Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جالب این بود که در روزهای تعطیل آخر هفته قرارداد ایران‌خودرو با پژو فرانسه در خصوص ایجاد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری ٨٠٠ میلیون یورو به امضا رسید که در ادامه اطلاعات کامل‌تری در این خصوص ارائه‌شده است. با منفی شدن نمادهای خودرویی شرایط بازار سرمایه هم به‌طورکلی تحت تأثیر قرار گرفت؛ و شاخص را به سمت پایین سوق داد البته به مدد نماد بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس شاخص توانست درنهایت ٣٨٣ واحد مثبت بماند که البته متأثر از تأثیر ٢۶٨ واحدی این شرکت بزرگ بود...

بورس به خودرویی ها نگاه کرد!

بورس24 :بازار سرمایه امروز در ابتدا شاهد ایجاد مشکلات فنی در هسته معاملات بود به شکلی که موجبات تعویق بازگشایی بازار فرابورس تا ساعت 9:35 نیز فراهم آمد. همان‌گونه که از نیمه بازار روز چهارشنبه مشخص بود، حجم عرضه‌ها در روز جاری به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزوده شد. شدت عرضه‌ها به‌گونه‌ای بود که حتی چند نماد مطرح خودروسازی (زامیاد، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل و ایران‌خودرو) که روزهای اخیر را با معاملات پرحجم و اغلب صف خرید گذرانده بودند حتی به‌صف فروش نسبتاً پایداری هم رسیدند تلاش‌های چندباره‌ای هم برای جمع‌آوری این صف‌ها صورت گرفت لیکن چندان موفقیت‌آمیز نبود. نماد سایپا لیکن عموماً شرایط متعادلی داشت و توانست خود را در دامنه مثبت قیمت حفظ کند گرچه معاملات اندکی در دامنه منفی هم بر روی آن به ثبت رسید.

جالب این بود که در روزهای تعطیل آخر هفته قرارداد ایران‌خودرو با پژو فرانسه در خصوص ایجاد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری 800 میلیون یورو به امضا رسید که در ادامه اطلاعات کامل‌تری در این خصوص ارائه‌شده است. با منفی شدن نمادهای خودرویی شرایط بازار سرمایه هم به‌طورکلی تحت تأثیر قرار گرفت؛ و شاخص را به سمت پایین سوق داد البته به مدد نماد بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس شاخص توانست درنهایت 383 واحد مثبت بماند که البته متأثر از تأثیر 268 واحدی این شرکت بزرگ بود. امروز در بورس تهران همچنین سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از دولت اقدام به عرضه بلوکی سه بانک و مشمول اصل 44 ملت، تجارت و صادرات کرد که به قیمت‌های چهارشنبه گذشته هر سهم و به ارزش 535 میلیارد تومان معامله شد. این بلوک‌ها شامل 1.95 درصد سهام بانک ملت (بیش از 781 میلیون و 893 هزار سهم)، 2.39 درصد بانک تجارت (شامل بیش از یک میلیارد و 94 میلیون) و 3.84 درصد از سهام بزرگ‌ترین بانک بورسی یعنی بانک صادرات (شامل دو میلیارد و 219 میلیون و 815 هزار) بودند. آخرین قیمت هر سهم بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در چهارشنبه گذشته به ترتیب 225، 120 و 102 تومان بود که نسبت به قیمت پایه سازمان خصوصی، به‌طور میانگین 7 درصد بیشتر فروخته شد.

گفته می‌شود هر سه بلوک توسط کارگزاری بانک کشاورزی و برای یک شرکت خصوصی وابسته به بانک کشاورزی خریداری‌شده و قرار است منابع مالی 535 میلیارد تومانی صرف افزایش سرمایه بانک کشاورزی شود که در سال جاری موفق به دریافت مجوز وزارت اقتصاد شده است. درحالی‌که این روزها کشور تحت تأثیر مسائل تائید صلاحیت‌ها، بودجه سال 1395 کل کشور و قانون برنامه ششم است که به نظر می‌رسد اختلافات فی‌مابین دولت و مجلس در خصوص رسیدگی این دو لایحه بالاگرفته است. در بعد قیمت‌های جهانی نیز رشد چنددرصدی نفت در روزهای پایانی هفته قبل خودنمایی کرد.

به نقل از رویترز، قیمت نفت امروز به علت چشم‌انداز توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفت برای کاهش تولید و کم کردن بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین فزونی عرضه نفت در جهان افزایش یافت و بیش از 25 درصد از کمترین قیمت 12 سال گذشته بالاتر رفت. قیمت نفت برای چهارمین جلسه متوالی پس از درخواست مجدد سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام باهدف همکاری برای کاهش تولید افزایش یافت. این درخواست اوپک با سیگنال‌های مثبت از سوی روسیه مواجه شده است که 15 سال است با چنین درخواستی موافقت نکرده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.19 دلار افزایش 35.99 دلار معامله شد. این نوع نفت در 20 ژانویه به 27.10 دلار کمترین قیمت از نوامبر 2003 رسیده بود. نفت خام آمریکا نیز با 40 سنت افزایش 33.62 دلار فروخته شد. این نوع نفت تا 34.40 دلار نیز بالا رفته بود. طی هفته گذشته نفت برنت 7.9 درصد و نفت خام امریکا 4.4 درصد افزایش ارزش داشتند اما طی ماه گذشته به ترتیب 6.8 درصد و 9.3 درصد افت قیمت داشتند.

