Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس24 :بازار فولاد کف قیمتی را جدی گرفته و ثباتی شکننده پیدا کرده است. این در حالی است که با توجه به تعطیلی پیش رو بازار شرایط مبهمی به خود گرفته ولی احتمال رشد قیمت ها در کنار ثبات بهای شمش چندان هم غیرممکن نخواهد بود. هم اکنون شائبه بازگشت زیرپوستی سفته بازها به بازار مطرح شده که می تواند جهت گیری کلی بازار را تغییر دهد. نکته دیگر را باید موضع گیری شفاف رئیس بانک مرکزی دانست که هم با صراحت از کاهش نرخ سود بانکی صحبت کرده و هم برای حمایت مالی از واحدهای تولیدی دستورالعملی را ابلاغ کرده که در کنار افزایش رقم نقدینگی کل کشور و رسیدن به 905 هزار میلیارد تومان ، می تواند شرایط جدیدی را ایجاد کند. تمامی این موارد در حالی است که گمانه زنی ها از برداشته شدن تحریم ها در پایان دی ماه خبر می دهد.

در بازار تیرآهن نیز همان شرایط پیشین باز هم حکمفرماست. مدیریت بازار ، وجود عرضه ها از کانال های خاص ، کم رونقی بازار و همچنین ثبات قیمت ها را می توان مهمترین ویژگی های این بازار به شمار آورد. این وضعیت در کنار ثبات قیمت های پیشنهادی از کارخانه ذوب آهن اصفهان و همچنین عدم تغییر محسوس در بازار تهران وضعیتی را باعث شده تا کاهش قیمت ها را نمی توان چندان محتمل دانست هرچند که رشد نرخ ها از طرفداران بیشتری برخوردار است اما هنوز این مطلب را نیز نمی توان به صراحت عنوان کرد.

در بازار ورق هم ثبات قیمت های ورق مبارکه و یا فولاد سبا مهمترین ویژگی بازار بود ولی با توجه به کاهش قیمت پروفیل و قوطی و رشد عرضه های ورق در بازار می توان از کاهش قیمت های انواع وارداتی خبر داد هرچند که با توجه به پراکنده بود و تعدد عرضه کنندگان ، این بازار را نمی توان چندان هم منسجم به شمار آورد.

در بازار میلگرد وضعیت روزهای قبل باز هم در حال تجربه شدن است ولی این بار به نظر می رسد پیش بینی افزایش قیمت ها در کنار رسیدن بهای میلگرد به کف قیمتی خود ، توسط اغلب فعالان بازار پذیرفته شده باشد. این در حالی است که از یک سو فعالیت ها در بازار فولاد با بازگشت خریداران و رونق زیرپوستی سفته بازی ها تقویت شده و از سوی دیگر ، اغلب فعالان مهم بازار امیدی به کاهش محسوس قیمت شمش ندارند. تجمیع این موارد را باید بسیار مهم تلقی کرد زیرا می توان از کف قیمتی فعلی در بازار دفاع کرد و البته از سوی دیگر باید مراقب رقابت معکوس تولیدکنندگان مهم در بازار بود.

در بین تولیدکنندگان اصلی هم اکنون تنها میلگرد نیشابور و یا به عبارت دقیق تر فولاد خراسان توانایی کاهش قیمت های خود را دارد زیرا قیمت های تمام شده پایین تری داشته و با توجه به کیفیت مطلوب و شرایط خاص تولید و بارگیری ، می تواند سهم بازار خود را حفظ کرده و سهم بازار دیگران را به تسخیر خود درآورد. در صورت حفظ سیاست های فروش فعلی که قیمت های پایین تری را به همراه نخواهد داشت ، قیمت میلگرد در بازار تهران به ثبات رسیده و حتی می تواند در مسیر رشد قرار بگیرد. این در حالی است که سایر تولیدکنندگان نوردی به دلیل ثبات نسبی قیمت شمش و یا تغییر محدود آن توانایی کاهش جدی قیمت ها را نداشته بنابراین قدرت مانور بالایی نخواهند داشت.

نکته مهم دیگر در بازار فولاد را باید شائبه بازگشت سفته بازها به شمار آورد که شکل و شاکله بازار را به سرعت تغییر خواهد داد. با توجه به تثبیت نسبی قیمت ها و همچنین وجود شایعاتی از افزایش قیمت ، شائبه افزایش زیر پوستی و چراغ خاموش حجم خرید توسط برخی افراد با توان نقدینگی بالا به وجود آمده که می تواند رخداد بسیار مهمی تلقی شود.

