Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شکل گیری طالبان در افغانستان با تفکرات افراطی به نام اسلام اولین حضور پر رنگ این جریانات بود که به بهانه مقاومت در برابر نیروهای شوروی و مقابله با تفکر کومونیستی در منطقه توسط خود آمریکایی ها سنگ بنا یش نهاده شد ،که موفق به تشکیل دولت در افغانستان شدند و پس از ١١ سپامبر و حمله آمریکا به افغانستان و سرکوب شدید طالبان و شاخه تروریستی آن یعنی القاعده،عناصر آن در کشورهای مختلف خاور میانه پراکنده شدند....

داعش ثروتمندترین گروه ترویستی جهان است...؟

خاورمیانه به عنوان نبض انرژی جهان همیشه مورد توجه بوده است. بافت فرهنگی این منطقه و اهمیت اقتصادی آن،در همه ادوار خاورمیانه را آبستن التهاب کرده است.جنگ افغانستان وشوروی ،جنگ اعراب واسرائیل،جنگ ایران و عراق،جنگ خلیج فارس؛جنگ آمریکا و طالبان ،جنگ آمریکا و عراق، خود نشان می دهد که لحظه ای این منطقه روی امنیت را به خود ندیده است. در اثنای این جنگ ها، شکل گیری گروه های خودسر که ناشی از تکثر فرهنگی این منطقه است، خطری مضاعف را بر این منطقه تحمیل کرده است. این گروه ها از تقابل وتضاد فرهنگ وارداتی غربی به منطقه و فرهنگ اسلامی بنیاد گرا پدید آمده اند. هرچه وجه اولی پر رنگتر شده است بخش دوم نیز واکنش های تند تر وعصبی تری از خود نشان داده است.

شکل گیری طالبان در افغانستان با تفکرات افراطی به نام اسلام اولین حضور پر رنگ این جریانات بود که به بهانه مقاومت در برابر نیروهای شوروی و مقابله با تفکر کومونیستی در منطقه توسط خود آمریکایی ها سنگ بنا یش نهاده شد ،که موفق به تشکیل دولت در افغانستان شدند و پس از 11 سپامبر و حمله آمریکا به افغانستان و سرکوب شدید طالبان و شاخه تروریستی آن یعنی القاعده،عناصر آن در کشورهای مختلف خاور میانه پراکنده شدند.

با حمله آمریکا به افغانستان و سرنگونی صدام،مآمن امنی برایشان فراهم شد تا در عراق شروع به فعالیت و باز سازی خود کنند. القاعده عراق نیز در همین دوره شکل گرفت که به طور خلاصه روند شکل گیری و گسترش و اقدامات آن ها را ارائه می کنیم چرا که تحرکات این گروه تروریستی در منطقه یکی از ریسک های مترتب در بازار سهام ایران هم هست و یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران را هم با مخاطره مواجه ساخته است:

1-تشکیل گروه(توحید وجهاد) به سرکردگی ابو مصعب الزرقاوی و بیعت با اسامه بن لادن2004

2-نشست شماری از سران گروهای مسلح منشعب از القاعده در عراق و انتخاب(ابوعمر بغدادی) به عنوان سرکرده آن ها تحت عنوان((دولت اسلامی عراق))15 اکتبر 2006

3-استقرار در منطقه ای بیابانی در مرز عراق،سوریه و اردن در نزدیکی استان الانبار،حد فاصل وادی حوران و وادی ابیض که دسترسی ارتش و نیروهای آمریکایی به آن محدود بود.(2007)

4- عدم توانایی برای روبرو شدن با ارتش به اقدامات تروریستی از قبیل عملیات های انتحاری،حمله به پادگان های نظامی،حمله به ابوغریب،حمله به اماکن مذهبی شیعیان و... دست زدند.(2007تا2011)

5-هلاکت ابوعمر البغدادی و جانشینی ابوبکر البغدادی به فرماندهی این گروه.(2010)

6-شکل گیری (جبهه النصره الاهل الشام) به عنوان شاخه دولت اسلامی عراق در کشور سوریه و آغاز عملیات نظامی در سوریه(نوامبر2011)

7-البغدادی در پیامی صوتی ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی عراق را اعلام کرد و نام دولت اسلامی عراق و شام را بر آن نهاد(آپریل2013)

8- اختلاف عقیدتی با جبهه النصره که منجر به نزاع نظامی میان داعش و النصره گردید(2013)

9-ایمن الظواهری رهبر القاعده هرگونه انتصاب داعش به القاعده را رد کرد.(2014)

10-اعلام رهبری داعش مبنی بر تشکیل دولت اسلامی توسط این گروه در بخش های از عراق و شام.(2014)

11-حمله به شهر موصل توسط 1300 شبه نظامی مسلح و تصرف فرودگاه این شهر و بسیاری از مقر های دولتی و پادگان های نظامی(9 ژوئن 2014)

12- حمله به تکریت دومین شهر عراق و مرکز استان صلاح الدین و تصرف این شهر توسط داعش.(10ژوئن2014)

13- تصرف بخش هایی از استان دیاله در 42 کیلومتری مرز ایران.(11ژوئن2014)

14- اعدام 1700 نفر از دانشجویان پایگاه هوایی شمال تکریت که به تصرف داعش در آمده.(15 ژوئن2014)

15- شهر بعقوبه مرکز استان دیاله پس از نبردی سنگین با ارتش به تصرف داعش در آمد.(15 ژوئن2014)

16- منابع امنیتی عراق اعلام کردند:150 افسر عربستانی به طور محرمانه و با هماهنگی داعش وارد موصل شده اند.(19 ژوئن 2014)

