Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اگر دولت با افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور از این صنعت مادر حمایت نکند به زودی شاهد تعطیلی صنایع بزرگ فولادی هم خواهیم بود. شرکت ذوب آهن اصفهان سالیانه سه میلیون تن انواع محصولات فولادی شامل میلگرد تیرآهن و شمش فولادی را تولید و روانه ی بازار می کند...

بورس24 :بازار فولاد پس از مدت ها باز هم در مسیر رشد قیمت قرار گرفته است. افزایش بهای قراضه در کنار کاهش عرضه آن ، رشد قیمت شمش ، کاهش حجم عرضه ها در بازار تهران و البته مدیریت بازار توسط ذوب آهن اصفهان تاکنون باعث شده تا اولین سیگنال رشد قیمت ها پس از چند هفته به ثبت برسد.

هرچه می گذرد حجم عرضه ها در بازار تیرآهن تهران کاهش می یابد که در نهایت به رشد قیمت ها منجر شده است. این موارد باعث شده تا چهره بازار تیرآهن باز هم افزایشی شده ولی هنوز هم قیمت روزهای گذشته را می توان به سختی یافت. با توجه به ضعف عرضه ها ، بازار تیرآهن باز هم مستعد رشد قیمت هاست که نشان می دهد مدیریت ذوب آهن در بازار تیرآهن باز هم مفیدا واقع شده و ثبات را به بازار بازگردانده است. با توجه به این شرایط شاید روزهای آینده شاهد رشد فراگیر قیمت تیرآهن در بازار تهران باشیم.

در بازار میلگرد شرایطی دوگانه حکمفرماست زیرا بهای برخی از محصولات نوردی در مسیر افزایش قرار داشته ولی بسیاری از انواع دیگر مخصوصاً تولیدات فولاد نیشابور در بازار تهران با کاهش قیمت ها رو به رو است. به این مطلب در روزهای گذشته اشاره شد و از احتمال افت قیمت میلگرد نیشابور نیز صحبت کردیم که دقیقاً همین شرایط در نهایت به ثبت رسید. افزایش قیمت قراضه در کنار کاهش جمع آوری آن ، رشد بهای شمش و بازگشت به بالای 1000 تومان ، بازگشت خریداران و ترس از افزایش قیمت ها ، کاهش عرضه های میلگرد ذوب آهن در بازار تهران و نهایتاً کاهش قیمت روز سه شنبه میلگرد نیشابور از کارخانه را می توان مهمترین ویژگی معاملات روزهای اخیر به شمار آورد.

در روز چهارشنبه قیمت میلگرد قزوین ، پارس ، نیشابور و ذوب آهن از کارخانه ثابت بود که باعث شد بازار تمایل به ثبات داشته باشد. این در حالی بود که کاهش عرضه ها به بازار تهران جدی تر شده که بسیاری از کالاها را با وقفه عرضه و دشواربودن فرآیند خرید رو به رو ساخته که مجموع این موارد در نهایت به رشد قیمت برخی کالاها منجر شد که اوج رشد نرخ ها را باید در افزایش بهای میلگرد قزوین در بازار تهران جستجو کرد. به نظر می رسد سیگنال مثبت و مهمی در بازار با افزایش قیمت قراضه و شمش ثبت شده باشد.

در بازار کلاف شاهد رشد نسبی و محدود قیمت ها هستیم ولی هنوز نمی توان از جهت گیری افزایشی قیمت ها حکایت کرد. رشد 5 تومانی بهای کلاف 6.5 نطنز در بازار تهران در کنار ثبات قیمت سایزهای 5.5 و 6.5 در بندرامام را می توان ویژگی های اصلی در این بازار به شمار آورد.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

1 دی ماه

2 دی ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

265 هزار تومان

265 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 16

325 هزار تومان

325 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 18

338 هزار تومان

339 هزار تومان

1000+

تیرآهن شاخه 20

599 هزار تومان

599 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 22

699 هزار تومان

699 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 24

819 هزار تومان

819 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 27

989 هزار تومان

990 هزار تومان

1000+

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است .

بخشی از مهمترین رخدادها در بازار فولاد:

- ثبات قیمت میلگرد قزوین و پارس برای تحویل از کارخانه برای چهارمین روز پیاپی

- بازگشت نسبی خریداران و رواج جو افزایش قیمت در بازار تهران

- کاهش قیمت میلگرد فولاد آناهیتای گیلان ، آریان فولاد ، صبافولاد زاگرس و فولاد سیرجان

- دوقطبی شدن بازار فولاد که جهت گیری افزایشی قیمت ها با افت بهای میلگرد نیشابور در بازار تهران همراه شده است.