در بازار کلاف شاهد عقب گرد جدید قیمت ها هستیم ولی این روند کاهشی به تمام بازار سرایت نکرد و البته شتاب و شدت بالایی هم نداشت. این در حالی است که هنوز هم می توان قیمت 1400 تومان را برای بازار کلاف کف قیمتی دانست که در کوتاه مدت از بازار حمایت خواهد کرد. در روز یکشنبه در بازار فولاد شاهد آن بودیم که کلاف 6.5 نطنز که این روزها در لیست های فروش بسیاری از فعالان بازار قرار دارد باز هم کاهش قیمت پیدا کرد و از پایین ترین نرخ های روز گذشته نیز گذشت و به 1410 تومان برای هر کیلوگرم برای فروش نقدی در بازار تهران افت داشت. این در شرایطی بود که کلفا 6.5 کاشان نیز 1420 تومان اعلام قیمت شد. از طرف دیگر قیمت کلاف 6.5 نطنز از کارخانه هم 1377 تومان اعلام شد که همین قیمت ها با احتساب هزینه حمل و نقل در بازار تهران ، پتانسیل کاهش قیمت های جدیدی را ایجاد می کند.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

5 دی ماه

6 دی ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

265 هزار تومان

265 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 16

325 هزار تومان

325 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 18

339 هزار تومان

338 هزار و 500 تومان

500-

تیرآهن شاخه 20

598 هزار تومان

598 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 22

698 هزار تومان

698 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 24

818 هزار تومان

818 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 27

990 هزار تومان

990 هزار تومان

-

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است .

بخشی از مهمترین رخدادها در بازار فولاد:

- ثبات قیمت میلگرد قزوین و پارس برای تحویل از کارخانه برای دومین روز در هفته جاری

- ثبات قیمت اغلب تولیدکنندگان میلگرد نوردی برای تحویل از کارخانه

- کاهش قیمت های پیشنهادی آریان فولاد برای میلگرد به عنوان تنها کارخانه ای که قیمت های خود را کاهش نداده است.

- ثبات قیمت های میلگرد نیشابور و ذوب آهن از کارخانه

- فراگیر شدن ثبات قیمتی در بازار میلگرد تا جایی که با بازگشت خریداران و همچنین مقاومت فروشندگان و تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت ها در حال تجربه شدن است.

- کاهش رقابت منفی بین تولیدکنندگان اصلی در بازار

- ثبات قیمت شمش که پتانسیل کاهش قیمت ها را محدود ساخته است.

- ثبات قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان از کارخانه در کنار ادامه دار شدن مدیریت این بازار

- ثبات قیمت های تیرآهن ذوب آهن در بازار تهران و یا اصفهان

- ثبات قیمت ورق مبارکه و یا فولاد سبا از کارخانه

- کاهش قیمت قوطی و پروفیل که از افت قیمت ورق های وارداتی در بازار حکایت دارد.

- بالاماندن قیمت دلار و ترس بازار از افزایش بیشتر آن

- ثبات قیمت کلاف در بندرامام و کاهش بهای کلاف نطنز در بازار تهران

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

5 دی ماه

6 دی ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1222

1222

-

10 قزوین

1157

1157

-

12 قزوین

1157

1157

-

16 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1257

1255

2-

18 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1257

1255

2-

20 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

20 فولاد نیشابور

1257

1257

-

22 ذوب آهن اصفهان

1260

1260

-

22 فولاد نیشابور

1257

1257

-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

چشم‌انداز صنعت جهانی فولاد تا سال 2025 میلادی

براساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد در نیمه نخست دوره 2015 تا 2020 با نرخی کند رشد داشته و در نیمه دوم دوره 2020 تا 2025 با آهنگی سریع‌تر رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که با افزایش رشد در آمریکا، هند و جنوب شرق آسیا، چشم‌انداز اقتصادی جهان مثبت است.

