Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس24 : آغاز داستان خکاوه از آخرین روزهای سال 93 کلید خورد؛ زمانی که سهم با قیمت حدود 100 تومان معامله می شد. سایپا دیزل که جزو شرکت های زیان ده بورس بود، ناگهان با سیل عظیمی از خریداران مواجه شد که مشخص نبود به چه دلیل سراغ این سهم زیان ده آمده اند. رفته رفته مشخص شد که در بازار شایعه شده این شرکت برای پوشش زیان خود، قصد دارد افزایش سرمایه بدهد.

این شایعه جوی ایجاد کرد که سهم تا روز شانزدهم فروردین ماه بیش از 30 درصد رشد قیمت داشته باشد. همزمان با فروکش کردن جو هیجانی که به دلیل تفاهم هسته ای در کل بازار ایجاد شده بود، سایپا دیزل هم چند روز در قیمت های منفی معامله شد اما برخلاف بسیاری از سهم ها، برای این سهم دوباره صف خرید تشکیل شد. جو هیجانی دوباره بر این سهم حاکم شد و در گروه های تلگرام افراد زیادی بودند که می گفتند «خکاوه دست نیافتنی شده...»

در همین روزها بود که بورس24 بر حسب وظیفه رسانه ای خود با غلامرضا ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس گفت و گو و از این مقام مسئول درباره شایعه افزایش سرمایه خکاوه سوال کرد. ابوترابی هم در پاسخ به بورس24 گفت: «تاکنون هیچگونه درخواستی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت سایپا دیزل نداشته ایم.»

انتشار این نقل قول از رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس، ناقض قصد شرکت سایپا دیزل بر افزایش سرمایه نبود چراکه این مقام مسئول فقط اعلام کرد که درخواست افزایش سرمایه هنوز به سازمان بورس نرسیده است. کما اینکه شرکت ها برای انجام افزایش سرمایه باید چند مرحله را پشت سر بگذارند که یکی از آخرین آن ها ارسال درخواست به سازمان بورس است. با این حساب بورس24 شایعه افزایش سرمایه خکاوه را تکذیب نکرد،بلکه در این مورد اطلاع رسانی کرد که درخواست این افزایش سرمایه هنوز به سازمان بورس ارسال نشده است.

روز گذشته هم بورس24 با سوری، مدیر امور سهام سایپا به عنوان سهامدار عمده خکاوه گفت و گویی انجام داد که این مقام مسئول اعلام کرد:شرکت سایپا دیزل برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی را در دستور کار خود دارد و در حال آماده کردن طرح توجیهی برای ارائه به سازمان بورس است. وی همچنین درمورد برنامه خکاوه برای خروج از زیان گفت: این برنامه افزایش سرمایه برای برون رفت از وضعیت زیان است اما از آنجایی که مشخص نیست سازمان با چند درصد افزایش سرمایه موافقت خواهد کرد، بنابراین نمی توان در مورد میزان زیان پوشش داده شده توسط این افزایش سرمایه اظهار نظر کرد.

امروز هم شرکت سایپا دیزل درمورد افزایش سرمایه خود یک شفاف سازی روی کدال منتشر کرده که طبق این شفاف سازی، خکاوه قصد افزایش سرمایه دارد و خبر سهامدار عمده سایپا دیزل درمورد شفاف سازی تائید شده است. اما این شفاف سازی حاوی یک نکته دیگر نیز هست؛ این که خکاوه علاوه بر افزایش سرمایه، قصد دارد برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت، کاهش سرمایه هم بدهد. با این حساب شفاف سازی سایپا دیزل، ناقض خبر بورس24 مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت نیست.

اما نکته دیگری که در ماجرای سایپا دیزل وجود دارد، اظهار نظر مولایی معاون امور سرمایه گذاری بیمه ایران است که درباره 100 میلیون سهم سایپا دیزل که آن را با شرکت سایپا تهاتر کرده است، اعلام کرد بیمه ایران قصد ندارد این سهم را به هر قیمتی بفروشد. بازار از این ترسیده بود که ممکن است بیمه ایران سهم را به هر قیمتی عرضه کند و با این حساب قیمت خکاوه کاهش یابد،اما مولایی به عنوان یک مقام مسئول در بیمه ایران گفت: ما با توجه به ارزیابی هایمان در جایی که به صرفه و صلاح شرکت باشد سهم را فروخته و با سود از آن خارج خواهیم شد. در این معامله قیمت برای ما مهم است و در هر قیمتی از سهم خارج نمی شویم. البته اگر اتفاق بهتری در سهم بیفتد و آینده خوبی داشته باشد ممکن است تعداد بیشتری از این سهم را خریداری کنیم. در غیر این صورت این سهم را فروخته و وارد سهمی خواهیم شد که سود بیشتری برای شرکت داشته باشد.

این در حالی است که آمار و ارقام از فروش 10 میلیون سهم خکاوه در روز گذشته توسط بیمه ایران حکایت دارد!

در پایان ذکر این نکته ضروری است که پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 خود را ملزم به اطلاع رسانی سریع،دقیق ، شفاف و صادقانه به مخاطبان خود می داند و برای تحقق این مهم راهکاری بهتر از برقراری تماس با مدیران بنگاه های اقتصادی،مقامات مسئول در نهاد نظارتی بازار سهام و بازیگران عمده بازار پیش روی رسانه های مستقل نیست و اصل بر این است که باید به اظهارات مقامات مسئول اعتماد کرد.

یکی از فعالان بازار سهام نیز در در تلگرام تعبیر جالبی در این خصوص داشته و نوشته که اشتباه از خود سهامداران بوده است...

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24