مسکو سیگنال‌های متفاوتی ارسال کرده بود اما درنهایت وزیر خارجه این کشور که تقریباً هرگز در مورد سیاست‌های نفتی اظهارنظر نمی‌کند، گفت با امارات و عمان در مورد بازارهای نفتی دیدار خواهد کرد به نقل از بلومبرگ، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه روش محتاطانه‌ای را برای مذاکره اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها در پیش‌گرفته است. نواک زیر انرژی روسیه در گفتگویی با اعلام اینکه آماده بحث کردن در موضوع کاهش حجم تولید نفت هستیم، گفت: اما این‌یک تصمیم نیست. این مقام روسی تصریح کرد: آماده در نظر گرفتن این احتمال هستیم و باید اجماع دراین‌باره صورت بگیرد. اگر اجماع باشد، معقول خواهد بود ولی در غیر این صورت، کاری از پیش نمی‌رود. البته کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که روسیه از یک‌سو چالش بر سر رسیدن به توافق با کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک را دارد و از سویی دیگر، روسیه و ایران دلایل محکمی برای حفظ افزایش صادرات خوددارند. بر همین اساس، دو نماینده اوپک تأکید کردند: روسیه مذاکراتی را با اوپکی‌ها و غیر اوپکی بر سر کاهش تولید نفت در پیش خواهد گرفت اما زمان آن مشخص نیست و ممکن است در ماه فوریه (بهمن-اسفندماه) و یا در اوایل فرودین سال آینده انجام بگیرد. احتمال می‌رود این مذاکرات در سطح کارشناسان باشد و در سطح وزیران انجام نگیرد. وزیر انرژی ونزوئلا درباره چاره‌اندیشی قیمت نفت به روسیه و خاورمیانه سفر می‌کند، وی ابتدا با وزیر انرژی روسیه دیدار می‌کند و قطر، ایران و عربستان مقاصد بعدی است. رئیس‌جمهور ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که سفر وزیر نفت این کشور به کشورهای عضو اوپک باهدف جذب حمایت این کشورها از برگزاری نشست اوپک برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت است. بریتیش پترولیوم، اعلام کرد که آشفتگی کنونی در بازار نفت ممکن است که قیمت نفت را به 10 دلار به ازای هر بشکه برساند. این شرکت اضافه کرد که بازار نفت در نیمه نخست سال 2016 با نوساناتی درگیر خواهد بود. سپس، فرارسیدن تابستان و فصل رانندگی در آمریکا و تقویت تقاضا از سوی چین، موجب بالاتر رفتن قیمت نفت خواهد شد. این شرکت پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام در اواسط سال 2016 در حدود 30 تا 40 دلار معامله خواهد شد و سپس در پایان سال 2016، شاهد رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای 50 دلار خواهیم بود.

