Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با توجه به فروش زمین مهرآباد و متعاقب آن اجرای فاز ٢ شمس آباد که منجر به رشد و توسعه قابل توجه شرکت خواهد شد ارزش ذاتی سهم حفظ خواهد شد...

آخرین وضعیت حال و آینده شیشه و گاز

هیات مدیره این شرکت بورسی، در اقدامی هوشمندانه به دلیل فروش اقساطی زمین کارخانه مستعمل مهرآباد، در جهت حفظ منافع سهامداران خود مبلغ 64 میلیارد ریال در آمد آتی را به عنوان سود اقساط ناشی از فروش شرایطی ملک مزبور به ثمن معامله اضافه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس24 ،سعید بیات مدیرعامل شرکت شیشه و گاز در یک نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی درباره آخرین وضعیت شرکت اعلام نمود : منابع حاصل از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز 2 طرح توسعه کارخانه شمس آباد با بالاترین سطح تکنولوژی در مقایسه با شرکتهای رقیب خواهد شد، در حال حاضر نیز با صدور مجوز صندوق توسعه ملی، گشایش اعتبار اسنادی این پروژه آغاز و شرکت در آستانه انعقاد قرارداد نهایی با بهترین تامین کنندگان اروپایی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز پروژه می باشد، ضمن این که بخش ساختمانی و عمرانی پروژه درحال اجراء است. مضافا در خصوص کلیه امور پروژه از یک شرکت مشاور متخصص آلمانی برای تولید محصولات سبک در این طرح استفاده خواهد شد.

«کگاز» 400 تن تولید روزانه در راه است

وی با بیان این که با بهره برداری از این فاز ظرفیت تولید روزانه شرکت به 400 تن می رسد، گفت: در حال حاضر تولید فاز یک 150 تن در روز بوده که با بهره برداری از فاز 2 شمس آباد، ظرفیت تولید کل شرکت به حدود400 تن در روز خواهد رسید و شرکت شیشه و گاز را به بزرگترین واحد تولید کننده بطر و جارکشور تبدیل خواهد نمود.

مدیرعامل «کگاز» در برابر این سوال، وامی که شرکت از صندوق توسعه ملی دریافت می کند چقدر خواهد بود؟ گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری بالغ بر 920 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه، پس از مذکرات بعمل آمده با بانک صنعت و معدن، این بانک در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی با اعطای حدوداً 15 میلیون دلار ارز و حدود 100 میلیارد ریال تسهیلات ریالی موافقت نمود. لازم به ذکر است که الباقی مانده سرمایه گذاری و اقساط معوقه سرمایه گذاری فاز یک، از محل فروش ملک مهرآباد تامین خواهد شد.

وی افزود: در تکمیل توسعه فاز یک شمس آباد، با ایجاد خط تولید جدید باعث افزایش ظرفیت از 120 تن به 150 تن در روز شده است که ارزش سرمایه گذاری آن بالغ بر 110 میلیارد ریال از محل فروش زمین مهرآباد تامین شده است.

نفوذ به بازار عراق

به گفته وی، هرچند در سال 96 کارخانه مهرآباد شرکت متوقف می­شود ولیکن با راه­اندازی فاز 2 شمس آباد ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز خواهد رسید و به عنوان بزرگترین تولیدکننده شیشه مظروف ایران تبدیل خواهد شد. و همچنین برخی از پرسنل در طی این مدت بازنشسته و الباقی در فاز دوم بکارگرفته خواهند شد.

این مقام مسئول در «کگاز» از تولید حدود 17 میلیون عدد انواع شیشه بطور متوسط در هر ماه خبر داد و افزود: مبلغ فروش شرکت در 6 ماهه 30 میلیارد بوده که از این میزان بیش از 17 میلیارد تومان آن از محل صادرات به عراق بوده است. به تعبیری واضح تر حدود 57 درصد از فروش شرکت از محل صادرات به کشور عراق بوده است.

جزئیات فروش زمین کارخانه شرکت واقع در مهرآباد

وی درباره فروش زمین مهرآباد نیز توضیح داد: به دنبال اجرایی شدن طرح توسعه و آغاز پروژه فاز 2 کارخانه شمس آباد، طی مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مورخ 28/02/95، ثمن فروش ملک مهرآباد به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین مالی اجرای پروژه مصوب شد. آگهی مزایده فروش ملک مذکور در ماههای اردیبهشت و خردادماه سال جاری در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده است. مزایده اول در تاریخ 11/03/95 به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان مطابق آیین نامه معاملات تجدید و متعاقباً پس از انتشار آگهی در مورخ 12/3/95، مزایده نهایی در مورخ 22/03/95 برگزار و برنده نهایی مشخص شد. با توجه به مصوبات مجمع و شواهد مزایده اول، طی نامه ای در مورخ 12 خردادماه امسال برنامه های از پیش تعیین شده در مجمع فوق العاده، EPS قابل شناسایی افشا شد و بعد از مشخص شدن خریدار طی مزایده دوم در تاریخ 22 خرداد طی نامه ای در مورخ 26/03/95 اثرات مالی درخصوص تخصیص منابع حاصله، در مورخ 30/03/95 در گزارش بودجه اصلاح و افشاء شده است.

