Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

"سید عباس عراقچی" با اشاره به اینکه تحریم‌ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد اظهار داشت: اگر اروپا و آمریکا امروز قانون لغو تحریم ها را تصویب کنند ، بیانیه مشترکی از سوی ظریف و موگرینی صادر می شود.

به گزارش «انتخاب»، عباس عراقچی در گفت‌وگو با اخبار شبکه یک گفت: طرف مقابل باید "قانون لغو تحریم ها" را امروز تصویب کنند و سپس بیانیه مشترک ایران و 5+1 صادر شود.

وی ادامه داد: تحریم های اروپا و آمریکا امروز لغو نمی شود.

امروز یا فردا، آغاز اجرای برجام با بیانیه مشترك

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ اجرای برجام با صدور بیانیه مشترك جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ امروز یا فردا آغاز می شود.

علی اكبر صالحی با تبیین روند توافق هسته ای تا اجرای آن افزود: این روند پنج مرحله داشت كه نخستین مرحله توافق در وین، بعد مرحله شورای امنیت بود كه چند قطعنامه لغو و قطعنامه 2231 صادر شد.

وی گفت:‌ مراحل متعدد دیگری در پیش داشتیم تا به مرحله كنونی رسیدیم كه امروز یا فردا مرحله تصویب برجام خواهد بود به این مفهوم که اعلام خواهند كرد آن را تصویب می کنند و از این پس باید اقدامات عملیاتی برای اجرای آن را طی کنیم.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد:‌ امروز یا فردا اتحادیه اروپا اعلام كند كه تحریم ها علیه كشورمان را لغو خواهد كرد.

صالحی افزود:‌ امریكا نیز اعلام خواهد كرد كه برخی از تحریم ها را لغو و برخی را نیز تعلیق می کند و این رسما اعلام می شود البته زمان اجرا را به وقت عملیاتی شدن برجام موكول می کنند كه براساس آن ما باید قدم هایی در این باره برداریم.

وی گفت:‌ طبق مفاد برجام ما باید اقداماتی  در نطنز انجام دهیم از جمله تعدادی از سانتریفیوژها را كاهش دهیم همین طور در فردو و پس از آن در اراك باید مخزن مدنظر را در آوریم‌ این سه اقدام عمده ای است كه علی الارض باید انجام دهیم.

صالحی افزود: موضوع دیگر تبادل سوخت با روس ها ست كه انجام خواهیم داد البته تقریبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته ایم و در ازای سوخت غنی شده ، مواد اولیه اورانیوم طبیعی خواهیم گرفت كه این گام و امتیاز بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد:‌ با این اقدامات عملا وارد عرصه كلوپ هسته ای شده ایم از این منظر كه می توانیم فرآورده غنی شده اورانیوم را صادر و مابه ازای آن، مواد اولیه دریافت كنیم.

وی گفت: البته ابتدا حساب و كتاب ارزی اش مطرح بود اما ترجیح دادیم كه مواد اولیه بگیریم.

صالحی افزود:‌ پس از این مراحل، موارد دیگری هم هست كه برای آن اكنون الزامی نیست تا وقتی که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگین كه یكی از موارد مدنظر برای برجام نیست و به پس از اجرای برجام موكول می شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینكه آیا اجرای تعهدات ما در چارچوب برجام ترتیبات زمانی دارد گفت: اینطور نیست كه ابتدا نطنز ، بعد فردو و دیگر اقدامات باشد اینها می تواند همزمان انجام شود.

وی افزود:‌ ما زمانی اقدامات علی الارض خود را آغاز می کنیم كه رئیس جمهور دستور لازم را صادر كند البته یكی دو روز پیش كتبا به ما اعلام شد كه آمادگی لازم را داشته باشیم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم كرده بودیم.

صالحی گفت: به عنوان نمونه انبارهای لازم ایجاد شده است تا وقتی سانتریفیوژها را جابجا می کنیم در جایی محافظت شوند كه مشكلی برای آنها ایجاد نشود.