سوسیته جنرال می‌گوید قیمت نفت در پایان سال 35 درصد از قیمت کنونی بیشتر خواهد بود و گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده قیمت نفت در اواسط سال 2016 به سطح 40 دلاری خواهد رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال 2016 معادل 40 دلار و در سال 2017 معادل 50 دلار خواهد بود. قیمت متوسط نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز بشکه‌ای 38.5 دلار در سال 2016 و 47 دلار در سال 2017 خواهد بود. شرکت شورون، اولین تولیدکننده بزرگ نفتی است که گزارش عملکرد سه ماه پایانی 2015 خود را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش که روز جمعه منتشر شد، شورون برای اولین بار از سال 2002 میلادی متحمل ضرر شده است. مازاد عرضه نفت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکای شمالی موجب افت قیمت‌ها شده و شرکت شورون را ناگزیر ساخته تا ارزش میادین نفتی‌اش را پایین بیاورد. نتایج گزارش شورون احتمالاً اولین گزارش از موج گزارش‌های ناامیدکننده‌ای است که در هفته‌های آینده قرار است از سوی شرکت‌های مهم نفتی منتشر شود. گزارش عملکرد شرکت‌های اکسون موبیل و بی پی نیز قرار است روز دوم فوریه منتشر شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به جزئیات برنامه ششم توسعه اقتصادی گفت: این برنامه با نگاه ویژه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین‌شده است. وی به موضوعات موردتوجه در این برنامه اشاره کرد و گفت: موضوعات مرتبط با بحران‌های احتمالی آینده مانند آب، محیط‌زیست و صندوق بازنشستگی اولین موضوع موردتوجه در این برنامه است که اگر به آن‌ها توجه نشود در سال‌‌های آینده با بحران‌های جدی مواجه می‌شویم. موضوعات مکان محور از دیگر بخش‌های موردتوجه در برنامه ششم توسعه اقتصادی است که عمده تمرکز این برنامه توجه توسعه سواحل مکران در جنوب ایران است. معدن، گردشگری، ترانزیت، حمل‌ونقل ریلی، فناوری ارتباطات ازجمله این موارد هستند که باید به‌عنوان پیشران رشد اقتصادی را تأمین کنند. موضوعات فرا بخشی مانند محیط کسب‌وکار و اشتغال و تأمین منابع مالی برای اقتصاد و توانمندسازی محرومین و فقرا در این برنامه توجه ویژه شده است. نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اجزای برنامه ششم توسعه اقتصادی گفت: لایحه احکام دائمی یکی از این اجزا است که قبلاً طی 50 ماده به مجلس تقدیم شد و در برنامه‌های قبل این احکام همواره تکرار می‌شد اما این نوآوری در برنامه ششم توسعه انجام شد که برای جلوگیری از تکرار آن را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم و می‌توان گفت برنامه ششم توسعه عاری از احکام دائمی و تکراری است. اگر بخواهیم به رشد بیش از 8 درصد برسیم و تا پایان سال 1404 به جایگاه اول علم و فناوری و توسعه‌یافتگی دست‌یابیم هشت درصد رشد اقتصادی حداقل رشد موردنیاز است و پیش‌بینی می‌شود نیازمند رشد دورقمی باشیم. در این برنامه با برنامه‌ریزی غلتان ظرفیت‌سازی انجام‌شده تا اگر منابع کافی بود به رشد بیش از هشت‌درصدی دست‌یابیم. دست‌یابی به ضریب جینی 0.34 و تک‌رقمی کردن نرخ تورم و بیکاری از اهداف دیگر این برنامه است اما باید گفت که از مهم‌ترین اهداف کلان رشد اقتصادی موضوع جمعیت است و جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در برنامه ششم باید برنامه‌ریزی کنیم و حال جمعیت از 79 میلیون نفر در سال 94 به 84 میلیون نفر تا پایان برنامه افزایش خواهد یافت و همچنین نرخ باروری از 1.9 درصد به 2.1 درصد به سبب اینکه در آینده با جمعیت پیر روبرو نباشیم افزایش خواهد یافت. تولید ناخالص ملی از 212 هزار میلیارد تومان به 312 هزار میلیارد تومان طی سال‌های برنامه ششم توسعه افزایش خواهد یافت و حال نرخ بیکاری که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران 10.7 درصد است به 7 درصد تقلیل خواهد یافت و از طرفی نرخ تورم 12.8 درصدی سال 94، به 8.9 درصد در سال بعد تقلیل پیدا خواهد کرد و همچنین نرخ مشارکت بر اساس طرح نیروی کار از 38.4 درصد سال 94 به 41.4 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: هم‌اکنون طرح توسعه دو میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران تکمیل‌شده و آماده بهره‌برداری است که پیش‌بینی می‌شود این دو پروژه نفتی تا اسفندماه سال جاری به‌طور رسمی افتتاح شود. وی با اعلام اینکه ظرفیت تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران را به ترتیب ٧٥ و ٨٥ هزار بشکه در روز است، تصریح کرد: بخش گازی میدان یادآوران به دلیل آماده نبودن کارخانه ان. جی. ال راه‌اندازی نمی‌شود اما بخش نفت آن آماده افتتاح رسمی است. وی با یادآوری اینکه این دو پروژه (آزادگان شمالی و یادآوران) که امروز به پایان رسیده، هر دو در قالب بیع متقابل بوده و با سرمایه‌گذاری چینی انجام‌شده است، این مقام مسئول، حجم نفت خام درجای میدان مشترک نفتی یادآوران را ٣١ میلیارد بشکه اعلام کرد و یادآور شد: هم‌اکنون تولید نفت در حوزه یادآوران از آزادگان جنوبی پیشی گرفته است وی، میزان سرمایه‌گذاری در آزادگان شمالی را دو میلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این پروژه در طول ٧٢ ماه به ثمر رسید و طول زمان برداشت آن پنج‌ساله است، همچنین نفت درجای این میدان ٥,٧ میلیارد بشکه است.

اکبر سهیلی‌پور رئیس سازمان حسابرسی در مورد ورودی درآمدهای امسال صندوق توسعه ملی اظهار داشت: تا شهریورماه سال جاری بیش از 3 میلیارد دلار به‌حساب صندوق واریزشده است. طبق گزارش در اختیار، کل منابع صندوق تا شهریورماه 87 میلیارد دلار بوده است. وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت و وزارت نفت از سهم صندوق استفاده می‌کنند، آیا این موضوع مغایر با اساسنامه صندوق نیست، اظهار داشت: زمانی که قیمت هر بشکه نفت بالای 100 دلار بود شرکت نفت از محل درآمدهای خود علاوه بر هزینه‌های جاری فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز را داشت اما با توجه به اینکه قیمت هر بشکه به کمتر از 29 دلار رسیده است هزینه‌های جاری این شرکت را نیز پوشش نمی‌دهد چه برسد به اینکه امکان سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، بنابراین ناچار است برای حفظ سطح تولید نفت از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از افتتاح ۱۰۲ پروژه راه و مسکن این استان به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: پرونده ۲ هزار واحد مسکن ویژه در دهه فجر بسته می‌شود و حدود ۲۰۰ واحد باقی‌مانده هم تا پایان سال‌تحویل خواهد شد. پروژه‌‌هایی که دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد شامل 57 پروژه حوزه ساخت و توسعه راه‌ها، 32 پروژه راهداری، 9 پروژه مسکن و 4 پروژه فنی و احداث است. این پروژه‌ها در حوزه ایمنی راه‌ها،‌ افزایش ظرفیت شبکه راه‌ها، افتتاح مسکن مهر و حوزه فنی و اجرایی است که ‌300 میلیارد تومان‌ ارزش مالی دارد و همه مناطق استان تهران و شهرستان‌ها را بهره‌مند می‌کند.

