Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دفتر نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها فعلا به پایان آمده اما حکایت همین نرخ برای سال ٩۴ همچنان باقی است.

 احتمال تغییر خوراک ١٣ سنتی ٩۴، پنجاه - پنجاه اعلام شد
بورس24 : فرمول ارائه شده  با ویژگی های خاص خود بالاخره توسط وزارت نفت اعلام واعلان شد و تکلیف شرکت های پتروشیمی را برای سال 95 به بعد مشخص کرد. نرخ خوراک 8.5 سنتی  بر اساس نرخ نفت تقریبا 30 دلاری در حالی موجی از خوش بینی ها را دوباره روانه بازار سرمایه کرد که در این میان بالاخره مشخص نشد که سال 94 نرخ خوراک گازی با چه نرخی به پای پتروشیمی ها نوشته می شود. هیچ مرجعی نیز در نهایت تکلیف نکرد که رقم نهایی چه خواهد بود. بازی بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد و همچنین سازمان بورس و وزارت صنعت در حالی منجر به یک فرمول نهایی شد که کارشناسان و مقامات بورسی  هم به 2 نکته  مشخص دراین فرمول ایراد گرفتند.  نرخ ارز محاسباتی و قیمت گاز داخلی  2 موردی هستند که بر این فرمول ابهام ایجاد کرده اند.
در این شرایط شرکت های پتروشیمی تا کنون تعدیل منفی نداده اند. خبری از تعدیل EPS آنها منتشر نشده  و سازمان بورس نیز هنوز تلاشی برای شفاف سازی  آن انجام نداده است.بی شک آرامش بازار سرمایه مهمترین انتظار  فعالان بازار سرمایه است اما از آنجایی که شفاف سازی رکن اصلی معاملات  در این بازار است، باید بتوان  به توقعات واقعی سهامداران نیز پاسخ داد.
شانس 50 -50  است
حسینعلی زادمهر ،مدیرسابق  سرمایه گذاری گسترش نفت و گاز پارسیان و مدیر عامل فعلی گروه توسعه بین المللی صنعت و اقتصاد (شرکت مشاوره سرمایه گذاری در زمینه ساخت پتروشیمی ها)     به بورس24 گفت: بر اساس شرایط موجود شانس محاسبه  نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی برای سال 94 با نرخ تقریبا 8.5 سنت فرمول جدید تقریبا 50 درصد  است.در واقع در حالی شرکت ها این نرخ را در بودجه خود برای سال 95 متعادل سازی خواهند کرد که در سال جاری کمبود نقدینگی وجود دارد و در دولت نمی توان این نشانه را یافت که همین نرخ را برای سال جاری هم تسری دهد.
وی افزود: در بهترین حالت این شانس برای شرکت ها 50 -50 است. ضمن اینکه اغلب شرکت ها به طور احتیاطی در تعیین نرخ خوراک در بودجه های خود بعضا قیمت های بینابینی لحاظ کرده اند و حتی برخی نیز که قیمت پایین را در برخی گزارش ها به بورس اعلام کرده اند، به طور احتیاطی ارقام دیگری را مد نظر دارند.
به هر حال به نظر می رسد این شرکت ها در ملاک قرار دادن یک نرخ بینابینی در نظر دارند که در شرایطی که نرخ 13 سنت برای آن ها در سال 94 اعمال شود، از بابت آن تغییرات ناچیزی را در EPS های خود اعلام و لحاظ کنند. وی البته از یک گاف سازمان بورس هم انتقاد کرد و افزود: سازمان بورس  باید به طور کتبی  از همه شرکت ها می خواست تا تاثیر این نرخ را بر EPS های خود اعلام کنند و مبنای پیش بینی های سود را در ارتباط با نرخ خوراک اعلام کنند. تا آن زمان می بایست برای شفاف سازی نمادهای پتروشیمی ها را می بست. وی در عین حال جلوگیری از آشفته شدن بازار سرمایه را یکی از دلایل چراغ خاموش رفتن سازمان بورس دراین زمینه عنوان کرد که قابل تامل است.
به گفته وی باقی ماندن ابهام در این زمینه  برای سهامداران شرکت های پتروشیمی خود عملی نگران کننده است.وی افزود:بازار سرمایه محل شفاف سازی است. باید از شرکت ها سوال شود و به طور کتبی اعلام شود.وی گفت: با تمامی این شرایط به نظر می رسد  که تغییرات زیادی در EPS های شرکت ها شاهد نباشیم.
حسینعلی زادمهر همچنین به اتفاق مهم تری اشاره کرد و افزود: اتفاق بدتر این است که قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در پی افت شدید تر بهای نفت با چشم انداز آتی، نگرانی جدی تری است. در واقع معادلات داخلی  دیگر بر شرکت ها به آن اندازه اثر ندارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24