17-تصرف پالایشگاه بیجی بزرگترین پالایشگاه عراق توسط داعش.(24ژوئن2014)

18- تلویزیون عراق :تکریت در کنترل ارتش قرارگرفته است و مسئول نظامی داعش در تکریت کشته شده است.(28 ژوئن 2014)

19-داعش در دو کشور عراق و سوریه اعلام خلافت کرد و ابوبکر بغدادی را به عنوان خلیفه اول دولت اسلامی معرفی نمود.(30 ژوئن 2014

20- فروش اولین محموله نفتی داعش از میدان نفتی عجیل و ازسیر کردستان عراق به قیمت12 تا 14 دلار در هر بشکه صورت گرفت.(5جولای 2014)

21-راه اندازی شبکه تلویزیونی با نام (رابق) توسط داعش در شهر موصل صورت گرفت.(11 جولای 2014)

قدرت اقتصادی داعش:

فرانس 24 طی گزارشی داعش را ثروتمندترین گروه تروریستی جهان معرفی کرد. پس از وقوع جنگ داخلی در سوریه،کشورهای عربی به خصوص عربستان و قطر حمایت همه جانبه ای را از داعش انجام دادند و منابع مالی و تسلیحاتی زیادی را در اختیار آنها گذاشند تا علیه دولت بشار اسد جنگ کنند. درهمین راستا دارایی های داعش نا پیش از اشغال عراق حدود 875میلیون دلار بر آورد می شود که از سه منبع تامین گردیده است.1- اخاذی و غارت 2- کمک های عربستان و قطر 3- فروش نفت شمال سوریه

پس از تصرف موصل در شمال عراق و دسترسی به بانکهای این شهر ثروت این گروه به حدود 52 میلیارد دلار رسیده است.منبع دیگر در آمدهای این گروه مربوط به زکات و دیه ها و نذورات است. آن ها برای ثروتمندان مسلمان مناطق تحت تصرفشان مالیاتی معادل 2.5 درصد ثروتشان را تعیین کرده اند و به طور خلاصه می توان منابع درآمدی این گروه را این گونه فهرست کرد:

1- اخاذی و غارت

2- کمک های عربستان و قطر

3- فروش مواد مخدر

4- پولشویی

5- قاچاق و فروش نفت شمال سوریه

6- غارت بانک های موصل(43 ملیون دلار)

7- فروش نفت شمال عراق

8- زکات،دیه و نذورات

9- مالیات بر ثروتمندان مسلمان

10- مالیات بر اقلیت های مذهبی

11- مالیات از تجار و مغازه داران

توان نظامی داعش:

این گروه با حمایت های مالی عربستان در ابتدا توانست تسلیحات لازم را برای تحرکاتش در عراق تهیه کند. در مرحله بعد با استفاده از اختلافات مذهبی به جذب نیروی نظامی دست زد آن ها در جنگ سوریه قدرت نظامی زیادی کسب کردند و پس از دسترسی به منابع کمکی عربستان،نفت شمال سوریه و پادگان های شمال عراق این قدرت را افزایش دادند.

البته تحلیلگران مسائل استراتژیک معتقدند که توان نظامی آن ها کمتر از آنچه نشان داده می شود است و با حربه های تبلیغاتی و خشونت عریان دست به پیشروی زده اند. به طور خلاصه قدرت تجهیزات نظامی این گروه ارائه می گردد:

1-تسخیر شهر موصل با کمتر از 5000 نفر نیروی نظامی نشان از محدودیت تعداد افراد این گروه دارد.

2-مجموع تعداد افراد نظامی داعش پیش از اشغال عراق 7000 نفر بر آورده شده است.

3-تسلیحات در اختیار داعش شامل شمار زیادی توپخانه،ضدهوایی،خودروهای نظامی،خودروهای آمریکایی می باشد.

4-موشک های اسکاد ساخت روسیه از سلاح هایی است که داعش در رژه نظامی اش به نمایش گذاشته است.

5-تعداد زیادی تانک و خودروهای زرهی که از پادگان های عراق به جا مانده ،در اختیار داعش قرار گرفته است.

6-شمار زیادی موشک های حرارتی و ضد هوایی دوش پرتاب در اختیار آن ها قرار گرفته است.

7-سه فروند هلیکوپتر که پس از تصرف پادگان موصل به دست داعش افتاده اما به علت این که فاقد نیروی متخصص است، بلا استفاده مانده است.

8-یکصدوپنجاه نفر از افسران نظامی عربستان صعودی که در موصل مستقر شده و با آن ها همکاری می کنند.

9-پیوستن نیروهای بعثی عراق که پس از سقوط صدام حسین پراکنده شده بودند به داعش این گروه را از حیث نفرات نظامی تقویت کرده است.

10-پیوستن نیروهای سنی به گروه داعش به علت اختلاف عقیدتی با شیعیان تعداد افراد گروه را به شدت افزایش داده است و از ارتش 250 هزار نفری پراکنده و فراری شده از پادگانهای شمال عراق بخش زیادی از آن ها به داعش پیوسته اند.

لذا با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد نمی توان ارزیابی دقیقی از توان داعش ارائه نمود و در حال حاضر اطلاعات موثقی از تعداد نفرات و میزان تجهیزات نظامی آن ها موجود نمی باشد. 

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24،مصطفی صادقی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • سرمایه گذاری جامی (زردوغی)
    سرمایه گذاری جامی (زردوغی)

    52 میلیارد دلار که در متن ذکر شده قطعا رقم اشتباهی است. عدد 2.5 میلیارد دلار می تواند صحیح باشد. لطفا چک بفرمایید.

    9 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24