Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار سرمایه روز دوشنبه هم یکی از روزهای تاریخی و به ‌شدت مثبت خود را تجربه کرد. رشد شگفت ‌انگیز ١٢١۴ واحدی شاخص به همراه حجم معاملاتی بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان که البته حدود ۵٨٧ میلیارد تومان آن معاملات خرد سهام بود، شرایط مناسبی را برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه به تصویر کشید.

درباره روز سهام خودرویی و بانکی

بورس24 : بازار سرمایه روز دوشنبه هم یکی از روزهای تاریخی و به ‌شدت مثبت خود را تجربه کرد.

رشد شگفت ‌انگیز 1214 واحدی شاخص به همراه حجم معاملاتی بیش از 1000 میلیارد تومان که البته حدود 587 میلیارد تومان آن معاملات خرد سهام بود، شرایط مناسبی را برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه به تصویر کشید. 

شاخص کل از همان ابتدا روند صعودی خود را آغاز کرد و به ‌طور یکنواخت تا پایان بازار به کار خود ادامه داد. بازار دوشنبه تحت تأثیر دو صنعت بزرگ خودرو و بانک بود.

نماد ایران‌ خودرو در ابتدای معاملات به تشخیص نهاد ناظر به‌ منظور شفاف ‌سازی در خصوص توافقات مربوط به دریافت خسارت از پژو متوقف شد که پس از گذشت زمان نه‌ چندان زیادی و با انتشار اطلاعیه شفاف ‌سازی آماده بازگشایی شد، لیکن مجدداً توسط ناظر به دلیل ابهام در اطلاعات ارائه ‌شده متوقف و دیگر بازگشایی نشد.

نماد سایپا پس از انتشار اطلاعات مربوط به زمان ‌بندی اجرای افزایش سرمایه شرکت‌ های زیرمجموعه بازگشایی و صف خریدی بیش از 1 میلیارد سهم را به خود دید که تا پایان بازار تنها در حدود 40 میلیون سهم آن عرضه شد.

بانک‌ ها با پیشروی بانک صادرات که علیرغم عرضه صف خرید و معاملات پرحجم مجدداً صف خرید تشکیل داد مابقی بانک‌ ها را هم با خود همراه کرد. بانک صادرات با شایعه فروش بلوک 20 درصدی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با شرایط پرداخت 1% نقد و مابقی اقساط 15 ساله روبروست.

جالب اینجاست که رییس‌ کل سازمان خصوصی‌ سازی امروز از تلاش ‌های شکست‌ خورده سازمان متبوع خود به‌ منظور فروش این شرکت خبر داد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.  

شرکت مخابرات ایران نیز به ‌تنهایی اثر 131 واحدی بر شاخص کل داشت. در حالی واکنش مثبت بازار سهام به دو شرکت مخابرات و همراه اول به دلیل مطرح‌ شدن سرمایه‌ گذاری "اورنج" در همراه اول و شایعه خرید سهام توسط این اپراتور فرانسوی فروکش کرده که داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات  گفت: بحث مذاکره اپراتور اورنج فرانسه با شرکت مخابرات ایران و همراه اول موضوع تازه‌ و مربوط به اکنون نیست. شرکت مخابرات ایران از گذشته با اپراتور اورنج و شرکت مشاوره سفره‌ کام (از زیرمجموعه‌ های اورنج) همکاری داشته و از چند سال پیش سفره کار مشاور شرکت مخابرات ایران بوده است.

پیرو این همکاری نیز از گذشته این شرکت فرانسوی برای سرمایه ‌گذاری در شرکت ایرانی مخابرات ابراز تمایل کرده بود. این شرکت با رفع تحریم ‌ها اعلام کرده برنامه‌ های کلانی برای حضور در منطقه خاورمیانه پیش ‌بینی کرده اما ساز و کار آن فعلاً مشخص نیست و بحث خرید سهام شرکت مخابرات ایران یا همراه اول نیز هنوز جدی نشده است.

بحث اصلی این نبود که "اورنج" اقدام به خرید سهام یکی از دو شرکت مخابرات یا همراه اول کند بلکه آنچه به ‌صورت جدی مطرح بوده همکاری ‌ها و مشارکت‌ های دو طرف است. "اورنج" از دو سه سال پیش هم مشاور مخابرات و هم مشاور همراه اول در حوزه‌ های داخلی و خارجی بوده و برنامه‌ های گسترده ‌ای‌ برای توسعه صنعت آی تی دارد.

این روزها شایعات زیادی در خصوص عرضه اولیه پتروشیمی فجر در هفته جاری به گوش می ‌رسید که البته با توجه به عدم انتشار اطلاعیه لازم از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران تا زمان تهیه این گزارش عرضه آن به ‌طورقطع در هفته جاری صورت نخواهد گرفت.