رهنما مدیر اداره ریسک بانک مسکن در پاسخ به اینکه در صورت کاهش نرخ سود بانکی، چقدر احتمال دارد که نقدینگی راه بازار مسکن را در پیش بگیرد؟ بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی باعث حرکت نقدینگی به سمت بازارهای مختلفی ازجمله بازار سرمایه و بازار مسکن خواهد شد؛ اما به‌احتمال‌زیاد ورود نقدینگی به بازار مسکن بافاصله زمانی اتفاق خواهد افتاد. به نظر می‌رسد بازار سرمایه با توجه به دوران پساتحریم و انتظارات سودآوری آتی شرکت‌ها از جذابیت بیشتری برای جذب نقدینگی در کوتاه‌مدت برخوردار باشد؛ اما نباید فراموش کرد که بازار سرمایه ایران بازار بزرگی نیست و از عمق بالایی نیز برخوردار نیست؛ بنابراین نقدینگی موجود در صورت عدم مدیریت صحیح در جهت تعادل بین بازارها ممکن است در بلند‌مدت با ایجاد تقاضاهای سرمایه‌ای و سفته‌بازی وارد بازار مسکن شود که تجربه تاریخی بازار مسکن ایران نشان داده است که آثار مخرب ورود نقدینگی بیشتر از آثار مثبت آن بوده است؛ بنابراین سیاست‌گذاران باید نسبت به وظیفه خود در بازار پول و سرمایه برای ایجاد و حفظ تعادل دقت نظر بیشتری داشته باشند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: در چارچوب قانون بودجه امسال راهکارهایی برای پرداخت بدهی‌ها تعیین‌شده است به‌طوری‌که در چارچوب این قانون 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد و 3 هزار میلیارد تومان نیز وزارت نیرو از 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی 2 هزار میلیارد تومان عرضه‌شده و در اختیار شرکت‌های طلبکار از وزارت نیرو قرارگرفته است و به‌زودی نیز یک هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی عرضه خواهد شد. هزار میلیارد تومان دیگر نیز به صکوک اجاره منتشر خواهد شد و در روزهای آینده عرضه خواهد شد. اوراق تسویه خزانه نیز که در بودجه پیش‌بینی‌شده است با هماهنگی وزارت اقتصاد 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از این اوراق تسویه را دریافت خواهیم کرد و در حال حاضر وزارت اقتصاد در حال تدوین آیین‌نامه این اوراق است تا به‌زودی عرضه شود بنابراین در سرجمع با این تدابیر 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی پرداخت خواهیم کرد. سالانه حدود 2300 میلیارد تومان از درآمد برق به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یافت که البته قرار شده است از سال 1395 که این مبلغ دیگر پرداخت نشود و به جمع منابع مالی وزارت نیرو اضافه شود؛ اما در خصوص افزایش قیمت‌ها تاکنون درباره افزایش قیمت آب و برق هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. سیاست دولت این است که هر افزایش قیمتی را به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند.

ورود سرمایه‌گذاری مستقیم و تأمین مالی قابل‌توجهی که از سوی کشورهای خارجی پیشنهادشده است قدم مثبتی برای ایجاد رونق در صنعت آب و برق خواهد بود. وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود شرکت‌های زیرمجموعه وزارت گاز قصد احداث نیروگاه برق را دارند گفت: هیچ مؤسسه‌ای در حوزه برق نمی‌تواند به‌غیراز وزارت نیرو ورود کند چراکه مرجع قطعی ساخت،‌تولید و توزیع برق وزارت نیرو است. ما نیز شنیده‌ایم که شرکت گاز تفاهم‌نامه‌ای برای احداث نیروگاه امضا کرده است اما در همین حد؛ بنابراین هر مؤسسه‌ای برای احداث نیروگاه باید مجوز آن را از وزارت نیرو بگیرد. چیت‌چیان در خصوص افتتاح طرح‌های آب و برق در دهه فجر گفت: طرح‌هایی که قرار است در دهه فجر در حوزه آب و برق و فاضلاب افتتاح شود ارزش آن 5630 میلیارد تومان است که این طرح‌ها می‌‌توانند گام‌های مؤثری در توسعه خدمت‌رسانی در حوزه آب و برق به شمار آیند. در دهه فجر بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گنو در هرمزگان (500 مگاوات) و 2 کلنگ‌زنی در نیروگاه در چابهار به ظرفیت 160 مگاوات و اضافه کردن بخش بخار به گاز و سیکل ترکیبی ماهشهر به ظرفیت 600 مگاوات خواهد بود.

جلسه هیئت واگذاری صبح امروز با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که بر این اساس قیمت پایه و شرایط واگذاری 100 درصد سهام شرکت پرورش کرم ابریشم ایران، 12.25 درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی نمونه گیلان، 67 درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی استان کردستان، 87.08 درصد سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، 40 درصد سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری پارس، 30 درصد سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق، 33.93 درصد سهام شرکت عمران تکلار، 100 درصد سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل و 49 درصد سهام شرکت آریا اس جی اس به تصویب رسید.

