Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

امروز، روز تعیین تکلیف بسیاری از شاخص های اقتصادی در آمریکا، منطقه یورو، چین و برخی اعضاء منطقه یورو است. کمتر پیش می آید در یک روز این میزان داده از وضعیت شاخص های اقتصادی جهان منتشر شود و به همین دلیل در روز جاری بازارهای مختلف نوسان قابل ملاحظه ای خواهند داشت اما سرمایه گذاران پس از انتشار این گزارش ها، تااندازه زیادی درباره وضعیت اقتصاد جهان مطلع می شوند.

نوسان محدود شاخص ها و انتظار سرمایه گذاران

امروز، روز تعیین تکلیف بسیاری از شاخص های اقتصادی در آمریکا، منطقه یورو، چین و برخی اعضاء منطقه یورو است. کمتر پیش می آید در یک روز این میزان داده از وضعیت شاخص های اقتصادی جهان منتشر شود و به همین دلیل در روز جاری بازارهای مختلف نوسان قابل ملاحظه ای خواهند داشت اما سرمایه گذاران پس از انتشار این گزارش ها، تااندازه زیادی درباره وضعیت اقتصاد جهان مطلع می شوند. روز گذشته گزارش های زیادی از اقتصاد جهان منتشر نشد اما گزارش اوپک در باره افق تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی و نیز کاهش ارزش دلار، به رشد قیمت نفت کمک کرد. همچنین قیمت فلزات پایه رشد کرد اما سرمایه گذاران در انتظار گزارش های امروز بودند در نتیجه نوسان قابل ملاحظه ای در بازارها مشاهده نشد. تاکید بانک مرکزی چین بر حمایت از اقتصاد این کشور، ادامه سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا و آمادگی بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره عوامل اصلی موثر بر تصمیم فعالان بازارهای مختلف هستند.

دیدگاه منفی تکنیکالیست ها در باره بازار نفت

امروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشد کرده و قیمت نفت برنت به بالای 67 دلار رسیده است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و پیش بینی اوپک مبنی بر افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی، دو عامل رشد نسبی قیمت این ماده خام بود. البته رشد قیمت ها قابل ملاحظه نبود زیرا همه می دانند که بازار نفت اشباع است و نیز ارزش دلار بار دیگر در مسیر صعود حرکت خواهد کرد عاملی که بر قیمت ها فشار وارد می کند. روز گذشته قیمت هر دو نوع نفت افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت با 2.5 درصد افزایش به بالای 66 دلار رسید. قیمت نفت آمریکا نیز 2.1 درصد افزایش یافت و در بالای 60 دلار قرار گرفت. اما همانطور که گفته شد رشد قیمت ها قابل ملاحظه نبود و این درحالیستکه هم بانک مرکزی چین بر اجرای سیاست های حمایتی تاکید دارد و هم اوپک پیش بینی خود از تقاضا برای نفت خام در سال جاری را افزایش داده است. بازار نفت از ضعف اقتصاد جهان و افزایش تولید تاثیر می پذیرد و این عوامل پایا هستند در نتیجه رشد قیمت ها محدود و قابل معکوس شدن است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت آمریکا در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش فشارها بر طلا

