Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فارس: یک مقام آگاه در تشریح مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی درباره افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ ها گفت: مصوبه تیر ماه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی درباره افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ‌ها به 13 سنت در هر متر مکعب یک ساله و لازم ‌الاجرا است.

وی افزود: نظر اغلب اعضای ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با توجه به تخفیف‌های بی‌منطق فعلی درباره خوراک گاز، افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ‌ها به 20 سنت در هر متر مکعب بود اما شرکت ملی پتروشیمی با این جهش قیمت موافقت نکرد و به همین دلیل معاون اول وقت رئیس ‌جمهور تصمیم‌گیری در این مورد را به کارگروهی با حضور آقای فرزین و مسئولان شرکت ملی پتروشیمی سپرد.

این مقام آگاه اضافه کرد: مذاکرات تا رسیدن به قیمت 13 سنت برای هر متر مکعب خوراک گاز ادامه یافت و بر سر این قیمت توافق شد.

وی گفت:‌ در عین حال با اصرار مسئولان پتروشیمی در مصوبه ستاد تدابیر بهای خوراک از بهای سوخت پتروشیمی ‌ها جدا شد، به گونه ‌ای که پتروشیمی ‌ها تنها بهای خوراک را با قیمت 13 سنت می  ‌پردازند و بهای گازی را که به عنوات سوخت می‌ سوزانند به قیمت عمومی سوخت گاز در کشور یعنی 70 تومان در هر متر مکعب می ‌پردازند.

وی توضیح داد: روزانه بین 35 تا 40 میلیون متر مکعب گاز تحویل پتروشیمی‌ ها می‌ شود که 45 تا 50 درصد از این میزان به عنوان سوخت در پتروشیمی ‌ها سوزانده می ‌شود و بقیه به عنوان خوراک برای تولید آمونیاک، اوره یا متانول مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

این مقام آگاه تصریح کرد: از محل اصلاح قیمت خوراک گاز پتروشیمی ‌ها لااقل 2 میلیارد دلار برای کشور و دولت که با مساله کسری بودجه به جد دست و پنجه نرم می ‌کند ایجاد می‌ شود و جلوی ارزان فروشی منابع ملی به نفع عده‌ای خاص گرفته می‌ شود.

وی در ادامه با اشاره به وابستگی قیمت خوراک اتان به قیمت گاز متان پتروشیمی ‌ها گفت: در حال حاضر هر تن اتان با قیمت 60 دلار در اختیار بعضی واحدهای پتروشیمی‌ قرار می‌ گیرد که حداکثر هزینه تولید این واحدها برای تولید هر تن اتانول بیش از 100 دلار نیست.

وی اضافه کرد: بر این اساس قیمت تمام شده هر تن اتانول 160 دلار است اما قیمت هر تن اتانول در بازار جهانی بیش از 1000 دلار بوده و حتی به 1400 دلار بالغ می ‌شود که به معنای سود غیر منطقی بسیار کلان برای پتروشیمی ‌های تولید کننده اتانول از محل ارزان فروشی و تخفیف بی منطق در منابع ملی متعلق به عموم مردم است.

این مقام آگاه تاکید کرد: با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ ها به 13 سنت در بدترین شرایط لااقل حاشیه سود 30 درصدی برای پتروشیمی ‌های گازی باقی می‌ ماند که در این صنعت باز هم یک حاشیه سود قابل توجه و بالا محسوب می ‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت 70 تومان برای خوراک پتروشیمی‌های گازی تصویب شد این رقم معادل 7 سنت بود اما تغییر نرخ ارز امروز این رقم را به معادل 2.5 سنت در هر متر مکعب رساند که تقریبا بی ارزش است.

این مقام آگاه در پایان تاکید کرد: مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با توجه به شرایط تحریم وضع می‌شود و به همین دلیل یک ساله است و این نگرانی وجود دارد که در سال‌ های آینده رانت خوراک گاز ارزان ‌قیمت پتروشیمی‌ ها به ضرر مردم و به نفع بعضی افراد خاص باز گردد.

به گزارش فارس، تخفیف بی‌منطق و کلان خوراک گاز پتروشیمی‌ ها همواره مورد انتقاد کارشناسان مستقل بوده و حتی سود کلان پتروشیمی ‌های گازی ناشی از این تخفیف بی ‌معنا بعضا با سود تجارت مواد مخدر مقایسه شده است.

اگر چه ذینفعان این حوزه نیز به نام کارشناس با رسانه ‌ها درباره لزوم پایین نگه داشتن قیمت خوراک گاز پتروشیمی ‌ها مصاحبه کرده و درباره مقایسه وضعیت پتروشیمی ‌های ایران و کشورهای منطقه اطلاعات ناقص و غلطی برای اثبات مدعای خود ارائه کرده ‌اند اما کارشناسان می ‌گویند در حال حاضر نه تنها قیمت خوراک گاز ایران یکی از ارزان ‌ترین خوراک‌ ها در سطح جهان است، بلکه کشورهای منطقه از جمله عربستان قریب به 50 درصد از سود پتروشیمی ‌ها را به عنوان مالیات بر می‌ دارند.

علاوه بر آنکه اساسا به دلیل کمبود گاز در اغلب کشورهای منطقه، اساسا این کشورها به احداث پتروشیمی ‌های گازی تمایلی ندارند و اغلب پتروشیمی ‌های آنها خوراک مایع است. حتی قطر نیز که از گاز میدان عظیم پارس جنوبی بهره می ‌برد به احداث واحدهای GTLو تبدیل گاز به فرآورده نفتی روی آورده و تمایلی به احداث پتروشیمی گازی نشان نمی ‌دهد.

با این وجود در ایران به دلیل تخفیف بی‌منطق خوراک گاز، عملا احداث واحدهای پلیمری مورد استقبال بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد و آینده پتروشیمی ایران در اختیار پتروشیمی ‌های گازی که برای اقتصاد ملی ارزش افزوده چندانی ندارند قرار گرفته است. به گونه‌ای که امروز تولید کلان متانول در ایران قیمت این محصول را در بازار جهانی کاهش داده است.

ارزش متانول تولیدی این شرکت‌ها حتی از ارزش گاز صادراتی ایران به ترکیه نیز کمتر است. خبرگزاری فارس از دو سال پیش تا کنون درباره ارزان‌ فروشی منابع ملی به پتروشیمی‌ های گازی هشدار داده بود اما رایزنی‌ های ذینفعان عمده این پتروشیمی‌ ها به خصوص در مجلس شورای اسلامی جلوی اصلاح این رانت عظیم را تاکنون گرفته است.

گفته می‌ شود یکی از نمایندگان سابق شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در رایزنی با مجلس، وزیر نفت و شرکت ملی پتروشیمی برای تضمین سود کلان ذینفعان پتروشیمی‌ های گازی دارد.
 
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24