وی افزود: روز اقدام ما بستگی به دستور دكتر روحانی دارد و ایشان نیز باید از برخی موضوعات اطمینان لازم را كسب كند و بعد دستور لازم را بدهد به عنوان نمونه یكی از موضوعات مطرح این است كه سندی میان ایران و 1+5 درباره رآكتور اراك به صورت رسمی امضا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: رئیس جمهور منتظر است كه این سند میان دو طرف امضا شود و اكنون اقدامات لازم انجام و صحبت های لازم شده است ؛ دو سند اولیه در این باره صادر شده و سند سوم مانده است كه كارشناسان ما در وین به این منظور حضور دارند.

صالحی ابراز امیدواری کرد:‌ در زمانی که كارشناسان در وین حضور دارند این سند را امضا كنند كه اگر این مرحله طی شود شرایط لازم برای اقدامات ما فراهم خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نقش آژانس در اجرای تعهدات مرتبط با برجام گفت: آژانس اعلام كرد كه جمهوری اسلامی ایران طبق نقشه راه به همه تعهداتش عمل كرده است و ما منتظریم كه نظر نهایی آژانس 15 دسامبر امسال  اعلام شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد:‌ كه پرونده مربوط به مطالعات ادعایی یا فعالیت های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.

وی گفت:‌ تاكنون قدمهای خوبی برداشته شده است و فكر می کنم در طول این هفته رئیس جمهور دستور اقدامات علی الارض در ایران را صادر كند البته این برداشت من است و نمی خواهم پیشگویی کنم زیرا در نهایت رئیس جمهور باید دستور دهد.

معاون رئیس جمهور افزود:‌ به هر حال سازمان انرژی اتمی آماده است اما تشخیص با رئیس جمهور است.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پایان دوره 90 روزه برای اجرای برجام گفت:‌ امروز این دوره از این منظر تمام می شود كه دو طرف برجام را تایید می کنند و روز تصویب نامیده شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا اجرای برجام با تشریفات خاصی آغاز خواهد شد اظهار داشت:‌برجام با صدور بیانیه مشترك از دو طرف از امروز یا فردا آغاز می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش آژانس در اجرای تعهدات كشورمان گفت:‌ آژانس در برخی امور به طور مستمر باید حضور داشته باشد مانند نقل و انتقال سانتریفیوژها كه باید حساب و كتابش ثبت شود.

صالحی افزود: در نهایت ارزیابی نهایی آژانس زمانی انجام می شود كه ما همه اقداماتمان را انجام داده باشیم و به 1+5 اعلام می کند كه ایران طبق برجام اقداماتش را انجام داده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه روند اجرای تعهدات ما چقدر طول می کشد گفت:‌ امروز گزارشی در رسانه ها خواندم مبنی بر اینكه متخصصان امریكایی برآورد كردند كه این اقدام حداقل پنج شش ماه طول می کشد و دیگران هم چنین برآوردی دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ این در حالی است كه همكارانم به نحوی جهادگونه عمل می کنند تا این فرآیند را دو ماهه پایان دهیم.

منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرای برجام هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای اجرای تعهدات ایران در قبال برجام گفت: ما زمانی اقدامات علی الارض را در چارچوب برجام آغاز می کنیم  که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند البته کتبا، یکی دو روز پیش این موضوع را به ما اعلام کرده اند که ما آمادگی لازم را داشته باشیم.

صالحی افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می کند البته زمان اجرا را می گذارند به وقت عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدم هایی را برداریم.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد که در این باره سازمان انرژی اتمی از آمادگی لازم برخوردار است.

وی درباره برنامه های پیش روی ایران و 1+5 برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای 1+5هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد 90 روز را روز تصویب یا - Adoption Day - اعلام خواهیم کرد که در قالب "بیانیه مشترک" خواهد بود.

صالحی افزود: ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی انجام می شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد و طی یک گزارش رسمی، آن را به 1+5 اعلام می کند.
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24