Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بلوک 28.5 درصدی سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به ارزش کل پایه 16 هزار و 738 میلیارد و 73 میلیون ریال در روز 16 اردیبهشت از طریق فرابورس واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ بلوک 28.5 درصدی سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران شامل 10 میلیون و 696 هزار سهم به ارزش کل پایه 16 هزار و 738 میلیارد و 73 میلیون ریال در روز 16 اردیبهشت از طریق فرابورس واگذار می شود.

این میزان سهام توسط سازمان خصوصی سازی به فروش می‌رسد و خریدار باید 20 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و بقیه را به صورت قسطی در مدت 4 سال پرداخت کند.

سرمایه این شرکت نیز 375 میلیارد و 305 میلیون ریال اعلام شده است و خریدار باید مبلغ 502 میلیارد و 142 میلیون و 210 هزار ریال را به عنوان سپرده شرکت در این مزایده به حساب دولت واریز کند.

همچنین استخراج و بهره برداری مواد مورد استفاده در صنایع فولاد و معدنی مهمترین فعالیتهای این شرکت می باشد که وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران روانه میز فروش می شود.

بر اساس این گزارش؛ حق بهره برداری معدن چغارت به مبلغ 10 هزار و 33 میلیارد ریال و معدن چاهون به مبلغ 11 هزار و 233 میلیارد ریال قیمتگذاری شده است که به همراه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به نسبت سهام خریداری شده به خریدار منتقل می شود. همچنین نطارت بر اجرای پروانه بهره برداری شرکت از معادن مربوطه به عهده ایمیدرو و نظارت بر اجرای قرارداد واگذاری بر عهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

گفتنی است: معدن چغارت در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر بافق و در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بهاباد و در حاشیه کویر ایران واقع شده و دارای آب و هوای بسیار گرم و رطوبت خیلی کم میباشد .

ارتفاع اولیه توده چغارت ۱۲۸۶ متر از سطح دریا و حدود ۱۵۰ متر از سطح منطقه اطراف بوده است این معدن از طریق راه آهن سراسری به طول ۱۰۰۰ کیلومتر با تهران ، ۴۷۰ کیلومتر با ذوب آهن اصفهان و ۶۱۰ کیلومتر از طریق سیرجان به بندرعباس ارتباط دارد.

مردم دغدغه‌ای بابت خصوصی‌سازی معدن سنگ آهن مرکزی نداشته باشند

در این رابطه مدیرعامل شرکت سنگ آهن بافق گفت: اتفاق اصل 44 چه بخواهیم و چه نخواهیم می‌افتد، اگر مانع واگذاری شویم، مسئولان مربوطه بدون حضور فیزیکی بر مبنای قیمت دفاتر که آن هم قیمت واقعی نیست موارد را انجام می‌دهند.

محمدجواد عسکری بیان کرد: قیمت اولیه شرکت سنگ آهن مرکزی 800 میلیارد تومان بود، قیمت بعدی به خاطر اینکه اجازه ندادیم در مجموعه بررسی انجام دهند به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسید و امروز بیش از 5 میلیارد و 900 میلیون تومان سنگ آهن بافق قیمت خورده است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق بیان کرد: برخی از دوستان به نام دوستدار بافق مطالبی را در روزنامه‌ها و سایت‌ها درج می‌کنند که این اقدامی شایسته نیست و با کار خود وحدتی که در بافق ایجاد شده و این شهر را در مسیر توسعه قرار داده است، به هم می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای از پیشرفت بافق ناراحت هستند و می‌خواهند با دست خودمان، ما را به جان هم بیاندازند و با این کار خود باعث تفرقه و مانع توسعه شهرستان شده‌اند.

عسکری بیان کرد: ما در همه جلسات به عنوان یک بافقی تعهد اخلاقی داده‌ایم که به شهرمان خیانت نکنیم و آقایانی از دور نشسته‌اند و تنور اختلافات را داغ می‌کنند و می‌خواهند موج‌سواری کنند، بدانند که ما دلمان بیشتر از آنان برای شهرمان می‌سوزد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با اشاره به مطالب درج شده در یکی از روزنامه‌های یزد بیان کرد: کسانی که این مطلب را نوشته‌اند و دم از ذخیره مواد خوراکی زده‌اند، بدانند که این ذخایر برای اجرای طرح‌های جوار معدنی ایجاده شده تا در آینده دچار مشکل نشویم.

