Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

صندوق سرمایه گذاری شاخص 30شرکت بزرگ فیروزه اولین صندوق شاخصی قابل معامله در بورس تهران است که در زمستان سال 93 با همکاری شرکت شرکت کارگزاری فیروزه آسیا و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران تاسیس شده است. این صندوق از امروز تا بیست و یکم بهمن ماه پذیره نویسی می شود.

مجید پور نعمت ، مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا درخصوص جزئیات فعالیت این صندوق در جمع فعالان بازار، سهامداران و خبرنگاران توضیح داد: از مزایای این صندوق در مقایسه با صندوق های با مدیریت فعال در اختیار داشتن سبدی از سهام متنوع است که منجر به کاهش ریسک و افزایش بازدهی می شود. این صندوق ها هزینه های عملیاتی و معاملاتی کمتری دارند و به همه کمک می کنند تا در یک طبقه خاص دارایی سرمایه گذاری نمایند.

وی ادامه داد: هیچ تفاوت و محدودیتی برای خریداران حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری وجود ندارد و قیمت هر واحد سرمایه گذاری این صندوق هم 1000 تومان است.

وی در برابر این سوال که درصورت عرضه اولیه یک سهم بعد از سه ماه تغییر پرتفولیو چگونه اعمال کمی شود؟ گفت: بر اساس رویه ای که سازمان بورس برای 30شرکت برتر بازار در نظر گرفته باید حداقل 3ماه از معاملات سهام شرکت ها گذشته باشد و در خصوص عرضه های اولیه رویه صندوق به گونه ای می باشد که صندوق می تواند در قالب 20 درصد سبد سهام خود اقدام به خرید عرضه های اولیه نماید.بنابراین هیچ نگرانی و دغدغه ای از بابت حضور این نهاد مالی در عرضه های اولیه وجود ندارد.همچنین با توجه به افزایش سرمایه ها و سود نقدی تقسیمی شاخص تعدیل می شود و به همان نسبت ما نیز براساس ضرایب 30شرکت تعدیل خواهیم داشت. اگر این افزایش سرمایه از محل جایزه صورت بگیرد نیاز به تعدیل وجود ندارد اما در صورت آورده نقدی سهامداران باید بلافاصله حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم.

مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا گفت: برنامه ما این است که بعد از چیدمان سهام در پرتفولیو نماد بازگشایی شود.

محسن احمدی، کارشناس شرکت کارگزاری فیروزه آسیا هم در این خصوص اعلام کرد:هدف از تاسیس «صندوق شاخصی 30 شرکت بزرگ» پیروی از شاخص 30 شرکت بزرگ است. این شاخص برای نشان دادن روند کلی معاملات اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران طراحی شده است و سهام 30 شرکت که از میان 100 شرکت بزرگ دارای ارزش معاملات بالا انتخاب می شود را در بر می گیرد.

احمدی درخصوص نحوه انتخاب این 30شرکت برای صندوق عنوان کرد: انتخاب شرکت‌ها مطابق «ضوابط محاسبه شاخص 30 شرکت بزرگ» انجام می شود.انتخاب شرکت‌ها بر اساس ارزش بازار و معیارهای نقدشوندگی انجام می‌شود. بر این اساس، 100 شرکت بزرگ پذیرفته شده در بازار اول و دوم بر اساس ارزش بازار و به ترتیب نزولی فهرست می‌شوند و از میان آن، 30 شرکت که دارای شرایط زیر نیز هستند به عنوان سهام زیر مجموعه شاخص انتخاب می‌شوند.باید حداقل سه ماه از پذیرش و معامله آن‌ها در بورس تهران گذشته باشد. ارزش معاملات ماهانه آن در 6 ماه گذشته منتهی به تاریخ بازنگری، حداقل بیشتر از 25 درصد میانگین ارزش ماهانه معاملات 100 شرکت بزرگ باشد. (برای سهامی که کمتر از 6 ماه از تاریخ پذیرش آن‌ها می‌گذرد، این دوره به 3.4 دوره‌ای که سهم پذیرفته شده است، تغییر می‌یابد.) همچنین درصد سهام شناور آن کمتر از 10 درصد نباشد.

وی با اشاره به ریسک این صندوق ها درباره راهکار به کار گرفته برای آن اضافه کرد: حدنصاب دارایی های صندوق به نحوی تعیین شده است که صندوق بتواند در مواقعی حداکثر تا 20درصد از ارزش روز دارایی های صندوق را به سهام یا حق تقدم سایر شرکت ها به غیر از 30 شرکت بزرگ، اوراق مشارکت و یا گواهی سپرده بانکی اختصاص دهد.

این قابلیت می تواند هزینه هایی را که باعث انحراف از شاخص خواهد شد، جبران نماید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24