وزیر نفت ایران از امضای توافقنامه نفتی با شرکت فرانسوی توتال خبر داد. مقامات توتال هم گفته‌اند در نظر دارند برای خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام یک قرارداد با ایران امضا کنند. در همین حال پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرد این شرکت فرانسوی با ایران برای خرید نفت خام یک قرارداد امضا می‌کند. در نظر داریم برای خرید روزانه 150 تا 200 هزار بشکه نفت خام یک قرارداد با ایران امضا کنیم.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

حسین عبده تبریزی دبیر کل اسبق بورس درباره شرایط حال و آینده بازار سهام اظهار داشت: همانطوریکه در مقاله چند ماه پیش اعلام کرده بودم، بازار سرمایه همه امکانات ناشی از لغو تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بهبود شرایط آینده اقتصاد ایران را کشف نکرده بود اما با تأخیر واکنشی مثبت به این مسائل نشان داده است. وی بابیان اینکه در آینده‌ای‌ نزدیک مانند آن مقاله موفق، در مورد بازار مسکن نیز اظهار خواهد کرد، ادامه داد: در آن مقاله مربوط به بازار سرمایه اعلام کرده بودم بعد از رشد شارپی بازار سهام، روند صعودی متغیرهای بورس به‌آرامی خواهد بود. دبیر کل اسبق سازمان بورس در پاسخ به این سؤال که ادعای برخی معدود مبنی بر شکل‌گیری حباب در بازار سهام یا برخی صنایع و شرکت‌ها تا چه حد می‌تواند درست باشد؟ گفت: طی 10 روز گذشته در ایران حضور نداشتم و اطلاع دقیقی از همه جوانب بازار ندارم اما واقعیت این است که تشکیل حباب در همه بازارهای سهام یا شرکت‌ها و صنایع می‌تواند همیشه و در هرلحظه رخ دهد اما به نظرم طرح چنین مواردی در این شرایط کمکی نخواهد کرد. عبده تبریزی ادامه داد: با توجه به همه موارد، معتقدم بازار سرمایه در شرایط کنونی حباب ندارد و می‌تواند به‌آرامی و در طول زمان روند صعودی را طی کند.

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری ETF آرمان آتی کوثر به‌عنوان یازدهمین ETF فرابورسی از 12 تا 18 بهمن‌ماه در بازار سوم انجام می‌شود. به نقل از فرابورس ایران، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت "آرمان آتی کوثر" از روز دوشنبه 12 بهمن به مدت 5 روز کاری از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد. سرمایه این صندوق قابل معامله که در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌ها، گواهی‌های سپرده بانکی و سهام پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کند، 100 میلیارد ریال بوده و حداکثر به هزار میلیارد ریال خواهد رسید. ارزش مبنای هر واحد این صندوق قابل معامله، 10 هزار ریال بوده و از مجموع 100 میلیون واحد سرمایه‌گذاری این صندوق، 2 میلیون به‌صورت ممتاز پذیره‌نویسی شده و 98 میلیون واحد به‌طور عادی پذیره‌نویسی خواهد شد. مدیریت صندوق بر عهده شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی بوده همچنین سبدگردان کاریزما متولی و موسسه اعتباری کوثر مرکزی بازارگردان آن خواهد بود. پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق در نماد "آکورد" و در شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران و 3 شعبه منتخب موسسه اعتباری کوثر انجام می‌شود. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر که یازدهمین ETF فرابورس ایران است پس از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری از صدور 17 کد سهامدار خارجی در دی‌ماه 94 خبر داد تا تعداد کدهای سرمایه‌گذاران خارجی بازار سرمایه به رقم 521 کد برسد. وی افزود: 8 سهامدار حقیقی از کشورهای انگلیس، روسیه، لبنان، ایتالیا، هند، پاکستان و افغانستان (دو نفر) و 9 سرمایه‌گذار حقوقی در ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بورس ایران فعال هستند. در این فهرست نام 32 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص قراردادهای منعقده این گروه در سفر اخیر رییس‌جمهور به ایتالیا گفت: این پروژه‌ها شامل توسعه فولاد سپیددشت است. در این قرارداد ریخته‌گری ورق نازک و نورد پیوسته مشابه تکنولوژی فولاد سبا با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال برنامه‌ریزی‌شده است. در پروژه دیگر توسعه نورد گرم شهید خرازی فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت 3 میلیون تن در سال مدنظر قرار داده‌شده و در قرارداد دیگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازی واحد موجود و ایجاد واحد جدید برای افزایش ظرفیت از یک و نیم میلیون تن به سه میلیون تن در سال موردتوافق طرفین قرار گرفت. در کلیات و چگونگی انجام این سه پروژه با شرکت‌های بزرگ خارجی - اروپایی و عمدتاً ایتالیایی به جمع‌بندی رسیدیم و برای اینکه بتوانیم از این فرصت پیش‌آمده و منابع مالی خارجی که در این سفر به پروژه‌های ایرانی تخصیص داده می‌شود بهره‌برداری کنیم، چارچوب این سه قرارداد را با طرف‌های خارجی توافق کردیم که جمع سه قرارداد بالغ‌بر 900 میلیون یورو می‌شود. البته رقم‌های قطعی بعد از انجام مراحل نهایی مشخص می‌شود.

سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک خواستار ممنوعیت ترخیص تایرهای بایاس (نخی) شد. دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه‌ای به گمرک، خواستار لغو واردات و ترخیص تایر بایاس شده است. در نامه این سازمان به گمرک آمده است: به استناد صورت‌جلسه کارگروه لاستیک و نامه دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری از ترخیص تایرهای بایاس (نخی) جدا خودداری شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

رویترز در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه به فرانسه خبر داد شرکت خودروسازی فرانسوی «پژو سیتروئن» برای ساماندهی تولید کنونی خودروها در ایران و آماده‌سازی تولید محلی خودروهای جدید یک شرکت مشترک با شرکت ایران‌خودرو تأسیس می‌کند. در این توافقنامه ساماندهی تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو 405 و پژو 206 که پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خارج از قرارداد با ایران‌خودرو در این کشور ادامه یافت، پیش‌بینی‌شده است. شرکت تازه‌ تأسیس با سرمایه‌گذاری تا 400 میلیون یورو که به‌طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود، کارخانه‌ای نزدیک تهران را برای تولید مدل‌های جدید پژو یعنی پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 نوسازی خواهد کرد.

بر اساس سندی که بین رئیس هیئت عامل ایمیدرو و مدیرعامل گروه فیوْز (FIVES) در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر فرانسه و در میان اعضای بزرگ‌ترین اتحادیه کارآفرینی فرانسه بانام مِدف (MEDEF) به امضا رسید، این غول صنایع بزرگ، برای اجرای طرح تولید آند به‌صورت «مهندسی، تأمین، اجرا و تأمین مالی» آماده شد. بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف با ایجاد شرکت مشترک، برای ساخت کارخانه تولید آند سرمایه‌گذاری می‌کنند. این طرح آندسازی از ظرفیت تولید 450 هزار تن در سال برخوردار خواهد شد و بزرگ‌ترین قدمی است که ایمیدرو، برای تأمین نیاز برنامه توسعه صنعت آلومینیوم برداشته است. طبق برنامه چشم‌انداز توسعه، قرار است ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در ایران به یک‌میلیون و 200 هزار تن برسد درحالی‌که هم‌اکنون ظرفیت سالانه تولید شمش این فلز، حدود 450 هزار تن در سال است. گروه فیوز، سابقه فعالیت بیش از 200 سال در شهر لیل (Lille) فرانسه دارد و طراحی، تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات و نیز فرایند خطوط تولید صنایع بزرگ دنیا ازجمله آلومینیوم، فولاد، شیشه، خودرو، صنایع هوایی، سیمان، انرژی، امور پشتیبانی و غیره را بر عهده دارد و با 35 شرکت تحت امر خود، یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فناوری ساخت کارخانه‌های آلومینیوم به‌ویژه خط تولید آند در دنیا به شمار می‌آید.

علی کاردر معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این‌که معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن به تعویق افتاده است، درباره دلیل آن گفت: صدور ویزا برای عده محدودی از افراد، دلیل به تعویق افتادن معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن است، درحالی‌که تعداد زیادی از نمایندگان بخش خصوصی علاقه‌مند به حضور در این سمینار بودند، اما با توجه به این‌که فعلاً سفارت بریتانیا در تهران خدمات صدور ویزا ندارد این امکان میسر نبود. وی درباره این‌که آیا اعتراض‌های اخیر کارشناسان و دانشجویان سبب تأخیر در معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن نبوده است، تصریح کرد: این‌گونه نیست و صادر نشدن ویزا، دلیل به تعویق افتادن این سمینار است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در سفر به فرانسه با شرکت بویگ باتیمال اینترنشنال برای توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن تهران و مشهد تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد. طبق یادداشت تفاهم‌نامه بین راه‌آهن و بویگ باتیمال اینترنشنال قرار است؛ توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در قالب (PPP) و با مدل سرمایه‌گذاری BOT انجام شود. اولویت راه‌آهن در تفاهم‌نامه همکاری با بویگ باتیمال برای توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن، مشارکت با سرمایه‌گذاران برای ایجاد هتل به‌عنوان اولویت اول و ساخت مرکز خرید یا مجتمع چندمنظوره یا مجتمع تجاری به‌عنوان اولویت دوم است. طبق این تفاهم‌نامه قرار است که شرکت راه‌آهن، با تلفیق تخصص بین‌المللی و توانمندی‌های بومی و منابع غیرمالی از روش طراحی – فاینانس – ساخت- بهره‌برداری، برای اجرای پروژه توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن شهرهای تهران و مشهد استفاده کند. لازم به ذکر است، شرکت بویگ باتیمال اینترنشنال فرانسه به‌عنوان یک شرکت ساخت جهانی پیشرو در توسعه پروژه، توسعه شهری و ساخت دارای تجارب بین‌المللی است و در سراسر جهان سوابق مثبتی در امور فاینانس، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف ازجمله پاساژهای فروش، تجاری، هتل و هتلداری و حمل‌ونقل و ایستگاه‌های راه‌آهن دارد.

