Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر عامل هلدینگ مالی سینا نیز گفت :بعید می بینم در آستانه انتخابات مجلس اتفاق مثبتی در بازار سهام روی دهد...

پاسخ به گمانه زنی ها درباره مثبت شدن بورس در آستانه انتخابات

بورس24 :اتفاقات سیاسی مثبت در فضای عمومی جامعه معمولا اهرمی برای افزایش اعتماد سازی در اقتصاد است. بازگشت اعتماد به اقتصاد نیز کمترین نتیجه اش رونق های کوتاه مدت و میان مدت در بازار ها و فراهم کردن بستر پیش بینی تحولات اقتصادی است . تا جایی که فعالان اقتصادی را قادر می سازد تا برنامه ریزی های دقیقی برای فصل های بعدی سرمایه گذاری خود انجام دهند.انتخابات مجلس یکی از این اتفاقات است که با هیجان های موجود تلاش می کند تا درصد مشارکت عمومی را به بالاترین سطح برساند.

جابجا شدن برخی پول ها در برخی بازارها از جمله بازار سهام از طرف احزاب مهم می تواند خط سیر سرمایه گذاری ها را تغییر دهد. دراین روزها حتی شایعاتی وجود دارد که معتقد است برخی احزابی که پول های زیادی دست برخی رانت خواران اقتصادی که این روزها دادگاه های علنی آن ها نیز برگزار می شود ، قفل شده و برخی منابع مالی دیگر آن ها نیز در سایر شرکت های بزرگ بازار سرمایه فریز شده است.در عین حال تحرکات انتخاباتی در زمان خود می تواند با جابجایی پول هایی نوساناتی هر چند کوتاه مدت به وجود بیاورد.

بررسی روند نوسان شاخص کل بازار سرمایه از تقریبا 4 ماه قبل از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس در12 اسفند ماه 90 ، نشان می دهد که در روز اول آذر ماه آن سال شاخص کل بر رقم 24881 واحد ایستاده بود.درابتدای دی ماه آن سال نیز در روز سوم دی ماه شاخص 24 456 واحد شد.سوم بهمن ماه شاخص بر 25620 واحد ایستاد. دوم اسفند 25035 واحد شد و 3 روز بعد از انتخابات در نیمه اسفند 25320 واحد را رقم زد.در واقع ماحصل نوسان 4 ماهه شاخص در آن روزگار تنها 1.7 درصد نوسان داشت.

کارشناسان اما در این میان بازهم بر واقعیت های اقتصادی تاکید دارند و معتقدند که هیجان های زود گذر و فرضیه سازی های سیاسی در شرایط فعلی بازار کم رنگ تر از آن است که بتواند شرایط شرکت های بورسی را برای جذب نقدینگی های بیشتر متحول کند.

امسال را متفاوت تر ببینیم

عضو هیات مدیره گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و مدیر عامل گروه صنایع بهشهر ،معتقد است:بازار سرمایه ابهامات سال های پیش را در حالی هنوز به یدک می کشد که یک موضوع مهم همچنان باقی است و هنوز هیچ نتیجه ای از آن گرفته نشده است.وضعیت واقعی برجام هنوز برای بازار سرمایه مشخص نیست و حرف و حدیث ها فراوان است .موضع گیری هایی هم انجام شده اما نتیجه واقعی آن به بازار نرسیده است.

محمد علی احمد زاد اصل به بورس24 گفت:پول فرار است و بازار باید بتواند منابع مالی را جمع کند.اما ریسک های سیستماتیک خود را همچنان نشان می دهند.شرایط هنوز منفی است ، از این رو باید امسال را متفاوت تر ببینیم خیلی از ابعاد برجام هنوز مشخص نیست.موضع گیری های خلاف استنباط عمومی و مسوولان سیاست خارجی هنوز در بازار کاملا زیر ذره بین است.تا رفع تحریم ها ریسک ها ادامه دارد. تا مساعد شدن شرایط تعادل در شرایط منطقه ای نیز همچنان باید صبر کرد.مسایل سیاسی منطقه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد و همه جریان های منطقه ای نیز بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است .از آنجایی که در حوادث منطقه ای یک طرف درگیر ایران است ، از این رو اقتصاد ما نیز تاثیر می گیرد.هنوز ابهامات باقی است .هنوز گزارش آمانو پیشاپیش خاکستری عنوان می شود . از این رو نمی توان تجربه سال های قبل را برای بازار سهام در آستانه انتخابات امسال نیز تعمیم داد.

