Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهزاد گلکار مدیرعامل هلدینگ مالی و تخصصی سینا در گفت و گو با با بورس ٢۴ قیمت واقعی دلار را در مقطع کنونی ۴٣٠٠ تومان اعلام کرده و می گوید:تا پایان سال ٩۵ هم خبری در بورس نیست.این خبره بازار سرمایه معتقد است:٣٢دلار قیمت تعادلی نفت است.وی همچنین خبر می دهد که بنیاد،ایران تایر را می فروشد و بنیاد سهام خود در «حسینا» را افزایش خواهد داد...

پیش بینی حقوقی سرشناس بازار از نفت،دلار و بورس + اعلام آخرین استراتژی های بورسی بنیاد

بورس24 -سحر خوشحال:دوسال پیش ، دولت یازدهم در حالی روی کار می آید که تورم روی نرخ های 60 درصد غوطه ور است.بر هیمن اساس سیاست اقتصاددانان به سمت مهار تورم متوجه می شود. این در حالی اتفاق می افتد که طی یک سال با کاهش نرخ دلار، قیمت کالاهای جهانی و نفت مواجه می شویم. البته دولت تلاش خود را بر توقف نرخ تورم قرار داده تا جایی که این مهم به نتیجه می رسد و پس از 2سال تورم از درصدهای نجومی به نرخ های 15درصد نزدیک می شود. اما، به دلیل این که اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی شده پس از مهار تورم نوبت به رکود می رسد. حال دولت علاوه بر رسالت توقف رشد قیمت ها باید به فکر خروج از رکود نیز باشد. اما با توجه به عوامل برون زای اقتصادی و جهانی ، رفع این مشکل کمی دشوار تر از تصور عمومی خواهد بود. تا جایی که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند باید با این بازار کژدار و مریض مدارا نمود.بهزاد گلکار ، مدیر عامل هلدینگ مالی و تخصصی سینا با بیان این که قهرمان سرزمین عجایب چندان به دنبال راه حل نیست بلکه فقط یک راه را ادامه می دهد توضیح می دهد که در رفتار کنونی اقتصاد ایران به دلیل مشکلات حاکم، چندان نوع مسیر اهمیت ندارد و هر راهی می تواند مسیر موفقیت باشد.گفت و گوی تفصیلی بورس24 با اداره کننده بازوی اجرای بنیاد مستضعفان در بازار سهام را در ادامه بخوانید:

به عنوان یک تحلیلگر، وضعیت اقتصاد کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟بی پرده بگویید ما کجای کاریم؟

وضعیت اقتصادی کشور همچون چند سال گذشته در وضعیت رکود است و هیچ علائمی نشان نمی دهد که اقتصاد کشور از رکود خارج می شود. حتی می توان گفت عزم خاصی برای خروج از رکود وجود ندارد. البته درست است که در مقالات و روزنامه ها در خصوص خروج از رکود صحبت شده و حمایت های تشویقی همچون بسته خروج از رکود به میان آمده است. اما همه این موارد در مجموع به حل مشکل کنونی اقتصاد کمک نکرده است.

بازار سرمایه چطور؟

طبیعتا من هم مانند هر فعال بازار سرمایه این نهاد را، دماسنج اقتصاد می دانم .یعنی بازار سرمایه به خوبی دوره رونق و رکود را نشان می دهد. براین اساس کاملا مشخص می شود که با وجود وضعیت کنونی، شرایط اقتصادی چگونه خواهد بود.

با این وجود اقتصاد دانان و کابیته دولت چه سیاست هایی را اتخاذ کرده اند؟

از زمان آغاز به کار دولت فعلی تئورسین ها و مشاورین اقتصادی دولت بر این عقیده بوده اند که با کاهش قیمت های جهانی فولاد، مس ، نفت و کالاهای مصرفی شاهد رکود و تورم منفی خواهیم بود.به عبارت دیگر كالاها در سطح جهانی ارزان می شوند. به همین دلیل تیم اقتصادی تلاش کرد با سیاست جذب نقدینگی در یک جای متمرکز، مانع از ایجاد مازاد تقاضا شده و نقدینگی تحریک کننده قیمت ها نشود. در نتیجه با این هدف و همراهی قیمت های جهانی، قیمت های داخلی کاهش یافته و حباب هایی که در بازارهای مختلف وجود دارد تخلیه گردد تا اقتصاد كشور از رکود خارج شده واقتصاد به سمت رونق حرکت کند.