- ثبات قیمت میلگردهای نیشابور و ذوب آهن اصفهان از کارخانه

- بالابودن نسبی قیمت قراضه که باعث شده تا بهای شمش باز هم به بالای 1000 تومان بازگردد.

- کاهش قیمت برخی انواع میلگرد در ساعات پایانی فعالیت بازار

- کاهش عرضه تیرآهن در بازار تهران

- جهت گیری مثبت قیمت تیرآهن هرچند که هنوز هم در بازار قیمت روزهای گذشته نیز دیده می شود.

- ثبات قیمت کلاف وارداتی در بندرامام

- افزایش قیمت کلاف نطنز در بازار تهران

- ثبات قیمت ورق مبارکه و فولاد سبا از کارخانه

- ثبات قیمت قوطی ، پروفیل و لوله صنعتی


نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

1 دی ماه

2 دی ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1222

1225

3+

10 قزوین

1157

1160

3+

12 قزوین

1157

1160

3+

16 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1260

1257

3-

18 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1260

1257

3-

20 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

20 فولاد نیشابور

1260

1257

3-

22 ذوب آهن اصفهان

1275

اعلام نشد

-

22 فولاد نیشابور

1260

1257

3-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

صادرات فولادهای پرکیفیت در دستور کار است

بر اساس آمار، طی هشت ماهه نخست سال جاری بیش از سه میلیون تن انواع محصولات فولادی از ایران صادر شده است. محصولات فولادی داخلی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار می شوند که دولت باید با حمایت بیشتر از به وجود آمدن بحران در صنعت فولاد کشور جلوگیری کند. رئیس اتحادیه آهن فروشان کشور، در نشست مشترک با مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با اشاره به کیفیت پائین محصولات وارداتی گفت: محصولات فولادی داخلی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار می شوند که دولت باید با حمایت بیشتر از به وجود آمدن بحران در صنعت فولاد کشور جلوگیری کند. محمد آزاد با بیان اینکه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات فولادی در انبارها دپو شده است افزود : به علت کاهش قیمت جهانی فولاد و هزینه های بالای تولید این محصول ، بیش از 10 کارخانه نورد در کشور تعطیل شده است.

وی گفت: اگر دولت با افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور از این صنعت مادر حمایت نکند به زودی شاهد تعطیلی صنایع بزرگ فولادی هم خواهیم بود. شرکت ذوب آهن اصفهان سالیانه سه میلیون تن انواع محصولات فولادی شامل میلگرد تیرآهن و شمش فولادی را تولید و روانه ی بازار می کند.

صنعت فولاد از ارزش افزوده غافل نشود

مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با تاکید بر تولید فولادهای صنعتی در بلندمدت عنوان کرد: کارخانه‌های ایران نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به لحاظ فنی آماده تولید فولادهای صنعتی شوند رضا اشرف سمنانی در گفت و گو با اقتصادنیوز با بیان مطلب فوق اظهار کرد: بهتر است در بلندمدت صنعت فولاد کشور را به سمت محصولات صنعتی ببریم. زیرا واحدهای فولادی در جریان تولید محصولات صنعتی ارزش افزوده بالاتری ایجاده می‌کنند و استفاده بهینه‌تری از سنگ‌آهن صورت می‌گیرد.

او افزود: اما توجه داشته باشیم تغییر سبک صنعت فولاد از فولادهای ساختمانی به صنعتی یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود زیرا تولید این محصولات باید علاوه بر کشش‌ بازار داخلی به لحاظ صادرات هم تقاضا وجود داشته باشد. چرا که امکان دارد صادرات فولادهای مخصوص صنعتی سخت‌‌تر از فولادهای ساختمانی باشد. مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) تصریح کرد: فولادهای صنعتی ارزش افزوده بالاتری دارند و به لحاظ حمل و نقل به صرفه‌تر محسوب می‌شوند اما فولادهای ویژه مشتریان خاص خود را دارند و باید قبل از تغییر سبک تولید فولادسازان بازار آنها را بشناسند.

