Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روزی که پرژینسکی ( مشاور امنیت ملی کارتر) از ایران به عنوان قلب زمین (hartland) یاد کرد، کسی این اصطلاح را تا به حالا این قدر ملموس درک نکرده بود. اما امروز شش ابرقدرت جهانی با ایران در خصوص موضوعی کاملا مختص ایران به مدت یک سال و نیم در حال گفت و گو هستند...

١٠ دلیل محکم برای قطعی بودن توافق هسته ای

بورس24 -مصطفی صادقی:این لحظات پر استرس و هیجان انگیز برای ایرانی هایی که 37سال پیش انقلاب کردند، سفارت خانه ابرقدرت جهانی را درنوردیدند، هشت سال شب های عملیات را در جنگ تحمیلی به روز رساندند، حماسه خرداد 76 را آفریدند، روز های تلخ 88 را گذراندند و با استرس و پایمردی دولت تدبیر و امید را راهی پاستور کردند، لحظاتی تکراری است. نفس ها در سینه حبس ، چشم ها خیره به لوزان و ناخودآگاه 80 میلیون ایرانی در حال دعا.

روزی که پرژینسکی ( مشاور امنیت ملی کارتر) از ایران به عنوان قلب زمین (hartland) یاد کرد، کسی این اصطلاح را تا به حالا این قدر ملموس درک نکرده بود. اما امروز شش ابرقدرت جهانی با ایران در خصوص موضوعی کاملا مختص ایران به مدت یک سال و نیم در حال گفت و گو هستند. این اتفاق (یعنی گردآوری شش وزیر خارجه قدرتمند پیرامون موضوعی) خاص بسیار دشوار است. چنین رویدادی در تاریخ روابط بین الملل بی سابقه است و ایران "قلب زمین"موضوع این رویداد بی سابقه است.

امروز فصل جدیدی در علم روابط بین الملل گشوده شده است، جهان به بلوغی رسیده که برای موضوعات چنین حساس و پیچیده نیز به جای اتکا به زور و قدرت نظامی به دیپلماسی روی آورده است. اگر چه اختلافاتی عمیق و ایدئولوژیک میان طرفین مذاکره وجود دارد اما آن ها بر سر یک پرونده خاص در کنار یکدیگر به گفت و گو نشسته اند. حتی معروف ترین و معتقد ترین نظریه پردازان نئولیبرالیسم بین الملل هم تصور چنین روزی را نمی کردند که بین الملل گرایی و دیپلماسی چنین جای منازعه و تقابل را بگیرد. این موضوع به زودی در دانشگاه های روابط بین الملل جهان تدریس خواهد شد که این خود یکی از مهمترین دستاوردهای این مذاکرات بوده است.

روند مذاکرات به سرعت به سمت توافق حرکت می کند. آمد و رفت وزرای خارجه چین و روسیه و فرانسه نشان می دهد مذاکرات حرکتی رو به رشد داشته است. این که جزئیات توافق چیست ، امری مبهم است، این که توافق این قدر طولانی و پیچیده شده است نیز امری طبیعی ست زیرا هفت کشور با هفت مدل سیاسی ، ایدئولوژی متنوع ، منافع مختلف و گروه های فشار متعدد هماهنگ شدنشان بسیار دشوار است، اما دلایلی داریم که احتمال وقوع توافق را بیشتر از عدم توافق می کند:

1.تائید فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر احتمال حصول توافق تا پایان روز چهارشنبه دوازدهم فروردین.

2.صحبت های سرگئی لاوروف مبنی بر توافق انجام شده بر سر کلیات و ترک محل مذاکرات توسط او که نشان می دهد چندان از این توافق کلی راضی نیست. عدم رضایت روسیه و چین نشان دهنده بالا بودن شانس توافق است.

3.فتح تکریت توسط نیروهای عراق که به معنای پیروزی ایران در این کشور است، فتح تکریت سیگنال مثبتی برای حصول توافق است.

4.پایان ضرب العجل برای توافق سیاسی.

5.فشارهای کنگره آمریکا بر دولت این کشور و احتمال وضع تحریم های جدید.

6.فشار های بی امان اسرائیل و کشورهای عربی که جایگاه خود را در منطقه متزلزل می بینند.

7.سخنان مقامات دیپلماتیک ایران مبنی بر رسیدن به یک بیانیه و چند سند سیاسی تا پایان روز چهار شنبه دوازدهم فروردین.

8.درگیری های جنوب خلیج فارس و آشفتگی اوضاع یمن حکایت از فرافکنی و فشار عربستان بر طرفین مذاکرات است.البته این موضوع می تواند طرفین را علاقه مند به توافق سریع تری کند.طرفین مذاکرات می دانند پیروز قضیه یمن دست بالاتر را در مذاکرات خواهد داشت.

9-بازار نفت یک بازار هوشمند است.کاهش قیمت نفت با وجود جنگ منطقه ای عربستان و یمن از علایم توافق است.زیرا بازار منتظر ذخایر سی میلیون بشکه ای نفت ایران است.

10-انتخابات2016 آمریکا دموکرات ها را به این موضوع بسیار نیازمند کرده است.آن ها در صورت چنین توافقی با گشودن روابط کوبا و شعار مهار ایران بدون جنگ و خونریزی شانس پیروزی خود را بالا خواهند برد.

این دلایلی است که توجه به آن ها شانس متوافق را بالا می برد.حال با توجه به این موضوع می توان پیش بینی بهتری نسبت به بازار سهام ارائه داد.

دانش مالی رفتاری ،بر این نکته تاکید دارد تورش های رفتاری انسانهاست که آن ها را به سوی سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گداری سوق می دهد.کارشناسان اقتصادی به خوبی از این موضوع آگاهند که در صورت توافق سیاسی ، تا ماه ژوئن که مذاکرات بر سر جزییات ادامه خواهد داشت .امکان اجرای آن وجود ندارد.و پس ازآن حدود شش ماه طول خواهد کشید که تحریم ها برداشته شود وموضوع توافق اجرایی گردد. اما همین تورش های رفتاری به خصوص تورش فرااعتمادی ( افراد بر اساس اطلاعات خود اقدام به پیش بینی می کنند) وتورش بیش نگری (افراد برای دارایی هایشان ارزش بیشتری از ارزش ذاتی آن دارایی قایل هستند) تاثیر خود را بر بازار سهام خواهد گداشت.

بر همین اساس تاثیر روانی چشم انداز بهبود اوضاع و حصول توافق ، صف های خرید را تشکیل خواهد داد .در صورت هر گونه توافقی بازار بورس تاثیر مثبت خواهد پذیرفت.فقط کافیست این توافق صورت بگیرد.

البته میزان اما و اگرهای توافق و حدود قطعیت آن بر میزان صف ها و حجم معاملات تاثیر می گذارد و با توجه به جهت گیری تحریم ها گروه خودرو و بانکی شاهد بیشترین اقبال خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    انشااله که اینطور شود .

    9 سال پیش
  • عیسی اسکندری
    عیسی اسکندری

    با سلام ، جناح حاکم در کشور ما هم شدیداٌ به این توافق نیاز دارد

    9 سال پیش
  • علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)
    علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)

    برداشت خوبی از مذاکرات بود،اما خوش بینانه...امیدوارم دست پر بیان مردان هسته ای...در هر صورت بازار شنبه هم لحاظ مثبت و هم به جهت منفی دیدنی است...

    9 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24