عسکری با اشاره به نشست خود با مسئولان ایمیدرو در آذرماه سال گذشته اظهار داشت: اجرای طرح جامع بهره‌برداری از ناحیه مرکزی بافق با محوریت تامین خوراک طرح‌های توسعه برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.

وی بیان داشت: سنگ آهن مرکزی قبلا با 52 آنومالی همراه بود اما اکنون با دو آنومالی، با چنین شرایطی چگونه می‌توان کارخانه ایجاد کرد و چقدر خوراک می‌خواهیم تا طرح توسعه را اجرایی کنیم؟

به گزارش فارس؛ مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق تصریح کرد: طبق برنامه‌ای که داریم، طرح‌های توسعه سنگ آهن مرکزی را به پایان می‌رسانیم و معتقدیم حیات بافق و سنگ آهن مرکزی به اجرای طرح‌های توسعه جوار معدنی است و اگر غیر از این عمل کنیم، از مسیر توسعه خارج شده‌ایم زیرا اگر خوراک ندهیم، درآمدی نیز نخواهیم داشت.

عسکری خاطرنشان کرد: باید درآمدی باشد که بتوان این مجموعه را اداره کرد و باید مدیریت کنیم که درآمدی که می‌آید، چگونه در سرمایه‌گذاری موثر باشد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن بافق با اشاره به اینکه زمانی در یکی از روزنامه‌های سراسری نوشتند که گندله بافق منتفی شده است، گفت: برخی از دوستان چه داخل و چه بیرون نمی‌پسندند که شرکت سنگ آهن مرکزی، گندله داشته باشد.

وی بیان کرد: کسانی چوب لای جریان توسعه در بافق می‌گذارند و می‌خواهند موج‌سواری کنند.

عسکری خاطرنشان کرد: گندله 5میلیون تنی علاوه بر استفاده از خوراک سنگ آهن، ارزش افزوده‌ای برای شهر به ارمغان دارد که باعث عمران و آبادانی شهر می‌شود.

وی گفت: ارزش افزوده این کارخانه بیش از 30 میلیارد تومان است که این رقم می‌تواند به عمران و آبادانی شهر کمک کند.

عسکری به جلسه‌ای که با معاون نهاد ریاست جمهوری در سفر ایشان به بانک انجام شد اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌های توسعه سنگ آهن مرکزی، اولویت اول صندوق بازنشستگان است و این طرح‌ها زودتر از پروژه‌های دولتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به برخی از اتفاقاتی که در بحث خصوصی‌سازی سنگ آهن در شهر افتاده است، تصریح کرد: جریانات و مسائل باید با فکر همراه باشد چرا که عده‌ای دوست ندارند بافق توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق همچنین با اشاره به طرح توسعه سنگ آهن مرکزی بافق عنوان کرد: در این طرح‌ها بیش از 14 میلیون گردش ذخیره‌های شرکت سنگ آهن خواهد بود و اشتغال خوبی نیز ایجاد می‌شود.

عسکری افزود: شایعات تعدیل نیرو، بورس و 71.5 درصدی سنگ آهن مرکزی، رد دیونی است که از سال 72 انجام شده است.

وی گفت: مجموع بازنشستگان بافق 2 هزار و 200 نفر هستند که هزار نفر هم از سنگ آهن اضافه شدند و این مجموع از اعضایی هستند که خودشان از صندوق بازنشستگان حقوق می‌گیرند و در بافق هم ساکن هستند.

عسکری تصریح کرد: ضمن اینکه سهام تدریجی نیز از امروز برای بازنشستگان و دیگر همکاران از آن بخش پنج درصدی که قانون معین کرده است، در حال واگذاری است.

وی بیان داشت: این سهام با وجود اینکه طبق قانون به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد ولی با رایزنی‌هایی که انجام شده است، مقرر شد قسمتی از سهم صندوق هم به پیمانکاران شرکت که حدود هزار و 700 نفر نیروی پیمانکاری هستند، واگذار شود.

مسئولان نسبت به خصوصی‌سازی سنگ آهن بافق شفاف‌سازی کنند

حجت‌الاسلام سیدجواد سلیمانی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بافق با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی سنگ‌آهن مرکزی بافق اظهار داشت: این موضوع توسط مسئولان در حال پیگیری است و دیدگاه مسئولان استان یزد و شهرستان بافق در این زمینه یکی است.

