Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در بازار تیرآهن هم به معنی واقعی کلمه شاهد ثبات هستیم و نوسان قیمت ها و یا خبرهای جدید به ندرت دیده می شود البته ممکن است برخی اتفاقات زیرپوستی نیز در این بازار در جریان باشد که فعالان بازار تمایلی به تحرک از خود نشان نمی دهند. ثبات قیمت ها از کارخانه و یا بنگاه تهران مهمترین وضعیت موجود است اما کاهش قیمت ها در بنگاه اصفهان را شاهد هستیم که می تواند یک سیگنال مهم برای آینده بازار باشد که در آینده روشن تر خواهد شد...

ورود میلگرد ذوب آهن به بازار تهران

بورس24 :هنوز در بازار فولاد کاهش قیمت ها مشهود است ولی این بار افت نرخ ها به بازار ورق نیز سرایت کرده تا جایی که در روزهای اخیر ، مسیر کاهش قیمت ها را طی کرده اند. این در حالی است که کاهش قیمت های پیشنهادی می تواند ترفندی برای افزایش حجم فروش و یا حفظ بازارهای سنتی پیشین در برابر اجناس وارداتی باشد هرچند که قیمت های جهانی این کالا نیز در مسیر افت قرار دارد.

بازار ورق به صورت کلی از سایر مصنوعات فولادی انسجام بیشتری داشته و با توجه به بالابودن حجم یک قرارداد ، اغلب بازار کم خبری به شمار می آید. این موارد باعث شده تا نوسان قیمت ها در این بازار نیز محدود بوده و در کل بازار با ثبات تری را شاهد باشیم. این در حالی است که هم اکنون چندمین روز پیاپی است که در بازار ورق نورد گرم ( ورق سیاه ) شاهد کاهش قیمت ها هستیم و فولاد مبارکه و فولاد سبا را می توان معرف این کاهش قیمت ها دانست. به نظر می رسد وجود موجودی انبارهای بالا از سوی واردکنندگان در حال تأثیرگذاری بر بازار فولاد است که باعث شده تا تولیدکنندگان بزرگ را نیز به کاهش قیمت های خود متمایل کند. این در حالی است که قیمت های جهانی هم در مسیر کاهش جدیدی قرار گرفته که دلیل اصلی آن را نیز باید افت بهای سنگ آهن در بازارهای جهانی دانست. ممکن است این شرایط جدید به گونه ای خودنمایی کند که بازار داخلی به رغم وجود مالیات و مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان اصلی جذاب تر جلوه کرده و یا نگران از دست دادن بازارهای داخلی خود باشند. به نظر می رسد افزایش ظرفیت تولید در کنار شرایط سخت بازارهای جهانی در حال محدود کردن حجم فروش در بازارهای صادراتی باشد که سیگنال مطلوبی برای تولیدکنندگان نخواهد بود.

در بازار تیرآهن هم به معنی واقعی کلمه شاهد ثبات هستیم و نوسان قیمت ها و یا خبرهای جدید به ندرت دیده می شود البته ممکن است برخی اتفاقات زیرپوستی نیز در این بازار در جریان باشد که فعالان بازار تمایلی به تحرک از خود نشان نمی دهند. ثبات قیمت ها از کارخانه و یا بنگاه تهران مهمترین وضعیت موجود است اما کاهش قیمت ها در بنگاه اصفهان را شاهد هستیم که می تواند یک سیگنال مهم برای آینده بازار باشد که در آینده روشن تر خواهد شد.

در بازار میلگرد هنوز هم جهت گیری کاهشی قیمت ها حکمفرماست اما قیمت های اغلب کارخانجات با ثبات نرخ همراه شد. در بازار روز یکشنبه قیمت میلگرد قزوین و پارس با ثبات قیمت ها اعلام شد که پس از آن سایر تولیدکنندگان نیز به تبعیت از آن ، قیمت های خود را ثابت اعلام کردند و تنها میلگرد نیشابور و شاهرود کاهش قیمت دادند. همین وضعیت در کنار افت پیشین قیمت ها از کارخانه باعث شد تا نرخ ها در بازار تهران کاهش یابد که البته عقب نشینی خریداران را نیز باید دخیل دانست. از سوی دیگر عرضه میلگرد ذوب آهن در بازار تهران برای سایزهای محدودی از سر گرفته شده که می تواند به تغییر وضعیت بازار منجر شود هرچند که نزدیک به 15 تومان بین این کالا و سایز مشابه از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران ، فاصله قیمتی وجود دارد. ممکن است افزایش عرضه ها در بازار تهران به کاهش قیمت ها کمک بیشتری کند و البته کاهش قیمت شمش نیز می تواند به این وضعیت دامن بزند.