اخباری نیز از اعلام آمادگی هلدینگ خلیج ‌فارس به‌منظور آمادگی عرضه شنیده می‌ شد لیکن ظاهراً حسب تصمیمات شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عرضه اولیه 250 میلیون سهم آن منوط به دو شرط اطمینان از کشش بازار در جذب این عرضه سنگین و تأمین نقدینگی کمتر از 400 میلیارد تومانی و به هم ریختن نشدن کلیت بازار در روزهای قبل و بعد از عرضه و اطمینان از مختل نشدن سامانه معاملات با توجه به بروز مشکلاتی در روزهای پررونق بازار شده است.

با بازگشایی بازارهای جهانی مجدداً روند نزولی بهای نفت آغاز شد. به نقل از رویترز، قیمت نفت پس ‌از اینکه نشست ونزوئلا و عربستان نشانه‌ هایی ارسال کرد که گام‌ هایی برای افزایش قیمت نفت برداشته خواهد شد، کاهش یافت.

وزیر نفت ونزوئلا چند روز گذشته با مسئولان نفت روسیه دیدار کرد و روز گذشته هم با وزیر نفت عربستان ملاقات داشت تا درباره کاهش عرضه قیمت نفت تصمیم بگیرند. وزیر نفت ونزوئلا قرار است در روزهای آتی دیداری هم با مسئولان ایران، قطر و عراق داشته باشد. هر بشکه نفت برنت 83 سنت کاهش یافت و 33.23 دلار فروخته شد.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز 1.07 دلار افت کرد و 29.82 دلار معامله شد. اولیور جاکوب تحلیلگر نفت در پترومتریکس گفت: «هنوز نگرانی‌ هایی در مورد وضعیت ذخایر نفت خام در آمریکا وجود دارد.» بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته، ذخایر نفت و بنزین آمریکا به رقمی بی ‌سابقه رسیده است.

هیچ نشانه محسوسی از نشست وزیر نفت عربستان و همتای ونزوئلایی وی منتشرنشده است که اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپکی آماده هستند تا در مورد کاهش قیمت نفت بحث کنند. در همین حال بر اساس اعلام بزرگ ‌ترین شرکت معاملات نفتی مستقل دنیا، با وجود کندی رشد اقتصادی چین و عملکرد صنعت شیل آمریکا، قیمت نفت برای 10 سال آینده نیز همچنان پایین باقی خواهد ماند. به نقل از بلومبرگ،‌ یان تیلور مدیر اجرایی گروه ویتول اعلام کرد: «مشاهده افزایش شدید قیمت نفت بسیار دشوار خواهد بود.

او گفت: در یک دهه آینده قیمت ‌ها به محدوده 50 دلاری وارد خواهند شد. ما یک نوار را در نظر گرفتیم و احتمالاً شاهد قیمت ‌هایی بین 40 تا 60 دلاری باشیم. به نظر من این نوار قیمتی 5 تا 10 سال طول خواهد کشید. حد پایین قیمتی اندکی بهبود یافته چرا که شاخص جهانی برنت، در حدود بشکه‌ ای 35 دلار معامله می‌ شود.

حد بالایی به سطوح جولای 2015 بازخواهد گشت،‌ زمانی که صنعت نفت به ‌تازگی اقداماتی را برای مقابله بحران اقلیمی انجام داده بود.» گروه ویتول بیش از 5 میلیون بشکه در روز نفت خام و محصولات پالایشگاهی (مقدار موردنیاز کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا) معامله می ‌کنند. 

محمد باقر نوبخت نیز گفت ایران قصد دارد بیشتر 100 میلیارد دلاری که در بانک ‌های خارجی دارد و پس از تحریم‌ ها آزاد شده‌ اند را در خارج از کشور نگهداری کند تا مانع وارد آمدن فشارهای تورمی در صورت تزریق این پول‌ ها به اقتصاد کشور شود.

وی که در مورد برنامه‌ های دولت ایران برای دارایی‌ های آزاد شده این کشور سخن می ‌گفت افزود: این پول‌ها به ایران نمی ‌آید بلکه ما همچون درآمدهای نفتی آن‌ ها را مورداستفاده قرار می ‌دهیم به این شکل که بانک مرکزی برای شرکت‌ های داخلی اعتبارات اسنادی باز می ‌کند و به این شرکت ‌ها ریال می‌ دهد و به اعتباردهندگان خارجی پول سخت پرداخت می ‌کند.

