Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سال هاست که مخابرات ایران از کابل مسی كمتر استفاده می کند.تولید این نوع کابل اساسا در دنیا برای مصرف مخابراتی بسیار كاهش یافته است و اگر کابل شهید قندی همچنان تولید کننده این نوع کابل است دلیل آن عمدتا مصرف این نوع کابل در كشورهای همسایه و منطقه است...

دلیل اقبال بازار به کابل قندی چیست؟

بورس24 :صحبت از کابل شهید قندی است،تک سهمی که گرچه سرعت تغییر تکنولوژی در صنعت تولید کابل به آن مجال شناسایی سودهای قابل اعتنا برای سهامداران نداده اما برخورداری این شرکت از زمین های وسیع در یزد و زمینی بزرگ در تهران به قیمت کاهش هزینه مالی ناشی از بدهی های بانکی و همچنین تعدیل مثبت های پی در پی این شرکت تمام شده است.در مصاحبه ای با مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سهامدار عمده کابل شهید قندی به وضعیت حال و آینده بکام پرداخته ایم.او در این گفت و گو ضمن اعلام سه راهکار برای سودده شدن عملیات شرکت از برنامه جدی فروش زمین های یزد پس از فروش موفق زمین بلوار فردوس تهران خبر می دهد که به نظر می رسد مهمترین دلیل صف خرید سهم در روز جاری است:

- از بکام چه خبر؟آیا با منسوخ شدن تولید کابل های مسی امیدی به آینده این شرکت تولید کننده انواع کابل هست؟

بله.سال هاست که مخابرات ایران از کابل مسی كمتر استفاده می کند.تولید این نوع کابل اساسا در دنیا برای مصرف مخابراتی بسیار كاهش یافته است و اگر کابل شهید قندی همچنان تولید کننده این نوع کابل است دلیل آن عمدتا مصرف این نوع کابل در كشورهای همسایه و منطقه است. البته این کشور ها به سمت مصرف فیبر نوری روی آورده اند. بر این اساس برای شرکت بکام چند سناریو در شرایط کنونی وجود دارد.اول این که در این كشورها تجهیزات تولیدی خود را مستقر کند، درواقع مس از ایران به این این کشورها برده و برای مصارف آنجا کابل مسی تولید کند.در واقع این نوع تولید،تولید کارمزدی نیز می تواند باشد. در حال حاضر شرکت ظرفیت خالی زیادی دارد و البته برای این که بخواهد در دنیا فیبر نوری تولید کند باید خود را بروز کند.بنابراین یکی دیگر از راه های تداوم فعالیت شرکت این است که برای رقابت پذیری تکنولوژی خود را بروز کرده و ظرفیت خود را هم تا 5 برابر افزایش دهد.راهکار سوم هم این است که شرکت کابل های برقی تولید کند که انحصاری باشد، هر چند مصرف آن در ایران چندان زیاد نیست ولی درحال حاضر این کابل ها به کشور وارد می شوند. اما برای انجام این کار شرکت نیاز به نقدینگی دارد.

- این نقدینگی می تواند در قالب دریافت تسهیلات از بانک ها تامین شود؟

خیر. در حال حاضر بکام حدود 150 میلیارد تومان بدهی به بانک ها دارد که این بدهی ها حتی در هنگام سر رسید نیز وقتی که بخشی از آن پرداخت می شود، به واسطه نرخ بهره ای که دارند مجددا به آن ها افزوده می شود. در واقع عمده سود این شرکت را هزینه های مالی آن از میان می برد.

- آیا این بدهی ها مربوط به زمین های شرکت نیز می شوند؟

درو اقع بدهی های این شرکت ناشی از دریافت تسهیلات مالی است که بهره آن ها چند برابر سودی است که شرکت طی سال های گذشته از عملکرد و فعالیت های خود کسب کرده است. برای همین در 7-8 سال اخیر بهره های تسهیلات دریافتی به پاشنه آشیل این شرکت تبدیل شده است.

- برای رفع این مشکل چه تدبیری اندیشیده اید؟

بر این اساس در هیات مدیره شرکت اصلی مصوب شده که شرکت بکام کلیه دارایی های مازاد خود را به فروش رساند.