وی بیان داشت: اگر معادن بافق شامل حال اصل 45 قانون اساسی می‌شود، که از انفال و مربوط به مقام معظم رهبری است، اما اگر شامل اصل 44 قانون اساسی می‌شود، ما تابع قانون هستیم.

امام جمعه بافق تاکید کرد: اما باید حق مردم بافق داده شود و همه تعهداتی که در این زمینه داده شده است، عملی شود.

سلیمانی از همه مسئولان مربوطه خواست در این زمینه شفاف‌سازی کنند و مردم یک عملکرد صحیح و شفاف از مسئولان ببینند.

وی در ادامه با گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم و روز عقیدتی سیاسی سپاه، اظهار داشت: رشد و ارتقای فرهنگ جامعه به دست قشر معلم است.

امام جمعه بافق با تجلیل از شخصیت علمی و فرهنگی شهید مطهری بیان کرد: شهید مرتضی مطهری در قله رفیع علم و فرهنگ قرار دارد و از این رو معلمان باید به این موضوع افتخار کنند.

وی همچنین با اشاره به فرهنگ غنی اسلامی تصریح کرد: اگر جامعه از نظر فرهنگ غنی اسلام رشد کند، آن جامعه مدینه فاضله می‌شود و از انحطاط و پستی که از تقلید غرب به دست می‌آید، در امان است.

سلیمانی در ادامه به تحلیل وضعیت فرهنگ در دوران قبل از انقلاب پرداخت و بیان داشت: در آن دوران حرفی از فرهنگ اسلامی نبود و مقالات زیادی هم راجع به زنان مسلمان و محجبه در نشریات نوشته می‌شد.

وی به نقش شهید مطهری در بیداری مردم در آن دوران اشاره کرد و افزود: تبیین مسائل اسلامی و دینی در آن دوران توسط آیت‌الله مطهری باعث روشنگری شد و آن شهید بزرگوار به همه مسائل روز دنیا اشراف داشت.

گرامیداشت شهادت امام دهم و تحلیل زندگانی آن حضرت و تاکید بر پیروی از سیره زندگانی آن امام همام، تشکر از نیروی انتظامی بابت برقراری نظم مراسم لیله‌الرغائب و ... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که امام جمعه بافق در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به آن اشاره کرد

حساسیت مردم و مسئولان نسبت به خصوصی‌سازی سنگ آهن مرکزی به‌حق است

سیدمهدی طلایی مقدم در جلسه خصوصی سازی سنگ ‌آهن بافق با تبریک روز کار و کارگر در مورد خصوصی سازی سنگ آهن بافق، اظهار داشت: در بحث عمران و توسعه شهرستان بافق، در شرایط کنونی خوب است با مدیریت، همراهی و همدلی، آینده درخشانی برای این شهرستان رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل و امکانات شهرستان نقطه اتصال استان است که با ا اجرایی شدن آن، افتخاری بزرگ برای استان یزد است.

طلایی‌مقدم بیان کرد: منابع و ذخایر معدنی عالی شهرستان بافق در سطح کشور و ملی مطرح است و باعث ایجاد حساسیت مسئولان و مردم بومی منطقه شده که این موضوع به حق و بجاست.

فرماندار بافق بیان داشت: برای شفاف سازی خصوصی سازی، جلسات متعددی با مسئولان شهرستان و استان انجام شده که در این نشست‌ها، توسعه وعمران شهر و مسائل اتفاق افتاده بررسی شد.

طلایی‌مقدم عنوان داشت: سند چشم انداز شهرستان بافق در گرو بحث جوارمعدنی و تامین خوراک صنایع است و باید در اولویت کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: ذهنیت گذشته مردم در صنایع جوار معدنی باید اصلاح شود و خصوصی سازی باید تفاوت‌هایی با گذشته داشته باشد و تضمینی در این زمینه داده شود که این صنایع رها نشود و با اجرایی شدن صنایع جوار معدنی و تامین خوراک این صنایع، ارزش افزوده آن نصیب مردم منطقه شود.

طلایی‌مقدم عنوان کرد: حرف از ارزش افزوده و عوارض حق مرد شهرستان است و قانونگذار باید آن را ببیند و در بحث فروش و صادرات نیز انتظار می‌رود طبق قانون سهم شهرستان لحاظ شود.

وی در پایان عوارض زیست محیطی شهرستان به خاطر سنگ آهن را مهم عنوان کرد و متذکر شد: شائبه‌های ذهنی در مورد بیمه و حقوق کارگران و واگذاری شرکت‌ها باید برطرف شود.