به گفته نوبخت تنها 7 میلیارد دلار از دارایی‌ های آزاد شده متعلق به دولت ایران است و وارد این کشور خواهد شد تا به ریال تبدیل ‌شده و برای پروژه‌ های توسعه ‌ای مورداستفاده قرار گیرد. مابقی ذخایر ارزی ایران شامل 38 میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی، 50 میلیارد دلار متعلق به صندوق توسعه ملی و حدود 6 میلیارد دلار به شرکت ‌های دولتی و بانک ‌ها تعلق دارد.

معاون رئیس‌ جمهور ایران گفت بیشتر دارایی‌ های بلوکه‌ شده ایران در کشورهای چین، ژاپن و هند بوده است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه دو دوازدهم را به مجلس می‌ فرستید؟ گفت: تا آخرین لحظه صبر می ‌کنیم و امید داریم که مجلس تا آخر سال بودجه 95 را تصویب کند.

بررسی جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران نشان می ‌دهد در دوره 9 ماهه امسال (فروردین منتهی به آذر) 10 قلم عمده صادراتی ارزش 11 میلیارد و 944 میلیون دلار را به همراه داشت که 44 درصد از ارزش کل صادرات را دربرگرفت و نسبت به دوره مشابه در سال 1393 کاهش هفت ‌درصدی را ثبت کرد. 

این اقلام صادراتی را گازهای نفتی (پروپان، بوتان و...)، پلیمرهای اتیلن، روغن‌ های نفتی و روغن‌ های حاصل از مواد معدنی، هیدروکربورهای حلقوی (بنزن، پارازایلین و...)، قیرنفت، مشتقات هالوژنه (متانول و...)، میوه ‌های سخت ‌پوست (پسته، بادام و...)، محصولات تخت نورد شده از آهن یا فولاد، کودهای معدنی و شیمیایی ازته و انواع سیمان در برمی گیرد. 

بیشترین سهم صادراتی بین این اقلام مربوط به گازهای نفتی (پروپان، بوتان و...) باارزش دو میلیارد و 990 میلیون دلار بود که 11.1 درصد از کل ارزش صادراتی را به خود اختصاص داد. همچنین ارزش صادراتی گازهای نفتی (پروپان، بوتان و...) در دوره 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال 1393 کاهش چهاردرصدی داشت. 

انواع سیمان نیز در این دوره، کمترین ارزش صادراتی را از آن خود ساخت.  ارزش صادرات غیرنفتی (کالا و میعانات گازی) در این دوره 32 میلیارد و 31 میلیون دلار اعلام شد که نسبت به 9 ماهه 1393 افت 11 درصدی داشت.

پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی ‌سازی از تعیین تکلیف سهام عدالت در نیمه دوم سال آینده یا نیمه اول سال 96 خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ ریزی ‌های صورت گرفته، مقرر شد به مشمولان سهام عدالت شش ماه فرصت بدهیم تا از محل آورده‌ های خودشان، مانده بدهی را پرداخت کنند.

این سازمان سال گذشته قادر به فروش 3 هزار میلیارد تومان سهم و در سال جاری نیز 2 هزار و 200 میلیارد تومان سهم شده است. وی با اشاره به فضای بین ‌المللی گفت: در حالی شاهد حضور سرمایه‌ گذاران خارجی در ایران خواهیم بود که طی 14 سال فعالیت سازمان خصوصی ‌سازی حتی یک خارجی در مزایده ‌ها شرکت نکرده است.

به گفته وی 50 درصد از 1100 شرکت حاضر در فهرست تهیه‌ شده سال 80  واگذارشده ‌اند و سازمان خصوصی ‌سازی امیدوار است، شرکت‌ های باقی ‌مانده را تا پایان سال بعد واگذار کند. رئیس سازمان خصوصی‌ سازی با بیان اینکه در بخش واگذاری پالایشگاه‌ های نفتی حدود 95 درصد واگذاری‌ ها صورت گرفته، عنوان کرد: در بازار تولید نیروی برق به دلیل تکلیفی بودن قیمت فروش برق همچنان فاصله بسیاری با سیاست‌ های اصل 44 قانون اساسی و خصوصی ‌سازی در این بخش وجود دارد.

وی افزود: در دولت یازدهم تاکنون 17 درصد از مجموع واگذاری ‌ها به بخش خصوصی واقعی سپرده‌ شده و با توجه به آسیب ‌شناسی ‌های صورت گرفته درزمینهٔ مزایده‌ های بخش خصوصی سازمان خصوصی‌ سازی عزم جدی خود را برای واگذاری شرکت ‌ها به بخش خصوصی واقعی جزم کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از مجموع 1100 شرکت حاضر در فهرست واگذاری‌ ها تنها 120 شرکت در این فهرست باقی‌ مانده، عنوان کرد: برخی از شرکت ‌ها در این فهرست که اغلب در حوزه گاز و برق فعال هستند از خصوصی‌ سازی کنار گذاشته‌ شده‌ اند.