فولاد یک کالای کاملا جهانی است، بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی به خصوص در کشورهایی که هدف‌گذاری صادراتی نیز دارند (مانند ایران)، نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. برآوردها حاکی از آن است که ارزش بازار جهانی فولاد در سال 2015 به 3/ 1 تریلیون دلار و سطح تولید به 73/ 1694 میلیون تن و مصرف به 50/ 1545 میلیون‌تن خواهد رسید.

بازار فولاد در نتیجه مازاد عرضه، طی چند سال گذشته کوچک‌تر شده است. مازاد عرضه و اشباع بازار همچنین کاهش قیمت فولاد را در پی داشته است. رکود جهانی که به شدت به بازار کالاها آسیب وارد کرد نیز در کاهش رشد بازار فولاد نقش داشته است؛

بنابراین، براساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد در نیمه نخست دوره 2015 تا 2020 با نرخی کند رشد داشته و در نیمه دوم دوره 2020 تا 2025 با آهنگی سریع‌تر رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که با افزایش رشد در آمریکا، هند و جنوب شرق آسیا، چشم‌انداز اقتصادی جهان مثبت است.

البته بسیاری از بازارهای نوظهور در حال تجربه کاهش رشد هستند. با این وجود گذار اقتصادی چین ممکن است رشد اقتصادی جهان را محدود کند. در مورد این مساله که چین به اوج مصرف فولاد رسیده است یا خیر، اجماعی وجود ندارد، اما افزایش مداوم شهری شدن در این کشور به تقویت تقاضا برای فولاد کمک خواهد کرد. کشورها و کسب‌و‌کارهای سراسر جهان به لحاظ تجارت، سرمایه‌گذاری و سیستم مالی به‌طور فزاینده به یکدیگر وابسته می‌شوند؛ بنابراین خطرات و فرصت‌ها در کسب‌و‌کار فولاد از نظر مقیاس و تاثیر‌پذیری بزرگ‌تر می‌شوند، زیرا منابع آنها متنوع‌تر و جهانی‌تر می‌شوند. بنابراین، تولیدکنندگان فولاد برای بقا و کسب موفقیت در فضایی که به‌طور دائمی در حال تحول است، باید خودشان را متحول کنند. این در شرایطی است که جهانی‌شدن دیگر یک انتخاب محسوب نمی‌شود و موفقیت بلندمدت فولادسازان به این مساله وابسته است.

فولادسازانی که بر موج بعدی رشد سوار می‌شوند، آنهایی خواهند بود که این روند را درک کرده‌اند و استراتژی‌ها، مدل‌های تجاری و پرتفولیوهای‌شان را کاملا با طرز فکر جهانی منطبق می‌کنند. فولادسازان باید توازن درستی بین جهانی شدن و سفارشی شدن ایجاد کنند. در شرایطی که طی دهه آینده بخش فولاد چین درگیر رسیدگی به مشکلاتی مانند ظرفیت مازاد، آلودگی، پایین بودن ضریب تمرکز بازار (سهم فعالیت‌های تولیدی فولاد از کل بازار) و فقدان سودآوری خواهد بود، می‌توان از این فرصت استفاده کرد و قبل از اینکه فولادسازان چینی بهره‌ورتر و بزرگ‌تر در بازار جهانی ظهور کنند، از مزایایی رقابتی بهره‌مند شد. فولادسازانی که (در استراتژی، زنجیره عرضه، دانش و اطلاعات، فرآیندها و گردش مالی) از جهانی شدن استقبال می‌کنند و همزمان بین جهانی شدن و سفارشی شدن (سفارشی شدن محصولات‌شان، بازاریابی و روابط سهامداران) توازن برقرار می‌کنند، در بلندمدت به رهبران این بخش تبدیل خواهند شد. در فضای پویای جهانی شدن، فولادسازان برای کسب موفقیت و رقابت‌پذیری بیشتر باید بر چهار مساله اساسی تمرکز کنند. این چهار مساله عبارتند از بهینه‌سازی ظرفیت اضافی، افزایش ضریب تمرکز بازار و تولید، افزایش رقابت‌پذیری در بازار و استقبال از دیجیتالی شدن.

