در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و سپس C بنز پیشبینی شده است اما به نظر نمیرسد که قیمت ایده آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.
در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و سپس C بنز پیشبینی شده است اما به نظر نمیرسد که قیمت ایده آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.
یکی از قول و قرارهایی که میان صنایع ایران و سرمایه گذاران خارجی گذاشته شده و عمل به آن منوط به اجرایی شدن برجام بود، توافقات ایرانخودرو و بنز بود. مفاد این توافق در مذاکرات هیأت های تجاری تعیین و به صورت پیشنویس درآمده است، پیش نویسی که یکی از دست به نقدترین و آماده ترین توافقات مکتوب برای آغاز همکاری است.
به گزارش پول نیوز، بنز در مذاکرات خود با ایرانخودرو ابراز تمایل و آمادگی كرده است كه 30 تا 50 درصد از سهام دو شركت تابعه ایران خودرو را برای مشاركت در ورود و تولید خودرو و قطعه در ایران خریداری كند.
بنا بر اعلام قبلی، دفتر بنز در ایران نیز می باید به زودی آغاز به كار کند و بر اساس قرارداد ده ساله ای كه با بنز منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به زودی در ایران آغاز خواهد شد و بنز مشکلی با شروطی مانند داخلی سازی 40 درصدی تولیدات مشترك و كمك به صادرات 30 درصد محصول تولیدی نداشته است.
اواخر تیرماه سال جاری بود که خبر رسید دهها شرکت آلمانی بهعنوان نخستین هیأت بلندپایه اروپایی راهی تهران شده اند که در میان آن ها نام شرکت های لینده، زیمنس، باسف، فولکس واگن، جی آی زد و دایملر (بنز) هم به چشم می خورد. این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور پس از خلل ارتباطی ایجاد شده در دوران تحریم بود. یکی از این خلل، قطع همکاری خودروسازان ایرانی و آلمانی بود.
ساخت سه نوع موتور دیزلی
موتورهای سری 400 دیزلی، موتورهای سری 900 دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمهسنگین که استاندارد آلایندگی یورو 4 و یورو 5 را دارند و همچنین موتورهای سری 900 گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو6 با توان 300 اسب بخار و حجم 7.7 لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آیندهای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید.
بر این اساس، نخستین کامیون مرسدسبنز که پیش از پایان سال عرضه خواهد شد، آکسور (Axor) و دومین کامیونی که با آرم بنز پیش از پایان سال به خطوط تولید ایران خودرو دیزل راه خواهد یافت، آکتروس (Actros) خواهد بود.
همچنین بنا بر اعلام قبلی، موتور سری 900 روی کامیونت جدید 6 تن آرنا نیز نصب خواهد شد و در مینیبوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد.
قطعیت خرید 30 درصد سهام ایدم
دایملر در برنامه ریزی های خود برای ورود به صنعت خودروی ایران، خرید بخشی از سهام شرکت ایدم را پیش بینی کرده بود که در تفاهم نامه منعقده واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب و امضای دو طرف رسیده است.
هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدسبنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به روز آوری فناوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است.
سهام محور خودرو؛ خرید بعدی بنز
بنا بر آنچه دیروز هشم یکهزارع - مدیرعامل ایرانخودرو - اعلام کرد، بنز بهعنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایرانخودرو که بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کار و تجاری را در منطقه ایجاد کنند که مبتنی بر سرمایه گذاری مشترک است.
بر اساس تفاهنامه ای که با بنز امضا شده است، سهم ایران خودرو دیزل در این شرکت 51 درصد و سهم بنز 49 درصد است.
در بیانیه نیز آن چه مورد تاکید قرار گرفته است، سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیون های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیونهای مرسدسبنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محورخودرو (تولید کننده اکسل) در کنار ایدم توسط دایملر است.
علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن این که دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد کرد.
بحث شیرین «سواری»
طبق توافقات انجامشده بهزودی قرارداد پنجسالهای با بنز امضا خواهد شد که براساس آن شرکت ستاره ایران بهعنوان واردکننده و شرکت تاپخودرو بهعنوان تولیدکننده، کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد.
ضمن آنکه بنز ابراز تمایل کرده است که 50 درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.
مدیران ایرانخودرو در پاسخ به پیگیریهای ما برای دانستن جزئیات بیشتر از همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز، توپ را به زمین خودروساز آلمانی می اندازند و می گویند نظر بنز این است که خارج از چارچوب بیانیه مشترک اخیر که در روز 28 دیماه اعلام شد، اطلاعات بیش تری از توافقات منتشر نشود و جزئیات مربوط به هر یک از بندهای توافق نامه در زمان تعیین شده برای اجرای آنها در اختیار رسانه ها قرار گیرد.
بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز هم پیش بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل های سواری شرکت بنز در ایرانخودرو دیزل نیز تولید شود.
اما با توجه به اینکه قیمت ارزانترین خودرو جدید پژو برای تولید در ایران 63 میلیون تومان اعلام شد، به نظر نمی رسد که ارزان ترین سواری بنز نیز حتی در کلاس های اعلامشده، قیمت ایده آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.
آغاز احیای همکاری ها با تولید «آکسور»
ایران خودرو دیزل در راستای افزایش مجدد همکاری های خود با شرکت مرسدس بنز که در سال های گذشته به دلیل محدودیت ها و موانع ناشی از تحریم کاهش یافته بود، سال گذشته خط تولید کشنده آکسور مرسدس بنز در ایران را مجددا راه اندازی کرد و این محصول هم اکنون در خط تولید این شرکت در حال تولید است.
مدل جدید «اکتروس»
یکی دیگر از دستاوردهای تعاملات جدید با بنز، اضافه شدن مدل جدید کشنده اکتروس با موتور قویتری به سبد محصولات ایرانخودرو دیزل و جایگزینی آن با آکسور خواهد بود.
آمبولانس اسپرینتر 400
پیش از این، غلامرضا رزازی، مدیر عامل ایران خودرو دیزل همچنین از توافق با بنز برای تولید یک مدل آمبولانس خبر داده و گفته بود که طبق قراردادی که به نگارش درآمده، بنز دانش فنی ما را نیز ارتقا خواهد داد و اجازه صادرات نیز به ما داده شده است.
این آمبولانس مدل جدید اسپرینتر یعنی اسپرینتر 400 است.
قطعه سازی
برای تولید برخی از قطعات نیز سرمایه گذاری مشترک خواهد شد و ایران خودرو دیزل هماکنون نیز در شرکت چرخش گر با ZF آلمان شراکت دارد.
تولید اتوبوس با شاسی بنز و گیربکس ZF
بر اساس برنامه دولت، تولید 17هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا بوده و قرار است موتور جدید بنز سری 936 که پایه گازسوز است، روی این اتوبوس ها نصب شود.
همچنین اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس ZF و طراحی داخلی و خارجی مدرن از دیگر محصولات جدید ایران خودرو دیزل با همکاری دایملر است که در حال نمونه سازی و تست است.
واگذاری «گواه» به شرکت مشترک ایکو و بنز
در استاندارد جهانی، هر مشتری راضی 10 مشتری جدید برای شرکت جذب می کند. بر این اساس و بنابر اعلام ایران خودرو دیزل، در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش شرط های مهم است.
در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می شود و ایران خودرو دیزل این تعهد را با همکاری بنز دنبال خواهد کرد.
بر این اساس دو طرف تصمیم گرفتند، ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.