پوری حسینی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه موضوع واگذاری سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و شایعه مذاکره با یک سرمایه‌ گذار خارجی و هلدینگ داخلی در چه مرحله‌ ای قرار دارد، عنوان کرد: سازمان خصوصی‌ سازی برای واگذاری این دارایی پیش ‌تر نسبت به واگذاری 20 درصدی سهم دولت اعلام آمادگی کرده بود.

او گفت: این‌ که در حال حاضر سرمایه گذار سوئیسی و یا هلدینگ بورسی برای خرید این دارایی با سازمان خصوصی‌ سازی وارد مذاکره شده باشند، صحت ندارد، هر چند که ممکن است با توجه به مالکیت 40 درصدی بانک‌ های ملی و صادرات در این شرکت به ‌طور مجزا علاقه داشته باشند که دارایی خود را به مشتریان دیگری با مذاکره و بازاریابی واگذار کنند که این موضوع ارتباطی به خصوصی‌ سازی ندارد.

قائم‌ مقام سازمان امور مالیاتی کشور بابیان اینکه تأمین مالی پروژه‌ ها و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی همواره یکی از دغدغه‌ های اصلی تولیدکنندگان بوده است، از روش جدید برای تأمین مالی همراه با معافیت مالیاتی خبر داد و افزود: علاوه بر تأمین مالی از طریق سیستم بانکی و بازار سرمایه، در اصلاحیه قانون مالیات ‌های مستقیم روش دیگری تدوین‌ شده است که بر اساس آن بنگاه ‌های تولیدی می‌ توانند از مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای تأمین مالی پروژه‌ ها و سرمایه در گردش استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 138 مکرر اصلاحیه قانون مالیات ‌های مستقیم، آورده نقدی اشخاص برای تأمین مالی پروژه، طرح و سرمایه در گردش بنگاه‌ های تولیدی، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌ شود و برای پرداخت ‌کننده سود نیز معادل سود پرداختی مذکور به‌ عنوان هزینه قابل ‌قبول مالیاتی تلقی می ‌شود.

وی در مورد شرط برخورداری از این معافیت مالیاتی، تصریح کرد: استفاده ‌کننده از این معافیت مالیاتی نباید تا دو سال آورده نقدی را از بنگاه تولیدی خارج کند. با این تدبیری که در قانون ایجاد شده، امیدواریم از اول سال 95 به بعد بنگاه ‌های تولیدی مشکلات کمتری در تأمین منابع مالی داشته باشند. 

همچنین در روزی که گذشت، با حکم وزیر نفت مرضیه شاهدایی به‌ عنوان اولین معاون زن در وزارت نفت به‌ عنوان جانشین عباس شعری مقدم در مقام معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی منصوب شد.

بر اساس این گزارش، شعری مقدم که سال‌ ها پیش بازنشست شده بود، به‌ عنوان یکی از سالخورده ‌ترین مدیران نفتی در شروع دولت یازدهم دوباره از سوی زنگنه به کار دعوت شد. گفته می ‌شود شعری مقدم به دلایل مختلف ازجمله سن بالا، خود داوطلب کناره ‌گیری از مدیریت شرکت ملی پتروشیمی بوده اما برکنار نشده است.

شاهدایی نیز که اولین مدیر ارشد زن در مجموعه وزارت نفت محسوب می ‌شود، پیش ‌از این مدیر طرح‌ های شرکت ملی پتروشیمی و عضو هیئت ‌مدیره این شرکت بوده است.

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با آخرین گزارش بانک مرکزی که از رشد معاملات مسکن در دی‌ ماه حکایت داشت، گفت: اگر به موضوع رشد معاملات در ماه گذشته در آمارهای بانک مرکزی خوش ‌بینانه بنگریم، می‌ توانیم این ‌گونه استنباط کنیم که این رشد معاملات در دی‌ ماه ناشی از حالت انتظاری برای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ هاست.

وی خاطر نشان کرد: به هر شکل تا قبل از دی ‌ماه سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن چندان قابل‌ توجه نبود اما در این ماه شاهدیم که با رشد نسبی نسبت‌ به ماه مشابه در سال قبل مواجه هستیم. این آمار می ‌تواند به شکلی این موضوع را نشان دهد که تحرک ‌هایی در بازار ایجاد شده است. 

او گفت: در نگاه خوش ‌بینانه این رونق محتمل است. البته به این نکته توجه داشته باشید که وقتی تحریم ‌ها لغو می ‌شود امکان ورود سرمایه‌ گذاران خارجی در تمام بخش ‌های اقتصادی کشور از جمله بخش مسکن تسهیل می‌ شود. حتی می ‌توان گفت امکان استفاده از تکنولوژی‌ های مدرن ساختمانی فراهم می‌ شود. با بروز این اتفاقات طبیعی است که بازار به سمت پویایی و خروج از رکود حرکت کند.