امروز قیمت طلا تغییری نداشته و هر اونس از این فلز گرانبها 1192 دلار معامله می شود. روز گذشته قیمت فلز زرد به دلیل کاهش شاخص های مالی در اکثر بازارهای بزرگ جهان و نیز کاهش ارزش دلار رشد کرد و به بالای 1190 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز افزایش یافته اما قیمت طلا نتوانسته از سد 1200 دلار عبور کند و پیش بینی نهادهای تحلیلگر حاکی از آن است که قیمت طلا نوسانی محدود حول ارقام کنونی خواهد داشت. رشد روز گذشته قیمت طلا همچنین از وضعیت نامشخص یونان تاثیر پذیرفت. نشست گروه یورو بدون نتیجه مشخص پایان یافته و هنوز در باره یونان تصمیم گیری نشده است. امروز گزارش هایی که از وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود، از طریق تاثیرگذاری بر ارزش یورو و دلار، بر قیمت طلا موثر خواهند بود. پیش بینی شده اکثر این گزارش ها مثبت است در نتیجه می توان انتظار داشت ارزش دلار رشد کند و این عامل به کاهش قیمت طلا کمک خواهد کرد. دیدگاه کلی نهادهای تحلیلگر به افق بازار طلا چندان امیدبخش نیست. امروز قیمت هر اونس نقره 16.50 دلار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افول زودگذر شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای آسیا کاهش یافته اند و این کاهش قابل پیش بینی بود زیرا روز گذشته در آمریکا شاخص های مالی پایین آمده بودند. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای آسیا تحت تاثیر کاهش شاخص ها در آمریکا و نیز نگرانی درباره وضعیت اقتصادی در چین کاهش یافتند. بانک مرکزی چین نشان داده مصمم است به رونق اقتصاد این کشور کمک کند اما تا وقتی داده های اقتصادی در این کشور مثبت نشود سرمایه گذاران با تمام توان وارد بازار نخواهند شد. البته در دیگر اقتصادهای بزرگ آسیا، بانک های مرکزی به اجرای سیاست های انبساطی ادامه داده اند و این امر تاثیر مثبت داشته است. در روز جاری گزارش هایی که از وضعیت اقتصاد چین منتشر می شود می تواند بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر پایا داشته باشد. تغییرات خرده فروشی، تولید صنعتی و سرمایه گذاری شهری برخی از این گزارش ها هستند که پیش بینی شده مثبت باشند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در اروپا به شدت کاهش یافتند و این درحالیستکه انتظار می رفت اقدام حمایتی بانک مرکزی چین سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شود. به نظر می رسد وضعیت نامشخص یونان سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. البته رشد ارزش یورو نیز در کاهش شاخص های مالی موثر بوده است. به باور تحلیلگران کاهش شاخص های مالی در اروپا پایا نیست زیرا سرمایه گذاران درباره تاثیر مثبت اقدامات حمایتی بانک مرکزی اروپا خوشبین هستند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در آمریکا نیز اندکی کاهش یافتند. امروز مجموعه ای از گزارش های مهم از وضعیت اقتصادی در این کشور منتشر می شود و سرمایه گذاران در انتظار این گزارش ها هستند. نکته مهم این است که خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا خیلی نمی تواند به رشد شاخص های مالی در این کشور کمک کند زیرا این خبرها سبب افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره می شود. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده داده های اقتصادی مبنای تصمیم گیری در باره زمان بالا بردن نرخ های یاد شده خواهد بود و اگر اثبات شود وضعیت اقتصادی برای بلندمدت در حال بهتر شدن است، بانک مرکزی حداقل یک بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سه ماه گذشته نشان داده شده است:

رشد دسته جمعی قیمت ها

امروز قیمت مس تغریبا تغییری نداشته و هر تن از آن 6470 دلار معامله می شود. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و در نهایت قیمت ها افزایش پیدا کردند. این افزایش حاصل کاهش ارزش دلار و امید به رشد تقاضا رخ داد اما برخی تحلیلگران با اشاره به شاخص های بنیادی بازار فلزات پایه هشدار داده اند که رشد قیمت ها با همین سرعت نمی تواند ادامه پیدا کند. در واقع اگر دیروز ارزش دلار کاهش پیدا نمی کرد به احتمال زیاد قیمت فلزات پایه افول کرده بود. امروز گزارش های مهمی از وضعیت شاخص های اقصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود بنابراین نوسان قیمت فلزات پایه زیاد است و داده های اقتصادی که امروز اعلام می شود تاثیری پایا بر قیمت ها خواهند داشت. روز گذشته قیمت روی و آلومینیوم به ترتیب با 0.35 درصد و 0.3 درصد افزایش به 2380 دلار و 1850 دلار رسید. قیمت سرب و نیکل نیز به ترتیب با 1.7 درصد و 0. 5 درصد افزایش در سطح 2075 دلار و 14270 دلار قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند اگر شرایط کلی اقتصادی در آمریکا و چین تغییر قابل ملاحظه ای نداشته باشد قیمت فلزات پایه از سطوح کنونی خیلی بالاتر نخواهند رفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد دلار به تاخیر افتاده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرده و پیش بینی می شود تغییرت ارزش این دو نوع ارز تا وقتی داده های اقتصادی از آمریکا و منطقه یورو منتشر نشده زیاد نباشد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو 0.5 درصد کاهش یافت اما این کاهش حاصل بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو نبود زیرا در این منطقه بحران یونان بر ارزش ارز واحد اروپایی فشار مضاعف وارد کرده است. کاهش ارزش دلار حاصل افزایش تقاضا برای ارزهای اروپایی بود. در واقع افزایش نرخ سود اوراق بهادار دولت آلمان توانست افزایش مشابه در نرخ سود اوراق بهادار خزانه آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد و بر تقاضا برای یورو و فرانک سوییس بیافزاید. روز گذشته ارزش دلار در برابر فرانک سوییس نیز کاهش یافت. البته درباره تداوم پیدا کردن از وضعیت تردیدهای جدی وجود دارد و تحلیلگران بازارهای ارز معتقدند ارزش یورو پس از مدتی بار دیگر در مسیر افول قرار خواهد گرفت. همچنین اگر شرایط اقتصادی در آمریکا بهتر شود دلیلی برای پایین باقی ماندن نرخ های بهره وجود ندارد زیرا بانک مرکزی معتقد است بهبود شرایط اقتصادی، به رشد نرخ تورم و افزایش سطح دستمزدها منجر می شود و نیازی به پایین باقی ماندن نرخ های بهره نیست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصادی جهان

امروز در تقویم اقتصاد جهان گزارش هایی از منطقه یورو، چین، ژاپن، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب زمان انتشار، نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24