خصوصی سازی نباید بدون اطلاع مسئولان استان یزد انجام شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد با اشاره به تفاوت معدن سنگ آهن بافق با بقیه معادن کشور گفت: تفاوت عمده معدن سنگ آهن چغارت بافق این است كه این معدن جزئی از زندگی مردم بافق است و ارتباط بسیار زیادی با ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم دارد و حضور نیروهای بومی در ترکیب هیئت مدیره کاملا لازم و ضروری است.

محمدعلی طالبی در جلسه بررسی فرآیند خصوصی سازی شركت سنگ آهن مركزی بافق اظهار د اشت: وقتی دولت 71.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن را به خاطر طلب واگذار می كند، انتظار مردم این است که بخشی از این سهام نیز در اختیار مجموعه هایی قرار بگیرد که به طور مستقیم منافع آن عاید مردم شود.

وی تصریح کرد: اگر بحث پرداخت طلب و بدهکاری باشد، به نظر بنده دولت به مردم بافق خیلی بدهکار است و لازم است این بدهکاری در جای خودش پرداخت شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد تصریح كرد: استاندار یزد این مسئله را پیگیری و مهندس جهانگیری این مسئله را به وزیر اقتصاد و دارایی ارجاع دهد و امیدواریم عنایت و توجه لازم را به خواسته های استان و مردم داشته باشند.

طالبی خاطرنشان كرد: تحقق این خواسته ها کار چندان مشکلی نیست و حق طبیعی و قانونی مردم و جامعه استان و مردم شهرستان است.

وی با اشاره به صحبت های اعضای هیئت مدیره صندوق مبنی بر دولتی بودن این مجموعه، ادامه داد: اگر شرکت دولتی است چرا این از طریق سازمان خصوصی سازی دنبال شده است؟

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد با اشاره به اهمیت و حساسیت این سنگ آهن برای مردم و مسئولان بیان كرد: چرا این فرآیندها بدون اطلاع مسئولان استان دنبال می شود؟

وی تصریح کرد: اگر واقعا قرار است واگذاری صورت گیرد، بهترین کار این است که دوستان بهره بردار تمام توانشان را برای نشان دادن حسن نیت برای مردم شهرستان بگذارند و متاسفانه در مواردی عکس آن را مشاهد کردیم.

طالبی ادامه داد: چرا ۲۰ درصد بهره مالکانه با وجود راه کارهایی که وجود داشت به استان پرداخت نشد در حالی كه برنامه ریزی گسترده ای برای هزینه کرد این اعتبارات در استان وجود داشت.

در انتخاب هیئت مدیره سنگ آهن تعجیل شد

وی با اشاره به تعجیل در تعیین هیئت مدیره بیان کرد: چرا در انتخاب هیئت مدیره با وجود مشخص نشدن تکلیف 28.5 درصد سهام، تعجیل شد و آن هم با ورود و خروج افرادی که مردم نسبت به آنها حساسیت دارند.

وی با انتقاد از عدم شفاف سازی در زمینه خصوصی سازی و قرار دادن شهرستان در آستانه بحران، خاطرنشان کرد: بخشی از مسائل مطرح شده را انتظار داریم هیئت مدیره صندوق فولاد دنبال کنند و آن قسمت که مرتبط با مسئولان کشوری است را ما در حال دنبال کردن هستیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد با اشاره به ضرورت رفع دغدغه خاطر مردم، گفت: مردم باید احساس کنند با این خصوصی سازی منافع بیشتری نصیب استان، شهرستان و مردمی خواهد شد که استحقاقشان بیش از این است.

اجازه ندهید کسانی فرصت را غنیمت شمرده و سوء استفاده کنند

طالبی همچنین عنوان کرد: مسائلی درباره خصوصی سازی در شهرستان مطرح و مسایلی را ایجاد کردند و بنده این اطمینان را به همه مردم بافق می دهم که مسئولان استان و شخص استاندار همراه و همگام شما و مدافع و پیگیر حقوق مردم هستند.

وی با اشاره به همراهی مسئولان استان در این زمینه افزود: اگر مردم در مقطعی احساس کردند که انتظار و خواسته هایشان با خواست مسئولان استان مغایرت داشته اما امروز این شرایط نیست.