حال ، با این سیاست حباب بازارها تخلیه شد؟

در طی دوسال گذشته تنها حبابی که تخلیه شد بخشی از حجاب بورس بوده است. اما از نظر بنده هنوز حباب های بازارهای موازی مثل حباب بازار مسکن تخلیه نشده است. به این دلیل که مسکن در سال 92، حداقل 2برابر نسبت به سال گذشته خود یعنی سال 90رشد داشت و از سال 92 تاکنون با وجود رکود حاکم در این بخش، تنها یک چهارم حباب مسکن تخلیه شده است و دیگر تخلیه ی بیشتری برای آن دیده نمی شود. ابن موضوع به وضوح در قیمت زمین خام و ملك كلنگی خود را نشان می دهد. بازار طلا هم که تابع قیمت طلای جهانی و نرخ دلار است.

و در نهایت...؟

در نتیجه اتفاقاتی که رخ داده، قیمت کالا و خدمات مصرفی و سرمایه ای در داخل كشور با توجه به پیش بینی دولت به آن اندازه کاهش نیافته است. به عبارت دیگر در این دوره تقاضا برای کالاها کاهش قابل ملاحظه ای یافته اما قیمت کالاهای مصرفی و سرمایه ای کاهش نداشته است. که در این صورت نمی توانیم انتظار داشته باشیم دوره رکود را پشت سر گذاشته و وارد دوره رونق شویم .البته نكته قابل توجه این است كه به دلیل ادامه همین ركود قیمت كالاها در بازار بورس كالا هم به شدت كاهش داشته است.

پیش بینی شما از ادامه دوره رکود تا چه زمانی است؟

دوره گذار از رکود به رونق اقتصادی، تا سال 96 هم ادامه دارد. همچنین با اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص نرخ تورم تک رقمی تا زیر 10درصد در دی ماه سال جاری ، همچنین با توجه به انتظار کاهش قیمت نفت تا مرز 32دلار، ممکن است تورم در ابتدای 6ماهه دوم 95 حتی به 5درصد هم برسد.

در این صورت درآمدهای دولت چگونه تامین خواهد شد؟

کاهش درآمد دولت می تواند از دو محل افزایش قیمت دلار و افزایش مالیات ها تامین گردد. البته به نظر می رسد دولت به سراغ سخت کردن و مالیات گیری نمی رود. به زبان ساده سعی می کند پرداخت مالیات را روان کرده تا با وجود مشکلات سودآوری شرکت ها، به بدنه اقتصادی کشور فشاری وارد نشود. اما انتظار می رود دلار از سطح قیمتی3600تومان در سال جاری به 4700تومان در سال آینده برسد. به این شكل می توان انتظار داشت متوسط قیمت دلار در سال آینده معادل4300 تومان باشد.

حال اگر قیمت دلار از هم اکنون تا 23درصد افزایش یابد و دولت واردات را کنترل نماید ، به دلیل کاهش قیمت های جهانی کالاها ، واردات محصولات ارزان تر تمام می شود. از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار انتظارات تورمی مردم بیش از 23درصد افزایش در قیمت دلار افزایش خواهد داشت. به نوعی سیاست اقتصادی دولت در مارپیچی افتاده که با افزایش دلار به یک مشکل دچار می شود و با کاهش تورم به شکل دیگری مواجه خواهد شد که در هر صورت به نظر نمی رسد این مارپیچ از بین برود و به دنبال آن رکود تشدید خواهد شد.

بنابراین اعتقاد دارید به این که باید قیمت دلار بالاتر از این ارقام باشد؟

طی سه سال گذشته شاهد تورم بیش از 65درصد بوده ایم، ولی در دو سال گذشته قیمت دلار به ریال به آن اندازه رشد نداشته است.به عبارت دیگر قدرت خرید كاهش یافته ولی ارزش ریال كمتر نشده است. در نتیجه این موضوع می تواند موجب افزایش نرخ دلار گردد. دلیل دوم این است که با كاهش قیمت نفت در سطح جهانی، كشور به درآمدهای صادراتی غیرنفتی بیشتر احتیاج دارد و باز هم این امر هدایت می كند كه برای صادرات غیر نفتی بیشتر برای نفوذ در رقابت صادراتی كالاهای مشابه باید ریال بیشتر كم ارزش تر شود یا به عبارت دیگر باید دلار گران تر شود. نکته ای که دولت باید با آن مقابله کند کاهش قیمت کالاهای جهانی است یعنی اگر امروز کالای خاصی به قیمت 100دلار خریده می شود و ممکن است سال آینده 60دلار شود.