اشرف‌سمنانی تولید فولادهای صنعتی در بلندمدت استراتژی درستی است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت آن را محقق کرد، اظهار کرد: مادامی است که صنعت فولاد در این زمینه رشد پیدا نکرده و در اینکه مشتری برای خرید این محصولات ترغیب باشد، تردیدی وجود دارد. بنابراین در بلندمدت می‌توان در برنامه‌ای بلندمدت صنعت فولاد را به سمت تولید فولادهای آلیاژی تشویق کرد. او پیشنهاد داد: اگر قرار است صنعت فولاد به سمت فولاد آلیاژی حرکت کند بهتر است فولادهای وارداتی که قابلیت ایجاد ارزش افزوده در آنها وجود دارد، به کالایی یا محصولی با ارزش افزوده بالاتری تبدیل شود و بعد به کشورهای خارجی صادر شود زیرا به لحاظ تولید صرفه اقتصادی بیشتری دارد. مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) افزود: اما اگر قرار است از فولادهای تولید داخلی صادرات داشته باشیم بهتر است با ایجاد ارزش افزوده بالا که به نفع واحدهای تولیدکننده هم است، به بازارهای صادراتی ورود پیدا کرد. زیرا در مقطع فعلی واحدهای تولیدی با این سرعت نمی‌توانند به لحاظ فنی به سمت تولید صنعتی و فولادهای آلیاژی بروند.

او در این باره افزود: زیرا تجربه‌ تولید فولادهای آلیاژی را ندارند و از تجهیزات لازم برخوردار نیستند. از سوی دیگر تا بازار مصرف آن نباشد، نمی‌توان ریسک کرد و رویه تولید کارخانه‌ها را عوض کرد چرا که همین امر دو مرتبه هزینه تولید را افزایش خواهد داد. بناراین باید برای تحقق تولید فولادهای صنعتی به جای فولادهای ساختمانی یک برنامه بلندمدت بازار محور تدوین کنیم.

ازسرگیری روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در پی افت تقاضای فولاد

در پی کاهش تقاضای چین و تحت فشار قرار گرفتن قیمت فولاد و همچنین با توجه به جو شکننده موجود در بازار، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی چین و سنگاپور بعد از دو جلسه افزایش قیمت، به روند کاهشی بازگشت. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، قیمت فولاد شانگهای و سنگ‌آهن دالیان در معاملات روز سه‌شنبه از بیشترین مقدار 5 هفته اخیر خود فاصله گرفت. معاملات آتی سنگ‌آهن سنگاپور نیز افتی 3 درصدی را تجربه کرد.

مارکس اسپکترون کارگزار کالاهای اساسی اعلام کرد: «متاسفانه با بالا ماندن عرضه کلی، روند صعودی خاتمه یافته است. تقاضا بسیار ضعیف بوده و از نظر ما ضعیف‌تر هم خواهد شد.

وی افزود: «فعالیت‌های ساخت‌وساز در چین به ضعف خود ادامه می‌دهد و تنها در شرایطی تغییر می‌کند که شرایط وام‌دهی به طرز قابل توجهی بهبود یابد.

هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای دالیان با افتی 0.5 درصدی 304.5 یوان(47 دلار) معامله شد. در بورس سنگاپور نیز سنگ‌آهن برای تحویل در ژانویه افتی 2.7 درصدی را تجربه کرد و با قیمت 38 دلار و 90 سنت به ازای هر تن معامله شد. هر دو شاخص در سه ماه اخیر بیش از 16 درصد افت قیمت داشته‌اند.

میلگرد ساختمانی نیز در بورس آتی شانگهای با افت 0.9 درصدی 1722 یوان به ازای هر تن معامله شد. عرضه بیش از تقاضای جهانی و کاهش شدید تقاضای فولاد چین روی قیمت سنگ‌آهن تاثیر منفی گذاشته است، این ماده اولیه فولادسازی در سال جاری افتی 45 درصدی را تجربه کرده که حتی بیش از کاهش قیمت نفت و مس در سال جاری بوده است.

بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرد: شرکت‌های معدن‌کار نیاز دارند تا ظرفیت تولید سنگ‌آهن خود را 250 میلیون تن کاهش دهند تا در سه سال آینده بازار به تعادل برسد.

سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین روز دوشنبه رشدی 0.3 درصدی را تجربه کرده بود. در همین حال، بر اساس گزارش رویترز، استرالیا با استناد به افزایش عرضه و کاهش تولید فولاد جهانی، پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن خود را برای سال 2016 از 50 دلار به 40.40 دلار به ازای هر تن کاهش داد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24