Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس24 : معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس از انجام مکاتبه برای افزایش سرمایه «بکاب»خبر داد. روح الله حسینی مقدم گفت:با شرکت جوشکاب یزد برای افزایش سرمایه مکاتبه شده تا سرمایه خود را به 20 میلیارد تومان برساند و در عین حال شرکت درخواست مهلت کرده است.

وی گفت : شرکت هایی که چندان بزرگ نیستند و درعین حال سهام شناورآزاد کافی هم دارند،با وجود انجام روال قانونی برای افزایش سرمایه ، به این گونه شرکت ها فشار زیادی برای افزایش سرمایه وارد نمی شود.وی گفت : شرکت جوشکاب یزد عضو بورس تهران بوده و هم اکنون نیز تمایل به ماندن دارد،مکاتبه کرده که افزایش سرمایه خواهد داد و درخواست مهلت کرده است.بورس هم منتظر عملکرد آن خواهد ماند.

روح الله حسینی مقدم به بورس24 گفت: در این خصوص 2 بحث مطرح است .اول این که شرکت ها باید سرمایه خود را حداقل به 20 میلیارد تومان طبق مقررات بورس برسانند.دوم این که تا زمانی که شرکت ها برای تحقق این کار برنامه ارائه داده باشند و سازمان را در جریان روند آن قرار داده باشند،فشار زیادی از طرف سازمان بر آن ها وارد نخواهد شد.وی افزود: در واقع به دلیل این که این شرکت ها با ارائه برنامه برای افزایش سرمایه تمایل خود برای باقیماندن در بازار سرمایه را اعلام کرده اند،و عملا برنامه آن ها مسکوت نیست خیلی تحت فشار قرار نخواهند گرفت. تحت نظارت و بازرسی خواهند بود، اما به دلیل اعلام برنامه افزایش سرمایه چندان سختگیری وجود ندارد.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا بورس ضرب الاجلی برای افزایش سرمایه این شرکت نداشته ،گفت:اولا با 3 ماه و 6 ماه یک شرکت نمی تواند سرمایه خود را 15 برابر کند.در ثانی ما از شرکت ها برنامه کوتاه مدت در این زمینه نمی خواهیم بلکه شرکت ها باید بر اساس برنامه های بلند مدت خود مسیر دست یابی به افزایش سرمایه تا حداقل 20 میلیارد تومان را شفاف سازی کنند.

«بکاب» از زیر ذره بین

به وثیقه گذاشتن 45 درصد «بکاب» توسط شرکت گسترش پیام برای دریافت وام از بانک اقتصاد نوین پس از طی مراحل قانونی بالاخره نیمی از سهام شرکت جوشکاب یزد را برای فروش در 24 اسفند به آگهی کشانده است. شرکتی با سرمایه تقریبا 1.5 میلیارد تومانی که سال ها است در بازار سرمایه مانده و با وجود پتانسیل های فراوان رشد اما در اعلام پیش بینی های سود و درصد پوشش آن هنوز سهامداران خرد را قانع نکرده است.ذخیره گیری بابت مطالبات از سایر شرکت های مجموعه با شرکت پیام خیل سهامداران خرد را از دریافت سود از این شرکت نا امید کرده است.این در حالی است که فروش برخی دارایی ها انتظار شناسایی سود را تقویت کرده بود.

از منظر برخی فعالان بازار با آگهی شدن فروش سهام بلوکی این شرکت ،بحث فروش سهام و ترس از آن رفع شد و مدیریت شرکت دیگر دلیل و انگیزه ایی برای پنهان کاری در وضعیت سودآوری شرکت نخواهد داشت . بر این اساس شرکت در صورت های مالی اخیر کل از بابت مبلغ 1 مییلیارد و نهصد میلیون تومان سود حاصل از فروش دو دستگاه آپارتمان ظفر ، مطالبات از شرکت های گروه شناسایی و از بابت کل ایین مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حساب ها منظور کرده است با این توجیه که مدیریت شرکت امکان بازیافت مبالغ را در کوتاه مدت محتمل نمی داند!!

گفته شده احتساب ذخیره بابت مطالبات از شرکت هایی گروه جزو شاهکارهای مدیریت این شرکت کوچک است که جایی تامل بسیار دارد زیرا که همین سه سال پیش بوده که بکاب بابت مطالبات از همین شرکت های گروه دو دستگاه آپارتمان در قزوین، چهار دانگ ییک مغازه واقع در خیابان جمهوری تهران و یک زمین دو نیم میلییارد تومانی در شهرک صنعتی سمنان را از آن خود کرده است که همین موضوعات و ابهام و دستکاری در سود شرکت با بهانه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول موجب سوال جدی سازمان بورس گردیده آن هم موکدا در تاریخ های 26 دی ماه و 7 بهمن ماه 94 و پاسخ شرکت در 10 بهمن ماه هم موید این بوده که شرکت در پاسخ به تهیه صورت مطابقت حساب های شرکت های گروه اشاره کرده و اذعان نموده که این بدهی ها در حال کاهش و دریافت از شرکت هایی گروه است و در صورت هایی مالی شش ماهه افشا خواهد شد!!

در این راستا در برخی تحلیل ها انتقاد شده ،سوال اینجاست که این ابهام و پنهان کاری سود آنهم در حد 125 تومان به ازای هر سهم تا کی ادامه پیدا خواهد نمود؟ و آیا سهم خود را برایی یک انفجار قیمتیی البته پس از جمع آوری توسط خودی ها آماده می سازد؟ شاید زودتر از آن چه فکر می کنیم .بر اساس برخی تحلیل ها هر سهم بکاب تقریبا 310 ریال سود انباشته دارد و از محل 48 میلیارد ریال آن امکان افزایش سرمایه برای این شرکت نیز فراهم است.

بر اساس این گزارش برخی نیز انتقاد کرده اند که در سال های گذشته به خاطر تحریم فروش بلوک سهم استمهال شد ولی الان خریدار وجود دارد و ازاین رو مثل معجزه می ماند که با حدود 10 میلیارد تومان نصف و مدیریت کامل یک شرکت بورسی حاضر در بازار دوم بورس را تملک کرد. هر صندوق سرمایه گذاری قدرت خرید این بلوک را دارد. پوسته یک شرکت بورسی حداقل 20 میلیارد ارزش دارد چه برسد به یک شرکت فعال با کلی دارایی و تنها تولید کننده کابل های دریایی سیلیکونی!

از این رو سوال شده که تکلیف افزایش سرمایه با توجه به قوانین بورس حداقل از محل سود انباشته چه خواهد شد؟ و این که تعیین تکلیف حساب های فی مابین و مطالبات بکاب از شرکت های گروه به کجا خواهد رسید؟ سوالاتی که البته مسوولان شرکت برای جواب ندادن به آن ظاهرا راه بهتری به جز جواب ندادن به تلفن ها نیافته اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24