چرا...؟

دلیل واضح است، بالاخره آمریکا نرخ بهره خود را افزایش می دهد و افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث افزایش ارزش دلار می‌شود و در نتیجه افزایش ارزش دلار و به دنبال آن كاهش بیشتر قیمت نفت، کمکی است که سبب ارزان شدن ارزهای دیگر می شود و صادرات آن كشورها را تشویق می کند. در نهایت باید اجازه داده شود حباب بازارها از جمله بورس شکسته شود.

یعنی باید انتظار افت بازار بورس را داشته باشیم؟

بازار سرمایه تا 20درصد توان تخلیه شدن را دارد.P/E معادل 5.8 برای کل بازار سرمایه با این وضعیت سودآوری شرکت ها مناسب نیست و زیاد است. در حال حاضر و با شرایط کنونی شرکت ها، این نسبت در حدود 4 بهترین حالت برای بازار سرمایه است.

سیستم بانکداری چطور؟

با توجه به این که به صورت سنتی اجازه داده نمی شود که سیستم بانکداری ورشکست شود.شاید سیاست بانک مرکزی به سمت ادغام برخی از بانک ها حرکت نماید. باید این اجازه زود تر داده شود نباید اجازه داده شود درمان این بیماری به آینده موکول شود. اگر انتظار داشته باشیم پس از اجرایی شدن برجام سرمایه گذاران خارجی به راحتی وارد ایران شده و سرمایه گذاری کنند انتظار اشتباهی است. حداقل دو تا سه سال نیاز است که اطمینان سازی شده و شرایط سیاست های داخلی برای ورود سرمایه گذار خارجی تنظیم گردد.

پس بهترین راه شکستن حباب قیمتی صنایع است...؟

در حال حاظر تخلیه حباب ها می تواند یک سناریو برای دولت باشد.در غیر این صورت باید منطقه ی در ایران فعال کرد که اساسا هیچ سنخیتی با سیاست های اقتصادی ایران نداشته باشد و آن منطقه را به جایی شبیه به یکی از کشورهای منطقه ببریم که رشد آن منطقه در ایران در 10سال آینده، باعث رشد اقتصادی ایران شود.صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده رشد اقتصادی سال آینده ایران 5.1 خواهد شد. این پیش بینی به نظر من درست نیست ما در بهترین حالت با افزایش صاردات 1تا 1.5درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. اگر صنعت پتروشیمی با تمام ظرفیت فعالیت داشته باشد و قیمت دلار نیز رشد نماید باز هم افزایش نرخ دلار و کاهش قیمت پتروشیمی ها به اندازه ای نیست که سودآوری شرکت ها افزایش یابد.

البته همه انتظار دارند با افزایش نرخ دلار به تناسب مانند سال 92، شاهد رشد سود آوری شرکت ها خواهیم بود. در حالی که با افزایش نرخ دلار فقط انتظارات تورمی مردم افزایش می یابد . همچنین هزینه تمام شده کالاهای وارداتی به سرعت خود را با نرخ دلار تطبیق می دهند. به نظر می رسد با افزایش نرخ دلار یارانه حامل های انرژی حذف شوند و هزینه دستمزد نیروی کار نیز به تبع آن افزایش می یابد. به همین علت، شاید بهترین سیاست مدارا کردن با این وضعیت کنونی است.

اگر شما یک سرمایه گذار ایرانی بودید،کجا سرمایه گذاری می کردید؟

50درصد را سپرده بانکی و 25درصد سرمایه گذاری در صنایع وابسته به نرخ دلار. رشد دلار بیش از هر چیز آثار تورمی به همراه دارد و تقاضاهای سرمایه گذاری برای بازارهای کاذب و حبابی را به وجود می آورد زیرا به طور منطقی، برخی سرمایه گذاران به دنبال بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری هستند. توجه به این نكته ضروری است كه باید این اجازه داده شود در وضعیت كنونی اقتصاد كشور و به خصوص در دوره پس از اجرائی شدن برجام اقتصاد كشور یكبارشکسته شده وصنایعی که قابلیت رقابت ندارند و در مسیر ورشکسته شدن هستند، با این موضوع واقعی مواجه شوند تا مجدد اقتصاد ساخته شود. البته كار سخت و طولانی می باشد و عظم و اراده و شجاعت عمومی می خواهد. من اعتقاد دارم تا پایان سال 95اتفاق خاصی در بازار سرمایه نخواهیم داشت گرچه با این مدیریت در بازار سرمایه سقوطی هم نداریم.