طالبی بیان کرد: خواهش بنده از همه دوستان این است که اجازه ندهند از این طرح مطالبات بحق مردمی کسانی فرصت را غنیمت شمرده سواستفاده کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد با اشاره به پیگیری های مسئولین شهرستان و استان، گفت: اجازه بدهید مسائل سنگ آهن در بستری آرام پیگیری شود و مطالبات بحق مردم پیش برود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد در اداماه در همایش بحث و بررسی توسعه عمران و آبادانی شهرستان بافق عنوان كرد: خرسندیم که امروز حرف مسئولان استان و مردم شهرستان یکی است و موضع یکسانی را در قبال این موضوع داریم.

طالبی عنوان کرد: یکی از نخستین واکنش های چند ماه گذشته درباره خصوصی شدن سنگ آهن توسط استاندار انجام شد.

استاندار یزد مواضع خود را در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد یادآور شد: استاندار یزد چند ماه پیش در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضع خودشان را بابت نگرانی های مسئولان استان در زمینه بحث تضییع حقوق مردم بیان کردند.

وی ادامه داد: در سال جدید هم با انتشار آگهی عرضه 28.5 درصد در فرابورس و واکنش هایی که در سطح شهر و استان شد با پیگیری های فرماندار، اعضای شورای شهر و مسئولان شهرستان درخواست بررسی موضوع در شورای تامین استان شد.

وی با بیان این مطلب که فرماندار شهرستان مانند یک بومی دلسوزانه و مجدانه پیگیر مسائل شهرستان هستند، عنوان کرد: در این خصوص در شورای تامین استان دستگاه های استان نظر خودشان را درباره این موضوع بیان کردند.

در آیین نامه مطرح شده كه اقدامی به نام خصوصی سازی فعلا متوقف شود

وی افزود: نامه ای با امضای استاندار به مهندس جهانگیری، معاون رئیس جمهور ارسال و رونوشت هایی نیز برای وزیر اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان خصوصی سازی ارسال شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد خاطرنشان کرد: در آن نامه اینگونه مطرح شد که تا رفع دغدغه های مسئولان استان و مردم شهرستان اقداماتی که به نام خصوصی سازی در جریان است باید به نوعی متوقف شود.

امروز حرف مسئولان استان و مردم شهرستان بافق یکی است

طالبی بیان کرد: خرسندیم که امروز حرف مسئولان استان و مردم شهرستان یکی هست و همه موضع یکسانی را در قبال این موضوع داریم و شاید این در گذشته کمتر پیش آمده که موضع مردم و مسئولان استان یکسان باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد عنوان كرد: در مصوبه شورای تامین استان و نامه استاندار، تاکید بر شفاف سازی نحوه واگذاری سنگ آهن بافق و رفع ابهام از مسائلی که در ابعاد حقوقی، شکل و محدوده واگذاری مطرح است.

وی در بحث صنایع جوار معدنی نیز عنوان كرد: همان طور که امام جمعه بافق بیان کردند، بعد از مطرح شدن بحث خصوصی سازی در سال ۷۹ و اعتراض کارگران سنگ آهن منجر به یک توافقنامه ای شد با حضور مسئولان مختلف استان و وزات معادن و فلزات صورت جلسه ای را تنظیم و امضا کردند.

با گذشت ۱۴ سال تعهدها انجام نشد

وی افزود: در این صورت جلسه به نوعی تعهد کردند که قبل از اجرای برنامه خصوصی سازی صنایع جوار معدنی که حتی نام دو کارخانه در آنجا ذکر شد که باید ایجاد و بعد خصوصی سازی اجرا شود که با گذشت نزدیک به ۱۴ سال متاسفانه آن تعهدها انجام نشد، گرچه در چند سال اخیر اقدام هایی شد که جای تشکر دارد.

طالبی با اشاره به نقش عوارض در توسعه و آبادانی شهر و روستاهای شهرستان، عنوان کرد: تامین خوراک صنایع جوار معدنی باید تضمین و عوارض دو درصد تداوم پیدا کند.

به گزارش مهر، مدتی است كه بحث خصوصی سازی معدن ذغال سنگ بافق، مردم و مسئولان این استان را نگران كرده و واگذاری این شركت به بخش خصوصی غیربومی، نگرانی هایی برای این استان به دنبال داشته است.

با توجه به اینكه یزد و اصفهان مشكلاتی بر سر موضوع آب دارند و ذغال سنگ بافق نیز به كارخانه ذوب آهن اصفهان می رود، وجود این معادن در بافق می توانست بسیار تاثیرگذار باشد اما اكنون واگذاری آن، نگرانی هایی را برای مردم و مسئولان ایجاد كرده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24