صادرات جهانی فولاد به‌طور چشمگیری رشد کرده و در سال 2014 رکورد زده است. در این سال شکاف بین قیمت فولاد چین و فولاد دیگر کشورها بیشتر شد و به‌رغم هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل و زمان طولانی‌تر تحویل محصول، فولاد وارداتی جذاب‌ شد. دیگر موضوعات منطقه‌ای و مسائل مربوط به نرخ ارز موجب شد صادرات از کشورهای بسیاری مانند روسیه ارزان‌تر شود اما استفاده از منابع برای افزایش تجارت یک راه‌حل بلندمدت نیست. بلکه بهترین استراتژی برای کسب‌و‌کارها این است که رقابتی‌تر، زیرک‌تر و نوآورتر باشند و همزمان قیمت رقابتی را حفظ کنند. فولادسازان روی توسعه محصولات گران‌تر، دارای ارزش افزوده و پایین‌دستی برای بخش‌ها یا کاربردهای تخصصی تمرکز می‌کنند. در مراحل اولیه توسعه محصول، یکپارچه کردن تحقیق و توسعه، تولید، فروش و زنجیره عرضه مدیران شرکت‌های فولادسازی با مشتریان همکاری می‌کنند. فولادسازان همچنین بر خدمات پس از فروش و قراردادهای خدماتی مبتنی بر عملکرد تمرکز می‌کنند. تغییر شکل زنجیره عرضه به‌منظور کارآمد کردن آن و همزمان حفظ چالاکی و پاسخگویی این زنجیره به سناریوهای مختلف، برای رقابتی‌تر شدن حیاتی است. اطمینان از تحویل محصول و کیفیت آن از حداقل انتظارات است. همچنین تولید محصولات برای مشتریان کوچک‌تر اما سودآورتر باید از طریق پیش‌بینی درمورد تقاضا و ظرفیت تضمین شود.

دیجیتالی شدن هم‌اکنون یکی از روندهای تعیین‌کننده است، اما رشد سریع آن هنوز آغاز نشده است. فولادسازان برای رسیدگی به چالش‌هایی که با آنها رو‌به‌رو هستند باید دیجیتالی شدن را بپذیرند. همچنین فولادسازان به‌منظور توسعه متمایز، بهبود انعطاف‌پذیری ریسک، تضمین پایداری و سودآوری باید مدل‌های جدید کار را بپذیرند. برای مدیریت موفق خطرات خارجی که شرکت‌های فولادسازی با آنها رو به رو هستند، به سیستمی نیاز است که روندهای قریب‌الوقوع را تشخیص دهد و به سرعت سناریوهای مختلف را تحلیل کند و گزینه‌هایی را برای تصمیم‌گیری ارائه دهد. استفاده از تحلیل‌های پیشگویانه برای ایجاد یک چشم‌انداز عملی و برنامه‌ریزی برای آینده در بسیاری از حوزه‌های کارکردی حیاتی است. مانند پیش‌بینی تقاضا و عرضه فولاد یا عوامل تولید در آینده، هدف قرار دادن و ورود به بازارهای جدید و تامین تقاضاهای مختلف مشتریان. خودکارسازی و همگرایی فن‌آوری اطلاعات با تکنولوژی عملیاتی امکان یکپارچگی بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی به‌منظور فراهم کردن چشم‌اندازی دقیق از زنجیره عرضه را به وجود می‌آورد. یکپارچگی «کسب‌و‌کار با کسب‌و‌کار» به ایجاد ارتباط موثرتر و کارآمدتر با سهامداران کمک می‌کند. استفاده از تکنولوژی‌های قابل اعتماد بهره‌وری و کیفیت محصول را افزایش خواهد داد. این روزها شاهد ابتکاراتی از طرف فولادسازان از جمله ارائه و مشارکت در تجارت آنلاین به‌منظور مدیریت خطرات و ارائه پیشنهادهای جدید هستیم. در شرایطی که به دلیل نشانه‌هایی مبنی بر بهبود رشد اقتصادی در برخی نقاط جهان چشم‌انداز جهانی برای صنعت فولاد اندکی مثبت است، خطراتی در مورد رشد جهانی این صنعت وجود دارد که برخی از آنها به چین مربوط می‌شوند.