در بازار کلاف شاهد عقب نشینی مجدد ولی آرام قیمت ها هستیم تا جایی که در بازار تهران کلاف 6.5 نطنز با 2 تومان کاهش مجدد به 1455 تومان رسید. این در حالی بود که بهای این کالا و یا کلاف 5.5 و 6.5 چینی در بندر ثابت بود که نشان دهنده عقب نشینی قیمت کلاف است البته می توان تبعیت از شرایط کلی در بازار میلگرد را نیز دلیل دیگر این وضعیت برشمرد. مشخص نیست دورنمای این بازار چه خواهد شد زیرا این کاهش آرام پی از مدت ها ثبت قیمت کلاف رقم خورده است و هنوز هم حجم عرضه ها در بنادر و یا کارخانه بالاست اما عرضه ها در بازار تهران در کنار کاهش قیمت ها ، کاهش یافت است.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

16 آبان ماه

17 آبان ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

265 هزار و 500 تومان

265 هزار و 500 تومان

-

تیرآهن شاخه 16

325 هزار و 500 تومان

325 هزار و 500 تومان

-

تیرآهن شاخه 18

378 هزار تومان

378 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 20

640 هزار تومان

640 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 22

737 هزار تومان

737 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 24

868 هزار تومان

868 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 27

1 میلیون و 20 هزار

1 میلیون و 20 هزار

-

مهمترین رخدادهای مؤثر در بازار فولاد:

- ثبات قیمت های اعلامی از سوی میلگرد قزوین و پارس از کارخانه

- ثبات قیمت بسیاری از تولیدکنندگان میلگرد در بازار داخلی به جز میلگرد شاهرود و کلاف آجدار کوثر

- کاهش 10 تومانی قیمت میلگرد نیشابور از کارخانه

- کاهش قیمت ها در بازار تهران پس از افت روزهای قبل قیمت ها از کارخانه

- ورود عرضه های جدید میلگرد ذوب آهن به بازار تهران هرچند که سایزهای محدودی را شامل می شود.

- کاهش 5 تا 10 تومانی قیمت شمش

- ادامه روند کاهشی قیمت ها که باز هم با ادامه کاهش قیمت شمش انرژی بیشتری به بدست می آورد.

- ثبات قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در کارخانه

- کاهش قیمت تیرآهن در بنگاه اصفهان و ثبات قیمت ها در بازار تهران

- کاهش قیمت ورق مبارکه و فولاد سبا

- ثبات قیمت های کلاف چینی و نطنز در کارخانه و یا مبادی

- افزایش مجدد قیمت دلار و رسیدن به 3535 تومان

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

16 آبان ماه

17 آبان ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1318

1315

3-

10 پارس

1253

1250

3-

12 قزوین

1253

1250

3-

16 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1342

1340

2-

18 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1342

1340

2-

20 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

1355

-

20 فولاد نیشابور

1342

1340

2-

22 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

22 فولاد نیشابور

1342

1340

2-

سایر رسانه ها:

بهره‌برداری از 8 پروژه مهم ذوب‌آهن اصفهان در بهمن‌ماه سال جاری

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از بهره‌برداری 8 طرح مهم این شرکت فولادی در دهه فجر امسال خبر داد و ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست های كارساز برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی و ایجاد فضای عادلانه در صنعت کشور، اعلام کرد: تولید ریل ملی و تیرآهن بال پهن از جمله مهمترین پروژه‌های ذوب‌آهن اصفهان هستند. اردشیر سعد محمدی در نشست مشترک درباره پدافند غیرعامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل بستر ساز توسعه پایدار و پشتوانه اقتدار ملی كشور است و ذوب آهن اصفهان در زمینه پدافند غیرعامل دارای توان بسیاری است كه حاصل شایستگی و تخصص نیروی انسانی این شركت بوده كه در كشور بی نظیر است .

وی با بیان این که با كاهش بیش از 50 درصدی قیمت محصولات فولادی نسبت به سال 90 ، شركت های فولادی با مشكلات مالی مواجه هستند،‌افزود: ذوب آهن اصفهان به دلیل اینكه تنها فولادساز كشور به روش كوره بلند است با مشكلات بیشتری مواجه است چرا كه برخلاف سایر كشورهای دنیا هزینه تمام شده این روش نسبت به احیای مستقیم در ایران بیشتر است كه این امر ناشی از اختصاص یارانه انرژی به شركت های فولادی با روش احیاء مستقیم خواهد بود .

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود : با تمام این مشكلات ، تلاشگران ذوب آهن موفق شده اند 8 پروژه مهم را به مرحله بهره برداری نزدیك كنند كه در دهه فجر افتتاح می شوند . این پروژه ها نقش مهمی هم در پدافند غیرعامل دارد كه تولید ریل ملی و تیر آهن بال پهن از جمله مهمترین آنها است. تولید ریل ملی در توسعه زیرساخت های صنعتی كشور نقش دارد و تیرآهن بال پهن نیز موجب استحكام ساختمان به ویژه در برابر زلزله می شود . سعد محمدی اظهار کرد : اتخاذ سیاست های كارساز برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی و ایجاد فضای عادلانه موجب افزایش توان صنایع كشور می شود تا در عرصه جهانی ،‌اقتدار نظام اسلامی بیش از گذشته به نمایش گذاشته شود.

کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی معادن، 10 تا 13 نوامبر در استرالیا

فرصت های سرمایه گذاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران در «کنفرانس بین المللی معادن و منابع» استرالیا ارایه می شود. در این کنفرانس و نمایشگاه بین المللی که از 19 تا 22 آبان جاری (10 تا 13 نوامبر) به مدت 4 روز در استرالیا برگزار می شود،‌ مرکز همایش های شهر ملبورن ایالت ویکتوریا میزبان بزرگان معدنی دنیا است. مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدور در روز افتتاحیه، سخنرانی با موضوع «فرصت های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران» و همکاری با شرکت های خارجی را برعهده دارد. رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ اواخر مرداد ماه امسال از سوی وزیر معادن و انرژی ایالت ویکتوریا برای حضور در این همایش دعوت شده بود.

کنفرانس بین المللی معدن و منابع (IMARC) سال 2015 از سوی ایالت ویکتوریا استرالیا برگزار می شود و بزرگ ترین شرکت های بخش معدن دنیا در آن حضور دارند. این کنفرانس از سوی خانم لیلی اَمبروسیو وزیر انرژی و معادن آن ایالت افتتاح می شود و شرکت های بزرگ جهانی همچون بی.اچ.بیلیتون،‌ ریوتینتو،‌ اِی.تی.سی ویلیامز (مهندسی،‌زمین شناسی)، وودساید(حوزه انرژی)، ‌فورتسکیو متالز و ... در آن به سخنرانی می پردازند.

نشست های این کنفرانس به صورت عمومی و تخصصی،‌ در دو نوبت صبح و عصر با موضوعاتی همچون انرژی و معدن،‌ سرمایه گذاری در نوآوری ها،‌ بازیافت،‌ فناوری و...‌ برگزار می شود. طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی استرالیایی ها،‌ تنها در بخش ارایه برنامه ها، 90دقیقه فرصت برای معرفی توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری معادن ایران اختصاص داده شده است این در حالی است که متوسط زمان تخصیص داده شده برای شرکت های حاضر در این کنفرانس،‌ 15 دقیقه تا یک ساعت است. علاوه بر این، برگزاری نشست های تخصصی برای حوزه معادن ایران با غول های معدنی دنیا از جمله بی.اچ.بیلیتون،‌ ریوتینتو و ... از جمله دیگر برنامه هایی است که برای بخش ایران منظور شده است.

شرکت های بزرگ معدنی که از دو سال گذشته تاکنون برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های معدنی و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده اند،‌ در خلال 10 سال گذشته فعالیتی در کشورمان نداشتند. اکنون طبق رایزنی های صورت گرفته این شرکت ها علاوه بر مشارکت در طرح ها،‌ آماده ارایه فناوری برای اجرا پروژه ها در ایران شده اند. در کنفرانس سال 2015 معدن و منابع که در استرالیا برگزار می شود تعدادی از شرکت های بزرگ معدنی،‌ سرمایه گذاری و .. از ایران نیز حضور دارند.

افتتاح پروژه 1.2 میلیون تنی فولاد کاوه جنوب کیش

فاز 1 فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال در آبان ماه 1394 با موفقیت راه اندازی شد. این شرکت، یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان در زمینه صنایع مادر و زیرساختی کشور در راستای تحقق چشم انداز فولاد و ایفای سهم حداقل 10 درصدی خود در صنعت فولاد کشور است. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در جهت تحقق این اهداف در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس (بندرعباس) در زمینی به مساحت 170 هکتار در سال 1386 تأسیس گردید.

این شرکت در سال 90 و 91 بترتیب با راه اندازی واحد های 1 و 2 احیا مستقیم، به عرصه تولید آهن و فولاد کشور ورود پیدا کرد. در ادامه فاز 1 فولادسازی به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال در آبان ماه 1394 با موفقیت راه اندازی شد.

این واحد با آخرین تکنولوژی اروپایی و مدرن صنعت فولاد جهان و با مشخصات فنی کوره ذوب با مدل EAF/EBT/170/7500و ظرفیت اسمی 210 تن و ظرفیت ذوب 170 تن و مشخصات ماشین ریخته گری پیوسته CCM/6strand/120-150-200 و ظرفیت تاندیش 30 تنی آن، ساخته شده و با دانشی که در ساخت این واحد به مجموعه و کشور انتقال یافته است، هم اکنون واحد 2 فولادسازی این شرکت نیزدر دست ساخت می باشد.

با توجه به عظمت این مجتمع که پروژه های ایجاد زیرساخت از جمله گاز، برق، راه آهن و ارتباطات و همچنین تأمین و توزیع آب مجتمع نیز تعریف و در جال اجرا می باشد پیش بینی می شود بنیاد مستضعفان بالغ بر 25 هزار میلیارد در این مجتمع عظیم صنعتی جهت تکمیل پروژه های جاری آن، سرمایه گذاری نماید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24