به نظر می رسد یکی از راه های حمایت از بازار ، گفتن حرف های بازار از زبان رییس سازمان بورس به سایر نهاد ها است. که به نظر این اتفاق رخ نداده است...

برخلاف نظر برخی فعالان که رییس سازمان بورس باید در برخی مواقع چانه زنی کرده و مشکلات بازار را به گوش سایر نهاد ها برساند ، بنده اعتقاد دارم رییس سازمان بورس باید تنظیم کننده مقررات و ناظر بر حسن اجرای مقرارات بازار سرمایه و توسعه دهنده ابزارهای مالی باشد، به دور از مدیریت و دستوری عمل کردن در بازار سرمایه . وزیر اقتصاد باید در دولت چانه زنی کند و در صورت لزوم از مدیر عامل شرکت بورس به عنوان فرد مطلع استفاده نمایند. به نظر می رسد که بخش اقتصادی دولت اعتقادی به بازار سرمایه ندارد. با توجه به این که راهکارهای زیادی برای خروج از رکود بازار سرمایه از سوی وزیر اقتصاد وجود دارد اما به دلیل عدم اعتقاد یا اولویت نداشتن این بازار، مشکلات نیز مسکوت مانده است. چرا؟ زیرا ركود بازار سرمایه را در وضعیت اقتصاد كشور باید جستجو نمود. البته رییس سازمان بورس تا جایی که لازم بوده و متناسب با موقعیتش ایفای نقش نموده است.در هیچ جای دنیا رییس سازمان به تنهایی وارد فعالیت های عملیاتی نمی شود و این نقش برعهده اتحادیه ها است و حال كه در كشور ما اتحادیه ها و اصناف قدرت چانه زنی با دولت را ندارند،لذا باید وزرا این نقش را بپذیرند.

استراتژی بنیاد و برنامه این شرکت برای شرکت های زیر مجموعه چیست؟

استراتژی تیم جدید با حضور جناب آقای مهندس سعیدی کیا، با توجه به پتانسیل بنیاد، حضور در صنایع بالا دستی و میان دستی است.همچنین ادغام و یا واگذاری بخش های مختلف اقتصادی كه بخش خصوصی توان انجام آن را دارد از دیگر استراتژی و سیاست های بنیاد است . بر این اساس،در سال جاری تصمیم گیری شده تا 50شرکت توسط بنیاد فروخته و یا ادغام گردد. خروج از صنعت قند در واقع یکی از این استراتژی ها است و تاکنون دوشرکت قند قزوین و چهار محال با قیمت مناسبی فروخته شده است.

برنامه ورود شرکت های بنیاد به بازار سرمایه چیست و در چه مرحله ای قرار دارد؟

بنیاد تصمیم دارد هر سال حداقل 10شرکت خود را وارد بازار بورس نماید. در سال جاری پذیرش برخی از شرکت ها گرفته شده است. برای چهار شرکت دامپروری از جمله تلیسه نمونه، قیام اصفهان ، زاگرس و بینالود در خواست پذیرش داده ایمکه این شرکت ها به دلیل داشتن اراضی وسیع به عنوان دارائی، با مقاومت بورس مواجه شده اند تا در صورت امکان فروش برخی از این اراضی، پذیرش صورت گیرد. همچنین هتل کوثر اصفهان از شرکت های قابل پذیرش در بورس بوده که ارزش زیادی دارد. در میان این شرکت ها نیروگاه برق خرمشهر پذیرش شده و مراحل استاندارد کردن اسناسنامه تیپ بورسی آن در حال انجام است. شیشه مینا و شركت آشامیدنی پاكدیس از دیگر شرکت های بنیاد برای ورود به بازار سرمایه می باشد. همچنین فولادکاوه جنوب طبق مهلت قانونی باید امسال عرضه شود.

درمورد فولاد کاوه بیشتر توضیح می دهید؟

فولاد کاوه با سرمایه 600میلیارد تومان و ارزش تقریبی حدود 3200میلیارد تومان دارای تکنولوژی و لایسنس اروپایی است که آهن اسفنجی و بیلت تولید کرده و در منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان واقع شده است.