به گفته او برجام در کوتاه‌ مدت نمی ‌تواند رونقی را که انتظار داریم در بازار مسکن رخ دهد، ایجاد کند. با این ‌حال معتقدم در میان ‌مدت و بلند مدت بهبود در مراودات بین ‌المللی که باعث کاهش هزینه مبادلات، دسترسی آسان‌ تر به مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز در تولید، تسهیل در ورود سرمایه ‌گذاری خارجی و به ‌طورکلی باعث بهبود فضای کسب ‌و کار کشور خواهد شد، رونق بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلند مرتبه ‌سازی در کل تهران ممنوع شد. اقبال شاکری،‌ با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی معمای و شهرسازی کشور، اظهار داشت: چندی پیش در جلسه شورای عالی شهرسازی کشور موضوع بلند مرتبه‌ سازی در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس دستور هیئت ‌وزیران این موضوع بررسی‌ شده است،‌ ادامه داد: طبق مصوبه این جلسه بلند مرتبه‌ سازی از طریق توافق، تشکیل پرونده، شهرداری، کمیسیون ماده 5 و کمیته ‌های این کمیسیون تا تعیین تکلیف قطعی مکان ‌یابی و ضوابط این ساختمان‌ ها ممنوع اعلام شد.

او گفت: در این مصوبه بررسی تأثیر ارتفاع ساختمان‌ ها در جریان باد نیز در دستور کار قرارگرفته و بر این اساس سازمان ‌های هواشناسی و محیط‌ زیست موظف به بررسی این موضوع شدند، چرا که اظهاراتی مبنی بر تأثیر بلند مرتبه‌سازی در جریان باد مطرح ‌شده است.

وی با بیان اینکه در این مصوبه همچنین اعلام‌ شده کلان ‌شهرها باید ریل محور باشند، یعنی گسترش حمل‌ و نقل عمومی ریلی باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: برای تدوین مکان‌ یابی احداث ساختمان ‌های بلند مرتبه در تهران و کل کشور از نظرات متخصصین، کارشناسان  و دانشگاه ‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین ‌الملل بورس تهران، پیرو درخواست ‌های متعدد فعالان بازار و سرمایه ‌گذاران خارجی در خصوص اطلاعات مالی شرکت‌ های بورسی، به اطلاع می ‌رساند، صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس تهران، بر روی وب ‌سایت انگلیسی بورس درج شد.

برای دسترسی به اطلاعات مالی، کاربران پس از ورود به سایت بورس تهران به نشانی www.tse.ir  و انتخاب زبان انگلیسی، می‌ بایست از منوی اطلاعات بازار (Market Information)، زیر منوی شرکت ‌های پذیرفته ‌شده (Listed Companies)  را  انتخاب کرده و پس از انتخاب نماد شرکت مورد نظر، با کلیک بر روی صورت سود و زیان (Income Statement)   و ترازنامه (Balance Sheet)  اطلاعات شرکت مورد نظر را مشاهده کنند.

مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 24 هزار کد سهامداری جدید در دی ‌ماه خبر داد. مطهره مروج افزود: کدهای صادره بازار سرمایه ایران در پایان ماه گذشته به 8 میلیون و 760 هزار کد رسید. در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 458 هزار مرد و 2 میلیون و 50 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌ اند، ضمن اینکه بیش از 35 هزار کد حقوقی و 504 کد سهامدار خارجی نیز صادرشده است.

مدیرعامل گروه بهمن نیز با اشاره به مذاکرات این شرکت با مزدا و ایسوزو گفت: توافقات مناسبی با شرکت ایسوزو جهت افزایش تولید محصولات و عرضه وانت جدید، کامیون، کشنده و مینی ‌بوس صورت گرفته ضمن اینکه شرکت مزدا نیز در خصوص عرضه و تولید سه مدل سواری و خودرو شاسی ‌بلند ابراز تمایل کرده است.

همچنین بنیاد مستضعفان و جانبازان 10 درصد از سهام شرکت بانک سینا (مدیریتی غیر کنترلی) را در تاریخ 04/12/ 1394 با شرایط 20% نقد و مابقی 14 قسط 3 ماهه (با احتساب 20% بهره سالیانه) باقیمت هر سهم 1950 ریال به فروش خواهد رساند.

در حالی کع خبرهایی مبنی بر ورود «مستر کارت» به کشور مطرح ‌شده که مسئولان مستقیم امر تجارت خارجی از عرضه کارت ‌های اعتباری و مالی بین ‌المللی و طرح ‌های مشابه آن به کشور اظهار بی ‌اطلاعی می ‌کنند.