- آیا ساختمان فردوس شرکت بکام به فروش رفت؟

کامل به فروش نرفت. چرا که این ساختمان به ارزش 29 میلیارد تومان به فروش رسید که حدود 10 تا 12 میلیارد تومان آن دریافت شد. حدود 10 تا 12میلیارد تومان دیگر را هنگام تخلیه دریافت می کند که تا حدود دو هفته آینده تخلیه خواهد شد. مابقی آن را نیز درهنگام انتقال سند دریافت می کند. انتقال سند آن هم مشکل خاصی ندارد که پیش بینی می شود که این انتقال سند تا دو ماه آینده انجام شود.

- خریدار این ساختمان که بود؟

یکی از شرکت های مخابراتی است . الان هم در حال باز کردن ماشین آلات است که به نظر می رسد تا دوهفته آینده تحویل دهد.

- آیا این رقم فروش 29 میلیارد تومانی در بودجه شرکت دیده شده است؟

این را در آخرین پیش بینی سود خود دیده است. بعد از آن نماد شرکت بسته شد.

- آیا فروش دارایی و زمین به همین ساختمان منتهی شده است ؟

ما تکلیف کرده ایم که هر چه دارایی و ساختمان دارد به فروش رساند. بر این اساس در خود یزد، یک مقدار زمین دارد که از خود زمین کارخانه جدا شده است. چرا که سال های گذشته از میان کارخانه یک خیابان زده شده است، بر این اساس یک تکه از زمین کارخانه از آن به وسیله این خیابان جدا شده است. این زمین جدا شده از کارخانه را تغییر کاربری داده اند و با شهرداری هم شریک شده اند. تغییر کاربری از صنعتی به تجاری – اداری بوده است. همچنین در این زمین با یک سرمایه گذار بخش خصوصی نیز شریک شده اند.

- پس این زمین شرکای زیادی دارد؟

در واقع این زمین جدا شده از کارخانه از سه شریک برخوردار است یک طرف شهرداری، شهید قندی و دیگر سرمایه گذاری برای ساخت است.در واقع شهرداری برای تغییر کاربری شریک شده است. پس از تغییر کاربری و صدور مجوز ، 11 درصد از زمین به ازای پرداخت وجه نقد، به شهرداری تعلق گرفت. 13 درصد از زمین هم به کابل شهید قندی تعلق دارد و مالکیت مابقی آن هم به سرمایه گذار مرتبط است که بر اساس قرار داد با این سرمایه گذار ، مقرر شده است که از بابت ساخت 13 درصد ساخت به شهید قندی تعلق گیرد. در واقع آن سرمایه گذار قرار است که در ساخت این زمین حدود بیش از 250 میلیارد تومان سرمایه گذاری کند که از این میزان بهترین و مرغوب ترین قسمت زمین به بکام تعلق دارد.

- یعنی این 13 درصد «بکام» مشخص است که در کدام قسمت زمین است؟

بله.

- در حال حاضر تکه زمین جدا شده از کارخانه، چند متر است؟

11 هزار مترمربع است .

- ساخت این زمین آغاز شده است؟

قرار دادهای این ساخت و ساز در حال انجام است.

- آیا شرکت بکام قصد فروش این 13 درصد را ندارد؟

ما از مدیرعامل شرکت خواسته ایم که 13 درصد خود را در صورت وجود مشتری مناسب به فروش رساند و با توجه به این که زمان بندی پروژه چهار ساله است براین اساس این مجموعه چهار تا 25 درصد به سیستم بانکی عقب هستیم چرا که این پروژه تازه قرار است که چهار سال دیگر به اتمام برسد؛ لذا اگر شرکت همین الان از این پروژه خارج شود بخشی از بدهی خود به سیستم بانکی را سریع تر خواهد پرداخت.

- آیا این 13 درصد خریداری هم دارد؟

مدیرعامل معتقد است که خریداری برای این بخش وجود دارد. اما به هر حال این 13 درصد یک پتانسیل برای شرکت محسوب می شود که می تواند به یک درآمد برای شرکت تبدیل شود.شرکت برای این زمین تغییر کاربری هم داده است و تنها در جستجوی خریدار است.

- زمین اصلی کارخانه چند متر است؟

آن زمین زمانی یک میلیون متر مربع بوده است که با توجه به این که كارخانه در 200 هزار متر آن مستقر است بر این اساس با وجود مقداری از زمین در سنوات گذشته،‌كمتر از 800 هزار مترمربع زمین آزاد است . تغییر کاربری برای آن زمین داده نشده است چرا که این تغییر کاربری بسیار مشکل است و حتی چند بار برای این مساله اقدام کرده اند اما به نتیجه نرسیده اند.