بعید می بینم اتفاق مثبتی بیفتد

مدیر عامل هلدینگ مالی سینا نیز گفت :بعید می بینم در آستانه انتخابات مجلس اتفاق مثبتی در بازار سهام روی دهد. بهزاد گلکار گفت : نکته مهم این است که خیلی ها در بازار سرمایه خیلی بالاتر از تحولات ظاهری و هیجانی را پیش بینی می کنند. تحلیلگران خیلی خیلی با هوش ترو تیز بین تر شده اند.آن ها چند پله جلو تر از دوران پساتحریم را و ابهامات اجرایی شدن آن را نیز می بینند.تحلیلگران شرکت ها متوجه شرایط اقتصادی کشور و درآمدهای نفتی و تداوم رکود هستند.شرایط سیاسی این روزهای اطراف ایران احتمال سرمایه گذاری خارجی را نیز ضعیف تر می کند که برخی آماده سازی ها توسط سیاستگذاران داخلی را نیز به تاخیر می اندازد.

گلکار گفت :حتی اگر برجام اجرایی بشود ،یک شبه نمی توان به شرایط مطلوب برای شرکت ها رسید.زمانی یک تا 2 سال برای شرایط با ثبات نیاز هست.اقتصاد شرکت ها راه بیفتد و در پی آن بازار سرمایه هم تکانی بخورد.آن زمان قبل ازبروز رونق ،شرکت ها می توانند P/E بالاتری را به بازار اعلام بکنند.تا قبل از سال 95 کماکان نمی توان به دنبال این شرایط بود.

وی افزود :شرایط برای سرمایه گذاری خارجی و اطمینان سازی شرکت ها زمان بر است .این روند یک گیر مهم دارد و آن نوسان نرخ ارز است که مهمترین عامل ممانعت از سرمایه گذاری خارجی است .نرخ ارز در زمان سرمایه گذاری خارجی مهم نیست بلکه نوسان های بعدی آن مهم است .دامنه نوسان ارز با سابقه آن برای سرمایه گذار خارجی مهم است .افزایش تدریجی نرخ ارز البته بد نیست اما نوسان های شدید سرمایه گذار خارجی را نگران می کند. مورد بعدی نسبت تورم و نرخ بهره در کشور ما تقریبا 7 درصد است در حالی که در دنیا این میزان حداکثر 1.5 درصد تا 2 درصد است.نرخ ارز با مکانیسم عرضه و تقاضای واقعی تعیین نمی شود و بازار آن قابل پیش بینی نیست.

کدال را ببینید

میثم کریمی ، مدیر عامل کارگزاری صنعت و معدن نیز قبل از هر تحلیلی در خصوص مسایل روانی بازار توصیه می کند که برای فهم بهتر شرایط بازار باید به گزارش های 6 ماهه شرکت ها نگاه کرد. گزارش های شرکت ها اصلا خوب نیست.حتی نسبت به فصل های قبل نیز خوب نیست.با 6 ماه قبل و 3 ماه قبل هم نمی توان مقایسه کرد. ازاین رو واقعیت های اقتصادی شرکت ها اجازه تغییرات بلند مدت مثبت به سهام نمی دهد. حتی در صورت بسته شدن PMD که این روزها فضای دیپلماتیک کشور با آن درگیراست، بازار سهام باز هم با شرایط واقعی شرکت ها تحلیل خواهد شد. هنوز سوخت شرکت ها در پتروشیمی ها برای بازار مساله مهمی است.همه این موارد در صورت اجرایی شدن برجام تازه شرایط را برای شرکت ها فراهم می کند که با طی یک زمان 6 تا 24 ماهه به دنبال مشتریان قبلی خود بگردند.

وی گفت : تقریبا 95 درصد شرکت های خارجی که برای مذاکره اقتصادی به ایران آمده اند تنها به فکر فروش محصولات خود هستند نه تقویت ساختارهای اقتصادی ما.سرمایه گذارن خارجی بیش از آن که به فکر بازدهی سرمایه باشند به فکر ماندگاری آن هستند.حتی نوسان نرخ ارز را نیز می توانند با آربیتراژ کردن از سر بگذرانند اما در جایی که حس کنند ریسک تا 100 درصد بالا رفته، دست به عصا حرکت می کنند.وی افزود :خارجی ها البته برای اقتصاد ایران پیش بینی رشد اقتصادی هماند ترکیه در دهه های قبل را دارند اما باید در بازار سهام عقلانیت را محور سرمایه گذاری کرد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد . با عقلانیت تحت هر شرایط می توان سود کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24