در چین، کندی رشد بازار داخلی املاک همچنان بزرگ‌ترین خطر برای صنعت فولاد به شمار خواهد رفت. فشارها برای حفظ مشاغل استانی و درآمدهای مالیاتی در چین موجب تاخیر در بهینه‌سازی ظرفیت کل و در سال‌های آینده خواهد شد و در عین حال ترکیب محصولات نیز دستخوش تحول خواهد شد. پیش‌بینی‌ها در مورد بازار جهانی فولاد حاکی از آن است که مازاد عرضه طی دهه آینده ادامه خواهد داشت. این مساله از مخالفت چین با کاهش سطح تولید و همچنین کاهش تقاضا برای فولاد در سراسر جهان ناشی خواهد شد. بازار فولاد تحت تسلط چین قرار دارد و این کشور نیمی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد است و این پیشتازی در دوره 2015 تا 2025 ادامه خواهد یافت. هند، تایوان، ایران، ژاپن، مکزیک و کره‌جنوبی دیگر کشورهایی هستند که به لحاظ تولید و مصرف فولاد رشد خوبی را به نمایش خواهند گذاشت. طی دهه آینده تقاضای جهانی برای فولاد عمدتا به اقتصادهای نوظهور بستگی خواهد داشت. اما، شرایط اقتصادی برای صنعت جهانی فولاد همچنان نامطمئن و پرچالش خواهد بود. اصلی‌ترین عاملی که در گذشته منجر به افزایش چشمگیر تقاضا برای فولاد شد توسعه‌های زیرساختی جدید و افزایش طبقه متوسط در کشورهای درحال توسعه بود. در دهه آینده ساخت‌و‌ساز، خودروسازی، صنایع لوازم خانگی تقاضای بالایی برای فولاد خواهند داشت. بخش ساخت‌و‌ساز در دوره 2015 تا 2025 مشتری اصلی فولاد خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضای این بخش برای فولاد بیشتر از روند جهانی باشد.

تعرفه 255.8 درصدی آمریکا برای رفع دامپینگ فولاد چین

وزارت بازرگانی آمریکا به صورت اولیه تعرفه های ضددامپینگ روی واردات فولاد از چین را رقم 255.8 درصد تعیین کرد. همچنین هند، ایتالیا و کره جنوبی نیز مشمول تعرفه های 6.92 درصدی آمریکا شده اند. تایوان هم البته در خطر تعرفه گذاری آمریکا قرار گرفت اما توانست از اعمال تعرفه فرار کند.

در سال جاری سهم فولاد وارداتی در بازار فولاد آمریکا به رقم 29 درصد رسیده است و همین موضوع باعث شده تا کارخانه های فولاد بیشتری در این کشور تعطیل شده و کارگران بیشتری بیکار شوند. در همین حال وزارت بازرگانی آمریکا به صورت اولیه تعرفه های ضددامپینگ روی واردات فولاد از چین را رقم 255.8 درصد تعیین کرد. همچنین هند، ایتالیا و کره جنوبی نیز مشمول تعرفه های 6.92 درصدی آمریکا شده اند. تایوان هم البته در خطر تعرفه گذاری آمریکا قرار گرفت اما توانست از اعمال تعرفه فرار کند.

کاهش تولید جهانی فولاد ضد زنگ در سال 2015 میلادی

بر اساس آمار در نه ماهه نخست سال 2015 میلادی، تولید جهانی فولاد ضدزنگ 5 درصد کاهش یافت. بنا بر گزارش انجمن بین المللی فولاد ضدزنگ، این کاهش ناشی از کاهش تولید در افریقا و اروپای غربی است که با 3.8درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.73 میلیون تن رسید. به نوشته مجله متال بولتن، در نه ماهه نخست سال 2014، میزان تولید جهانی فولادضدزنگ 31.34 میلیون تن بود که در مدت مشابه سال 2015 به 31.28 میلیون تن کاهش یافت.

بنا بر گزارش انجمن بین المللی فولاد ضدزنگ، این کاهش ناشی از کاهش تولید در افریقا و اروپای غربی است که با 3.8درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.73 میلیون تن رسید. در آسیا نیز، به استثناء چین، میزان تولیدات این محصول 7.07 میلیون تن بود که 0.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. اروپای شرقی و مرکزی نیز با 7.1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 198 هزار تن فولاد ضد زنگ تولید کردند.

بنابر این گزارش کاهش تولید در این مناطق در نه ماهه نخست سال جاری میلادی ناشی از افزایش تولید چین، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، است که با 7 درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان تولیدات فولاد ضد زنگ خود را به 16.13 میلیون تن رساند. در همین مدت در امریکا نیز میزان تولیدات این محصول با 2.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2.15 میلیون تن رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24