به گفته وی با نهایی شدن شرایط واگذاری ملک، نحوه دریافت اقساطی ثمن معامله به اطلاع شرکت کنندگان در مزایده رسیده و پس از تعیین برنده مزایده، قرارداد نهایی در تاریخ 22 تیرماه بین طرفین منعقد شده است. بر اساس ماده 2-2 قرارداد مبلغ 000/165 میلیون ریال معادل30%‌ کل ثمن معامله بصورت نقد و مابقی بصورت اقساط سه ساله دریافت شده که سود این دوران اقساط نیز به میزان 64 میلیارد ریال از خریدار اخذ و منافع کلیه سهامداران در این خصوص حفظ خواهد شد. با توجه به مدت زمان مورد نیاز جهت جابجایی ماشین آلات و تجهیزات مستقر در کارخانه مهرآباد، مقرر شد تحویل قطعی ملک مهرآباد به خریدار در سال 96 صورت پذیرد. افزون بر این، با توجه به فروش اقساطی ملک و زمان تحویل قطعی ملک، انتقال مخاطرات دارایی در سال 96 خواهد بود. مطابق استاندارد حسابداری تاثیرات درآمدی معامله مذکور در سال 96 محاسبه و اعمال خواهد شد. و البته چون عمل فروش صورت گرفته و همچنین30 درصد مبلغ نقداً دریافت شده، ارزش ذاتی سهام تغییر نمی­کند که این مطلب را حسابرس در گزارش خود با صراحت اعلام نموده و در کدال قرار داده شده است.

بکارگیری تمهیدات لازم برای حفظ و افزایش حقوق سهامداران

مدیرعامل شیشه و گاز در برابر این سوال که اثرات ناشی از تعدیل منفی و فروش شرایطی زمین را چه کسی پاسخگو خواهد بود، به ویژه این که شماری از سهامداران با اعتماد به پیش بینی سود 230 تومانی اعلام شده سهم خریده اند، گفت: جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران سود دوران تقسیط به مبلغ 64 میلیارد ریال به ثمن معامله اضافه شده است تا به این ترتیب اثر سود و زیانی انتقال سود به سال تحویل زمین جبران شود. در واقع با این اقدام اثرات ناشی از شناسایی سود فروش زمین در سال 96 در حسابها منظور شده تا سهامداران از این محل متضرر نشوند که البته در این خصوص خریدار ایرادهایی داشت و مقاومت هایی را نشان می داد که با تلاش هیات مدیره نهایتا این بند مهم در مبایعه نامه اضافه و اسناد آن اخذ گردید.

وی مجموع ارزش مبایعه نامه فروش زمین مهرآباد را با احتساب سود مزبور 610 میلیارد ریال ذکر کرد و که در نتیجه ارزش ذاتی سهام تغییر نخواهد کرد و در ماه های آتی نیز EPS آن ارائه خواهد شد.

دستاوردهای فروش ملک کارخانه مهرآباد

بیات در برابر این سوال که فروش این ملک چه دستاوردهای مثبتی برای شرکت شیشه و گاز داشته است؟ گفت: مهمترین دستاوردها، تسویه معوقات بانکی بمنظور اخذ تسهیلات جدید برای اجرای پروژه فاز2 شمس آباد، کاهش هزینه های مالی و همچنین تامین سهم الشرکه قراردادهای مشارکت مدنی پروژه فوق با بانک صنعت و معدن و اخذ مسدودی ارز از سوی صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه فاز دوم.

افزون بر موارد فوق، از تحمیل زیان به شرکت که ناشی از فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات، قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین محصولات و ایجاد نارضایتی در مشتریان که منجر به کاهش فروش و افزایش زیان جلوگیری شده است.

از طرف دیگر واقع شدن کارخانه در بافت شهری، مسایل آلایندگی زیست محیطی و دریافت اخطارهای مختلف از سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن، عدم صدور پروانه بهره­برداری شمس­آباد، امکان نوسازی ماشین آلات را در این کارخانه منتفی کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: با فروش ملک مهرآباد بخشی از منابع ریالی اجرای پروژه فاز 2 تأمین می گردد.

از جمله ملاحظات صورت گرفته در افزایش بهره­وری، تولید، استفاده از تکنولوژی NNPB است که با بهره­گیری از آن، ضمن تولید محصولات سبکتر و مقاوم­تر، سرعت تولید همراه با کیفیت توأمان افزایش خواهد یافت.

منتظر افزایش سرمایه شرکت از سود انباشته باشید

این مقام مسئول در «کگاز» از افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته خبر داد و تصریح کرد: نظر به اینکه فروش زمین تاثیر بسزایی در سود انباشته خواهد داشت و طی مصوبات مجمع این سود توزیع نخواهد شد، این شرکت در نظر دارد در زمان تحقق فروش با کسب مجوزهای لازم اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته نماید.

وی در پایان از صبر و تحمل و اعتماد خانواده بزرگ سهامداران محترم تقدیر و تشکر ویژه بعمل آوردند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24