اتاق بازرگانی تهران درباره حضور مسترکارت در فضای اقتصادی ایران اعلام کرده که شرکت ترنس فارکس یکی از شرکت‌ های زیرشاخه بانک HSBC انگلیس که بزرگ‌ ترین شرکت صدور کارت‌ ها و خدمات‌ مالی موسسه مسترکارت است، به ‌زودی به‌ صورت رسمی با اخذ مجوزهای لازم وارد ایران می‌ شود و در آینده ‌ای نزدیک با توافقاتی که با سازمان ‌های دولتی و بانک ‌ها انجام داده و خواهد داد، شروع به تجهیز زیرساخت ‌های لازم برای ایجاد ارتباط مالی بین ‌المللی خواهد کرد که می ‌تواند یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات بین ‌المللی ایران را رفع کند.

این مسئله در حالی مطرح می ‌شود که معاون سازمان توسعه تجارت ایران،‌ به‌ عنوان نهاد مستقیم امر تجارت خارجی کشور درباره هر گونه ورود و عرضه کارت ‌های اعتباری و مالی بین ‌المللی و طرح‌ هایی مشابه آن به محیط اقتصادی کشور اظهار بی ‌اطلاعی کرد و گفت: مسترکارت به‌ عنوان یک کارت اعتباری برای عموم مردم صادر می‌ شود تا بتوانند خریدهای خرد خود را از سایت ‌های اینترنتی و با استفاده از خدمات بین ‌المللی انجام دهند.

او گفت: البته این موضوع چندان مورد حساسیت جهت پیگیری این سازمان در خصوص عرضه این کارت در کشور نیست. معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تمرکز این سازمان بیشتر روی ال سی ها و تجارت‌ های عمده است، اما با این‌ حال هنوز هیچ ‌گونه ابلاغ یا طرحی در این ‌باره به دست ما نرسیده است، ولی این احتمال وجود دارد که اتاق بازرگانی در رایزنی مستقیم با بانک مرکزی اقدام به فراهم کردن شرایط ورود مسترکارت در ایران کرده باشد.

پایگاه اینترنتی رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) درگزارشی نوشت: به‌ عنوان بخشی از توافق هسته ‌ای اخیر و برداشته شدن تحریم‌ ها، بوئینگ یک ‌بار دیگر مجاز است که به ایران هواپیما بفروشد و ایران نیز به ‌شدت خواستار نوسازی هواپیماهای تجاری خود است. 

هفته گذشته ایران برنامه اولیه‌ ای برای خرید 118 هواپیما از شرکت «ایرباس» مستقر در فرانسه در قالب قراردادی به ارزش حدود 27 میلیارد دلار اعلام کرد. با این‌ حال، «گوردون جاندرو» سخنگوی شرکت بوئینگ می ‌گوید: اگر بنا باشد به شرکت‌ های تائید شده ایرانی هواپیما بفروشیم، گام‌ های مختلفی وجود دارد که باید برداشته شود اما فعلاً به ارزیابی شرایط ادامه می‌ دهیم. 

آدام پیلارسکی معاون رئیس شرکت مشاوره هواپیمایی «آویاتس» می ‌گوید که احتیاط شرکت بوئینگ درزمینهٔ هر گونه قراردادی با ایران کاری عقلانی است. وی افزود: موضوعات حقوقی پیچیده مختلفی وجود دارد که وکلا باید آن ‌ها را بررسی کنند.

احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا از حضور هیئت 300 نفره تجاری ایتالیایی در تهران خبر داد و گفت: 170 شرکت ایتالیایی از امروز تا 21 بهمن به مدت 3 روز برای رایزنی‌ اقتصادی با بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده است که در رأس آن دو وزیر حمل ‌و نقل و کشاورزی ایتالیا نیز حضور دارند.

وی به این نکته اشاره کرد که 60 نفر از این هیئت تجاری را فعالان بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایتالیا به خود اختصاص داده‌ اند، چراکه ایتالیا در حوزه اکتشاف و استخراج حرف ‌هایی برای گفتن دارد و یک ‌زمانی بزرگ‌ ترین خریدار نفت ایران بود که اکنون کم ‌کم به جایگاه خود بازمی ‌گردد. وی به حضور 30 شرکت در حوزه مواد غذایی و فست ‌فود نیز اشاره کرد و گفت: ایتالیایی ‌ها در حوزه فرآوری غذا تجربیات خوبی دارند که می ‌تواند زمینه سرمایه‌ گذاری مشترک با ایران و صادرات آن به کشور ثالث را فراهم کند.