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سال ۲۰۱۶ سال ازسرگیری صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا خواهد بود و درنتیجه بسیار امیدواریم که رکود کنونی این هنر- صنعت و کاهش اعداد صادراتی فرش در ماه‌های آینده جبران شود، این در حالی است که سیگنال‌های کنونی از اشتیاق بازرگانان آمریکایی برای خرید فرش دستباف ایرانی، نشان از این دارد که صادرات به این کشور، به‌زودی از سر گرفته می‌شود. این سیگنال‌ها را به‌خوبی می‌توان از نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۶ که چند روز پیش در هانوفر آلمان به پایان رسید، به‌وضوح دریافت کرد که نشانگر اشتیاق بازرگانان آمریکا به ازسرگیری تجارت فرش ایران بود و فعالان فرش ایالات‌متحده با حضور در این نمایشگاه به بررسی، سفارش و خرید دستباف‌های ایرانی پرداختند، این در حالی است که صدور مجوز صادرات فرش از ایران به آمریکا، دربندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده بود و اعلام رسمی لغو تحریم‌ها همزمان با نمایشگاه دموتکس، شورونشاط خاصی به این نمایشگاه بخشید. این لغو تحریم برای فعالان فرش ایران، نویدبخش احیای بازاری ازدست‌رفته است؛ هرچند که باید از خوش‌بینی بی‌جا در این زمینه پرهیز کرد و با برنامه به این بازار قدیمی نگریست اما به‌هرحال طبیعی است در چند سالی که فرش دستباف ایران در بازار آمریکا حضور فعال نداشته است، رقبای ما همچون هند و پاکستان جایگزین شده و توانسته‌اند سهم مناسبی را از بازار فرش ایالات‌متحده از آن خود کنند.

قرارداد احداث گلخانه مدرن برای کشت سبزی و صیفی میان گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن کلوپ و گروه راشل امضا شد. بر اساس این قرارداد در فاز نخست، مجموعه‌ای از گلخانه‌ها با آخرین تکنولوژی روز به مساحت 25 هکتار در کرمانشاه ظرف دو سال برای تولید گوجه‌فرنگی احداث می‌شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه‌ها را به سایر کشورها تضمین کرده است. ارزش اجرای این قرارداد در فاز نخست، 20 میلیون یورو برآورد می‌شود. در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه‌ها از 25 هکتار به 50 هکتار به‌منظور تولید محصولات گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، کدو و سایر محصولات صیفی افزایش می‌یابد.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری شرکت میدکو- هولدینگ معدنی گروه مالی پاسارگاد- در ایتالیا خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد، تأسیسات فولادی همچنین یک نیروگاه 500 مگاواتی در کشور ساخته و نیازهای میدکو مرتفع خواهد شد. قاسمی بابیان این نکته که هم‌اکنون امکان گشایش ال سی برای همه کشورها ولو از یک کشور ثالث وجود دارد، گفت: هم‌اکنون کارگزاران ما در خارج از کشور امکان گشایش ال سی برای تمام کشورها را دارند که این امر قطعاً هزینه ورود کالا به کشور را به دلیل کاهش هزینه نقل و انتقالات 8 تا 10 درصد، کاهش خواهد داد. درنتیجه این امر، ریسک فروشندگان نیز 15 تا 20 درصد کم خواهد شد بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که گشایش ال سی‌ها، باعث صرفه‌جویی 20 تا 30 درصدی در خرید برخی از کالاها خواهد شد. مدیرعامل بانک پاسارگاد بابیان این نکته که این بانک با حدود 25 بانک، رابطه کارگزاری دارد، اظهار داشت: برقراری رابطه کارگزاری با 40 بانک دیگر هم در دستور کار قرار دارد. قاسمی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای پوشش قراردادها از سوی شرکت ساچه اعلام‌نشده و همه‌چیز به عملکرد طرف ایرانی بستگی دارد، تصریح کرد: حجم تفاهم‌نامه‌های منعقده میان طرف ایرانی و طرف‌های ایتالیایی و فرانسوی حدود 45 تا 51 میلیارد دلار است. البته عمده تأمین مالی این تفاهم‌نامه‌ها با طرف‌های خارجی است.

محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تشریح جزئیات امضای تفاهم‌نامه با دو شرکت فرانسوی ا. دپ (A.D.P) و بوی گفت: در سفر فرانسه یک تفاهم‌نامه مشترک با این دو شرکت به امضا رسید که بر اساس آن، قرار شد طی ۵ سال ترمینال ایرانشهر شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با ظرفیت ۴۰ میلیون مسافر احداث شود. وی با تأکید بر اینکه به‌طرف فرانسوی سه ماه فرصت داده شد تا این تفاهم‌نامه مشترک به قرارداد تبدیل کند، گفت: یکی از مزیت‌های این تفاهم‌نامه این است که شرکت فرانسوی A.D.P از حدود یک سال پیش مذاکرات خود را برای سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام انجام داده بود و امور طراحی این ترمینال تقریباً از حدود یک سال گذشته آغاز شد. در تفاهم‌نامه مذکور علاوه برساخت ترمینال ایرانشهر با ظرفیت ۴۰ میلیون مسافر در سال، یک ترمینال موقت با ظرفیت سالانه ۳.۵ میلیون مسافر جنب ترمینال فعلی با سرمایه‌گذاری دو شرکت فرانسوی ساخته می‌شود تا با استفاده موقت از این ترمینال، نسبت به افزایش ظرفیت ترمینال فعلی به ۹ میلیون مسافر در سال اقدام کنند. قرارداد شرکت ناکو هلند نیز به‌عنوان شرکت مشاور کارفرمای شهر فرودگاهی امام خمینی حدود یک ماه پیش‌بین طرفین به امضا رسید. حضور این شرکت در تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد بسیار می‌تواند کمک کند. وی بابیان اینکه قرارداد اجرای پروژه ترمینال ایرانشهر و ترمینال موقت فرودگاه بین‌المللی امام به‌صورت BOT خواهد بود، گفت: یکی از مزیت‌های بسیار خوب این تفاهم‌نامه این است که هیچ تضمینی از سوی جمهوری اسلامی ایران داده نمی‌شود و هیچ سرمایه‌ای نیز از طرف ایران تخصیص نمی‌یابد. برآورد و پیش‌بینی قبلی ما برای ساخت ترمینال ایرانشهر و ترمینال ۳.۵ میلیون مسافر حدود ۱.۲ میلیارد دلار است، البته رقم دقیق باید در بررسی مدل مالی مشخص شود.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جزئیات قرارداد همکاری با کشتیرانی CMA-CGM فرانسه را تشریح کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه دو شرکت همکاری‌های وسیعى درزمینهٔ تبادل اسلات (تبادل فضای کانتینر) بین کشتی‌ها و خطوط فعال خود، برقرارى سرویس مشترک در مسیرهاى مختلف بین‌المللی، تبادل کانتینر در نقاطى که براى طرفین داراى منافع مشترک خواهد بود و همکارى در فعالیت‌های ترمینالى و بندرى در سطح جهانى خواهند داشت.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ایران امیدوار است بار دیگر وارد بنادر اروپایی شود و قصد دارد تا ماه آینده خدمات به هند، ایران و اروپا را آغاز کند. به گفته منابع آگاه، این شرکت یا یکی از شرکت‌های تابعه‌اش قصد دارد خدمات دائمی را آغاز کنند که 600 هزار کانتینر را در مسیری حمل خواهد کرد و مسیر مذکور شامل توقف در بندرعباس، نهاوا شوا در هند، استانبول و بنادر اروپایی شامل فلیکستاو انگلیس، ژنو ایتالیا و لوهاور فرانسه خواهد بود و بنادر دیگر ممکن است بعداً به برنامه اضافه شوند. مدیران این شرکت امیدوارند خدمات مذکور نخستین گام در اهداف بلند پروازانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای کسب سهمی از بازار جهانی حمل کانتینر باشد. این شرکت همچنین به دنبال خرید کشتی‌های کانتینری غول‌پیکر "تریپل ئی" است که بزرگ‌ترین کلاس کشتی‌های کانتینری در جهان هستند. بااین‌همه سرویس برنامه‌ریزی‌شده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی چندان به ظرفیت جهانی نخواهد افزود و هدف آن خدمات‌رسانی به بازار ایران است اما این شرکت قصد دارد تا سال 2020 حدود 580 هزار تن به ظرفیت حمل اضافه کند. لارس جنسن، مدیرعامل شرکت مشاوره سی اینتلیجنس در کپنهاگ به وال‌استریت ژورنال گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با رقابت شدید و تقاضای پایین روبرو خواهد شد زیرا بازار مازاد ظرفیت شدیدی دارد بنابراین هرگونه اقدام این شرکت برای خرید کشتی‌های بزرگ برای پیوستن به لیگ غول‌ها ریسک بالایی خواهد داشت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این شرکت ایرانی، شرکت‌های کشتیرانی جهانی آماده بردن سهمی از بازار تازه گشوده شدن ایران هستند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مدد معاملات پرحجم اوراق بدهی به مبلغ 594.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 106.3 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 53.3 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 368.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 226.3 میلیارد تومان رسید که گروه خودروسازی سایپا با 51.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 24.2 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 140.6 میلیارد تومان و گروه بانک با 58.5 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 383 واحد، شاخص قیمت 147 واحد و شاخص فرابورس 4 واحد افزایش یافتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 71394 واحد و شاخص قیمت به 27397 واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 268 واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات ایران با 52 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز از میان 31 نماد باز این صنعت، 25 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 9543 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 13465 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات روز جاری نسبت به‌روز چهارشنبه گذشته افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 6 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. سیمان شرق با 1958 هزار سهم به ارزش 1952 میلیون ریال حدود 15 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 1185 هزار سهم به ارزش 1818 میلیون ریال معادل 14% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 6 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، صوفیان و فارس امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، حراج مجدد و یا توقف نشدند.

سه هلدینگ بزرگ صنعت سیمان امروز معاملات نسبتاً کمی را بر روی سهام خود شاهد بودند. هر سه نماد تقریباً شرایط مشابهی را تجربه کردند. تقریباً تمامی معاملات در دامنه منفی قیمت صورت گرفت. بر روی نمادهای سیدکو و سیمان تهران معاملاتی با حداقل قیمت هم صورت گرفت.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان، در نماد سیمان شمال 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و متقابلاً در همین نماد گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24