- چرا برای دریافت مجوز تغییر کاربری، مانند قطعه جدا شده شهرداری را شریک نمی کنند؟

در واقع شهرداری علت عدم صدور مجوز را ناشی از مخالفت دیگران دانسته است. اگر چه این پیگیری ها مربوط به چند سال پیش بوده است ، لذا با این حال در نظر دارند که مجددا پیگیری های خود را آغاز کنند . با توجه به این که این تغییر کاربری مساله ای زمان بر است، لذا به آنها پیشنهاد شد که حتی المقدور دنبال این مساله نروند و به جای تغییر کاربری، زمین را با همین کاربری صنعتی به فروش رسانند.

- با توجه به این که زمین هنوز تفکیک نشده است، چگونه می توان این زمین را فروخت؟

در واقع مقرر شده بود که زمین به صورت کلی به فروش رسد، با توجه به این که زمین از کاربری صنعتی برخوردار است لذا با قیمت پایین تری به فروش خواهد رسید.

- زمین دوم هم پیگیر هستید که به فروش رود؟

به اعتقاد ما تنها مساله ای كه می تواند به این شركت كمك كند تزریق نقدینگی از طریق فروش دارایی مازاد است و ما به آن ها تكلیف كردیم كه منابع نقدینگی حاصل از فروش دارایی های مازاد باید صرف بدهی به بانک ها شود.

- الان این نقدینگی که حاصل شده است به بانک ها بابت بدهی پرداخت شده است؟

این درآمد حاصل از فروش در صورت های مالی شرکت به عنوان در آمد آمده است اما این در آمد را صرف هزینه های جاری نمی کند و آن را صرفا به بانک بابت تسویه بخشی از بدهی های خود پرداخت می کنند.

- با توجه به این در آمدها چه میزان از بدهی بانک تصفیه شده است؟

مبلغ چندانی تسویه نشده است چرا که تا کنون 12 میلیارد تومان از این مبلغ را دریافت کرده ایم و 12 میلیارد تومان دیگر را که هنگام تخلیه دریافت می کند،باید به بانک ها پرداخت کند. بدهی این شرکت که کم شود، هزینه مالی آن نیز کاهش می یابد و سود شرکت افزایش می یابد. اما باید توجه داشت که این مبالغ ناشی از فروش ساختمان به اندازه ای نیست که منجر به کاهش هزینه های مالی شرکت شود. اگر آن زمین اصلی کارخانه را به فروش برسد با کاهش هزینه های مالی شرکت، سود آوری مناسبی عاید شركت خواهد شد.در حال حاضر ارزش مالی زمین کارخانه می تواند بیش از 500 میلیارد تومان باشد.

- به لحاظ عملیاتی بکام همچنان زیان می دهد، بر این اساس اگر این شرکت بدهی های خود را نیز تسویه کند، همچنان از نظر عملیاتی زیان ده است؟

استراتژی ما بر این است که اگر بکام زمین ها و دارایی های مازاد خود را به فروش رساند به یک شرکت کوچک تبدیل شود و با نقدینگی که حاصل می شود آن یکی از سه روشی که عنوان شد را عملی کند.

- شرکت ساختمان بلوار فردوس را که به فروش رساند، تعداد زیادی پرسنل داشت که آن ها با فروش این ساختمان چه کردند؟

پرسنل در بلوار فردوس به کارخانه منتقل شدند .

- آیا احتمال تعدیل نیرو در بکام وجود دارد؟

در دوره مدیرعامل اسبق شرکت ، تعداد پرسنل شرکت از 1200 نفر به 550 نفر رسیدند. الان حدود 550 نفر پرسنل دارد و برنامه ای برای تعدیل نیرو فعلا در دستور کار نیست.

- ایا این شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد؟

در حال حاضر چنین برنامه ای نداریم، ولی قطعا اگر زمین های عمده شرکت به فروش رسد که رقم قابل ملاحظه ای است به طور قطع ما استراتژی جدیدی را در این شرکت پیگیری کنیم که از طریق افزایش سرمایه بتواند طرح های جدید خود را پیگیری کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)
    علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)

    درود بر علی اکبری بزرگ که شفاف سازی کردند

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24