آیا خروج از صنعت قند همچنان در سیاست بنیاد است؟

قند شیروان و اصفهان پس از دوشرکتی که فروخته شد در حال قیمت گذاری هستند. البته در حال حاضر نیز سهام قند شیروان به صورت خرد در بازار عرضه می شود.

استراتژی بنیاد برای شرکت های پاک، گلوکوزان و خدمات بندری سینا چیست؟

در کل بنیاد برنامه فروش شرکت پاک ، گلوکوزان و خدمات بندری سینا را ندارد. البته برخی شرکت های آشامیدنی در برنامه فروش بنیاد می باشند.همچنین ما در فروش های آتی به خصوص در صنایع غذایی به دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم . در مورد "حسینا" همین بس که این شرکت از نظر عملکرد و وضعیت سودآوری مناسب است و ما قصد فروش آن را نداریم و حتی شاید قدری هم به سهام خود در این شرکت اضافه کنیم. بانک سینا 9.5درصد از سهام این شرکت را داشته و درصورت لزوم تا 10درصد هم می تواند این سهم را در اختیار داشته باشد.

وایران تایر...؟

در ایران تایر برنامه فروش وجود دارد و قیمت گذاری انجام شده است.همچنین خریدار وجود دارد و ممکن است آگهی مزایده آن به زودی منتشر شود.

شنیده شده در بانک سینا هم فروشنده اید؟ درست است؟

طبق ضوابط بانک مرکزی سهام ذی نفع واحد باید به کمتر از این میزان باشد. بر همین اساس 17درصد بلوک این بانک از طریق آگهی مزایده ای که به زودی منتشر می شود، به فروش خواهد رسید.

با وجوه حاصل از واگذاری ها چه می کنید؟

استراتژی بنیاد برای وجوه حاصل از واگذاری ها كمك به توانمندسازی مردم در مناطق محروم است.به طوری که مردم این مناطق توانایی فعالیت اقتصادی داشته باشند. با توجه به این استراتژی، درشهر قلعه گنج استان کرمان فعالیت هایی را بنیاد علوی آغاز شده است . بخش دیگری از وجوه نیز برای حفظ بازده اقتصادی و رشد آن در صنایعی که نیاز به سرمایه گذاری دارند، مصرف خواهد شد.

مخابرات را چه می کنید...؟

برای فروش سهام مخابرات در بانك سینا برنامه ریزی شده است البته شرایط مخابرات و همراه اول به گونه ای است که قیمت گذاری باید عادلانه باشد. دلیل اصلی این نوع قیمت گذاری سیاست های دولت در همراه است که می تواند در آینده مخابرات تاثیر مثبت داشته باشد.

ارزش کل دارایی های بورسی بنیاد چه میزان است ؟

ارزش امروز شرکت های بنیاد در بورس در حدود 59هزار میلیارد ریال است.

با توجه به این ارزش ، استراتژی حمایت از بازار را قبول دارید؟

من مخالف حمایت هستم. بنیاد هم علاقه ای به دخل و تصرف در بازار را ندارد . در کل حمایت شرایطی ایجاد می کند که عده ای سود برده و یا عده ای زیان ده شوند. در نتیجه ما هیچ برنامه ای برای حمایت خاص نداریم. اما برنامه برای بازارگردانی وجود دارد به طوری که در حال حاضر هم صندوق بازار گردانی برای بانک سینا فعال است، که حدود 130میلیارد ریال نقدینگی این صندوق می باشد.

آیا طبق گمانه زنی ها،تامین سرمایه ای در حال تاسیس دارید؟

یکی از مصوبات بازار سرمایه ورود شرکت های تامین سرمایه به بازار سرمایه است. درنتیجه به نظر می رسد مخالفتی از سوی سازمان برای ورود به بازار سرمایه نخواهیم داشت. درحال حاضر نیز به دنبال تاسیس یک شرکت تامین سرمایه سهامی عام هستیم تا 20درصد آن را در بازار عرضه نماییم. به طور کلی، سیستم بانکی به تنهایی توانایی تامین مالی را ندارد و بهترین محل برای تامین مالی بازار سرمایه است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد جواهریان
    محمد جواهریان

    دلار در سال آینده روی 3100 تک نرخی میشود دلیل اش هم برداشته شدن تحریم ها و افزایش دو برابری تولید نفت ایران خواهد بود

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24