پورفلاح به سفر بعدی هیئت تجاری ایتالیا اشاره کرد و گفت: 25 بهمن هیئت دیگری متشکل از 13 شرکت در حوزه‌ های فولاد، لوازم‌ خانگی و لوازم‌ آرایشی به ایران سفر خواهند کرد.

رویترز اعلام کرد: ایران اندکی پس از دریافت هواپیماها به دنبال بانک‌ ها یا شرکت‌ های لیزینگ برای پرداخت خریدهای خود می ‌گردد و ممکن است، بانک‌ های غربی از پشتیبانی مالی خرید هواپیما و دیگر قراردادهای ایران تا زمان مشخص شدن قوانین وزارت خزانه‌ داری آمریکا خودداری کنند.

ماریان پیستیک مدیر ارشد اجرایی شرکت مشاوراتی هوانوردی آئروتاسک گفت: فعالیت‌ های قانونی ایران 2 سال زمان می‌برد تا استاندارهای بین ‌المللی را کسب کند. پیستیک افزود: قوانین هوانوردی باید فرآیند تملک ثانوی را آسان‌ تر کند و باید این کشور معاهده کیپ ‌تاون را که یک معاهده بین ‌المللی در مورد دارایی ‌های متحرک نظیر هواپیماست امضا کند.

رییس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به تفاهم ‌نامه 6.5 میلیارد یورویی ایمیدرو با ایتالیایی ‌ها در حاشیه سفر رییس ‌جمهور به این کشور، گفت: طرح توسعه فولاد هرمزگان، طرح فولاد مبارکه و فولاد سفید‌ دشت چهارمحال و بختیاری از مواردی است که در این تفاهم ‌نامه مورد تأکید قرارگرفته و اولین واحد تولید آهن اسفنجی هفت طرح فولادی در اسفند ماه به افتتاح و بهره‌ برداری می ‌رسد.

وی همچنین از ایجاد شرکت ‌های مشترک بین ایمیدرو و کشورهایی چون ایتالیا و قزاقستان برای همکاری ‌های مشترک معدنی خبر داد و اظهار کرد: در سال آینده 10 میلیون تن به ظرفیت گندله‌ سازی کشور اضافه می‌ شود که یکی از آن ‌ها در کرمان و دیگری در سنگان است و به‌ این‌ ترتیب نیاز کشور تأمین خواهد شد و برنامه ما این است تا پایان سال 1395 یا اوایل سال 1396 توازن چرخه فولاد برقرار می‌ شود و نیاز به واردات گندله و آهن اسفنجی نداشته باشیم.

کرباسیان با بیان این‌ که هنوز شرکت ‌های آمریکایی برای ورود به صنایع معدنی ایران تماسی نداشته‌ اند، ادامه داد: درعین‌ حال شرکت ‌های بزرگ بین ‌المللی و استرالیایی که درصدی از سهامدارانشان آمریکایی هستند، برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند.

او گفت: درزمینه ‌ی سرمایه ‌گذاری خارجی باید این را در نظر داشته باشیم که در برخی پروژه‌ ها تا 70 درصد از ظرفیت داخلی استفاده می ‌شود و به ‌هر حال ما باید برخی تکنولوژی را یاد بگیریم که در سفرهای بعدی رییس‌ جمهور به آلمان و اتریش قرار‌داد‌های جدیدی برای همکاری‌ های بین‌ المللی امضاء خواهد شد.

در روزهای اخیر جلسه ‌ای در مجموعه وزارت نیرو با سرمایه‌ گذاران خارجی برگزار شد که محور مورد بحث در این جلسه، توسعه انرژی ‌های تجدید پذیر و نو در ایران بود. مدیران شرکت CNIM فرانسه در این جلسه از ظرفیت‌ های فنی و مالی شرکت خود درزمینهٔ تولید برق از زباله مطالبی را بیان کردند و سؤالاتی را در خصوص مطالب فنی و نحوه همکاری ‌های مشترک ازجمله درزمینهٔ‌ های تمرکز بر امحاء زباله، استانداردهای انتشارات نیروگاه، بازدهی نیروگاه و بازدهی تولید برق در ایران بیان کردند که این مباحث مورد تبادل ‌نظر بین مدیران شرکت فرانسوی و مدیران سازمان انرژی ‌های نوی ایران قرار گرفت.

در این جلسه موضوع نیاز به تصویب gate fee از طرف شهرداری ‌ها در خصوص زباله تحویلی از سوی شهرداری ‌ها برای سرمایه‌ گذاری در این بخش مورد بررسی قرار گرفت و شرکت CNIM ضمن معرفی فعالیت‌ های انجام ‌یافته در حوزه زباله‌ سوز، آمادگی خود را برای فعالیت در ایران درزمینهٔ تولید برق از زباله اعلام کرد.

به نقل از بیزینس استاندارد، ایران که به‌ تازگی از تحریم‌ های غرب رها شده، از هند خواسته تا حساب‌ های این کشور با بانک‌ های هندی را مجدداً فعال کند و به بانک‌ های ایرانی اجازه دهد تا دفاتری در این کشور ایجاد کنند.

به گفته مقامات هندی، تهران مایل است به‌ سرعت روابط بانکی و تجاری خود با دنیا را به حالت عادی برگرداند، همچنین خواستار گشایش یک دفتر نمایندگی بانک یو سی او در ایران شده است. تهران قبلاً حسابی را در بانک هندی ایجاد کرده است. بانک مرکزی ایران همچنین تمایل دیرینه بانک ‌های پاسارگاد و پارسیان ایران برای ایجاد دفتر نمایندگی در هند را به مقامات دهلی ‌نو اعلام کرده است. این منابع افزودند، بانک سامان هم علاقه‌ مند به ایجاد شعبه‌ ای در هند است.

مدیرعامل یک شرکت اجاره دهنده هواپیما در امارات نیز گفت، این شرکت انتظار دارد ایرلاین های ایرانی برای تأمین نیاز خود و تا دریافت هواپیماهای خریداری ‌شده از ایرباس از این شرکت هواپیماهای جدید اجاره کنند.

بر این اساس و به نقل از پایگاه خبری عربین بیزنس، مدیرعامل شرکت دوبی ائروسپیس انترپرایز، یکی از معدود شرکت ‌های اجاره دهنده هواپیما در منطقه حاشیه خلیج‌ فارس گفت: انتظار دارد 30 تا 35 هواپیمای دیگر به فهرست فعلی 97 هواپیمای درخواستی از این شرکت اضافه شود که به‌ ویژه این سفارش ‌ها از ناحیه ایران خواهد بود.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار اظهار داشت: اتباع کلیه کشورهای دنیا با داشتن گذرنامه و ثبت شرکت می‌ توانند پروانه کار و اقامت یک‌ ساله دریافت نمایند و در کلیه استان‌ های ایران و مناطق ویژه اقتصادی مجاز به فعالیت اقتصادی هستند و همچنین این اداره کل برای سرمایه‌ گذاران خارجی که حداقل ۳۰۰ هزار دلار سرمایه به ثبت رسانده باشند، پروانه کار و اقامت سه‌ ساله صادر می‌ نماید.

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز دوشنبه به یمن معاملات پرحجم اوراق بدهی به مبلغ 1116.4 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 164.4 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 332.6 میلیارد تومان بود.

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ روز دوشنبه در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 516.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 599.7 میلیارد تومان رسید که بانک صادرات با 43.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت مسکن مهر با 300 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

گروه بانک با 129.6 میلیارد تومان و گروه خودرو با 49.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 1214 واحد، شاخص قیمت 466 واحد و شاخص فرابورس 10 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 75784 واحد و شاخص قیمت به 29080 واحد رسید.

گفتنی است، مخابرات ایران با 131 واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی با 30 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

نماد سیمان اردبیل نیز روز دوشنبه که یک روز قبل تر بازگشایی ولیکن مورد معامله قرار نگرفته بود، مورد حراج مجدد واقع شد که بازهم شاهد انجام معامله ‌ای بر روی نماد خود نبود. از میان 33 نماد باز این صنعت، 29 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 41065 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 44937 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند.

ارزش معاملات نسبت به‌ روز گذشته بهتر شده بود. از میان نمادهای معامله‌ شده و بر پایه قیمت‌ های پایانی 12 نماد منفی، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت معامله شدند. سیمان شرق با 5228 هزار سهم به ارزش 6489 میلیون ریال حدود 14 درصد ارزش معاملات و سیمان شمال با 3105 هزار سهم به ارزش 5710 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. تنها 4 نماد سیمان اردبیل، اصفهان، فارس و نی‌ریز امروز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی نبودند.

ارزش معاملات سه هلدینگ با رشد قابل‌ قبولی از 740 میلیون تومان یکشنبه به 1120 میلیون تومان رسید. هر سه نماد متعادل و اغلب در دامنه مثبت معامله شدند، نماد سیمان تهران شاهد معاملاتی با سقف قیمت نیز بود.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن ‌آوری بورس تهران، در روزگذشته شرکت سرمایه‌ گذاری پویا در نمادهای سیمان هگمتان، شمال و صوفیان، در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌ گذاری توسعه ملی، در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌ سازان صنعت سیمان و در نماد سیمان شمال گروه مالی بانک مسکن عرضه ‌کننده سهام بوده ‌اند.

نویسنده: مقصود پورابولی 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24