Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما در حالی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تغییر کرده که غرفه این شرکت فولادی با حضور طلایی معاون اداری مالی و مجتبی فریدونی مدیر سرمایه گذاری و سهام در کیش پر رونق بود.در این نمایشگاه معاون اداری و مالی ذوب آهن نسبت به انجام افزایش سرمایه ٣٨٠ درصدی «ذوب» تا آخر سال ابراز امیدواری کرد...

١٠ خبر مهمی که در نمایشگاه بورس کیش اعلام شد/بازدید ١٠ هزار نفر

دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور با شعار ((اقتصاد ایران در پساتحریم )) و نخسیتن همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم،کیش دروازه ورود ؛ آخر هفته گذشته در جزیره مرجانی کیش برگزار شد و از روزهای ابتدایی،پذیرای تعداد زیادی از مقامات کشور بود. حضور سرمایه گذاران خارجی که قریب به 100نفر بوده اند، یکی از پدیده های بزرگ این نمایشگاه در جزیره کیش بود به طوری که نظر سنجی ها نشان می دهد خروجی نمایشگاه دستاوردهای بزرگی به همراه داشته است.

ستاد برگزاری این نمایشگاه اعلام کرده که حدود 10هزار نفر از این رخداد سمبلیک بازدید کرده اند ، به طوری که بازدید کننده عمومی کمتر و بالغ بر 80درصد آنان متخصصین و فعالان بازار سهام جزو بازدید کنندگان اصلی بوده اند.تاثیر این رویداد می تواند نوید بخش اجماع مسئولان و صاحب نظران در حوزه های مختلف باشد. تا مذاکرات و توافقات چند جانبه شرکت ها و مدیران به قرارداد های مکتوب برای پیشبرد اهداف طرفین منتج شود.

نکته مهم برگزاری نمایشگاه بورس جزیره رشد چشمگیر مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان بود،فارغ از آماری که آریا حمیدیان مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر کیش مجری برگزاری دومین نمایشگاه بورس،بانک،بیمه و خصوصی سازی کیش ارائه می کرد می توان اذعان کرد که قد و قواره نمایشگاه امسال سه برابر سال گذشته بود.

در روز پایانی ستاد برگزاری نمایشگاه با تقدیر از شرکت های همکاران سیستم، پاویون استان خوزستان و هلدینگ تاپیکو ؛ شرکت های گسترش فناوری نوین کشاورزی، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاران فناوری تک وست، میکامال را به عنوان غرفه های برتر نمایشگاه انتخاب کرد.

خبر ناخوش ترکان برای بورسی ها،خوراک همان 13 سنت است!

در افتتاحیه این رویداد نمایشگاهی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد حضور داشتند.

اکبر ترکان که با اظهار نظرهایش درباره نامه 4 وزیر در خصوص بحرانی شدن اوضاع بورس و ارزان فروشی خوراک به پتروشیمی ها حالا همه اهالی بازار سهام او را می شناسند،در حاشیه برگزاری نمایشگاه بورس کیش به خبرنگار بورس24 خبر مهمی داد و آن خبر تداوم خوراک 13 سنتی بود.

مشاور حسن روحانی در برابر سوال خبرنگار ما که بازار سرمایه منتظر اعلام نرخ دقیق خوراک برای سال 94 است،گفت:با توجه به نرخ خوراک در کشورهای منطقه و سایر کشورها همان نرخ 13 سنتی قبل مناسب است و افزایشی در نرخ خوراک پتروشیمی ها امسال نخواهیم داشت!

نظر محسن رضایی درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها

اما محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال خبرنگار بورس24 که درباره حل مشکلات صنایع مهم بورسی از جمله خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن سنگ آهن چه نظری دارد،گفت:نباید مزیت نسبی صنایع مهم و استراتژیک کشور را از بین ببریم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران تلویحا مخالفت خود را در افزایش شدید نرخ خوراک پتروشمی ها اعلام کرد و گفت: باید به توسعه صنعت پتروشیمی فکر کرد و نسبت به گذشته مزیت های سرمایه گذاری در این صنعت را افزایش داد،نه این که شرایط را سخت تر از گذشته کرد.

اعتراضات سهامداران سنگ آهنی در اتاق پیگیری می شود

محسن مهرعلیزاده عضو ارشد هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار بورس24 از رسیدگی به اعتراضات سهامداران سنگ آهنی خبر داد و گفت:با توجه به کاهش قیمت گندله آهن و همچنین بهره مالکانه معادن،اتاق بازرگانی اعتراضات مکرر سهامداران این صنعت را رسیدگی می کند.این در حالی است که حسین فهیمی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از قضایی شدن پرونده پروانه بهره برداری معادن گل گهر و چادرملو خبر داد و به خبرنگار بورس24 گفت:با شکایت سهامداران و همچنین پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار پرونده گرفتن پروانه بهره برداری از معادن سنگ آهن در مراجع قضایی مطرح شده و به طور جدی در حال پیگیری است.

شایعه برکناری 4 وزیر دولت

اما در این رویداد نمایشگاهی که بدون حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گشایش یافت،بسیاری دیگر از روسای سازمان ها و مدیران هلدینگ های بازار سرمایه حضور داشتند.علی طیب نیا هم به رغم تبلیغات فراوان برای حضور وی در این رویداد حضور نداشت و شایعه کنار گذاشته شدنش را توسط دولت تقویت کرد.در نمایشگاه امسال پیچیده شده بود که دولت قصد کنار گذاشتن علی طیب نیا وزیر اقتصاد،محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت و دو وزیر ورزش و آموزش و پرورش را دارد.

مدیر جدید روابط عمومی بورس کالا را بشناسید

محمد فطانت که به دلیل برگزاری جلسه شورای بورس در افتتاحیه نمایشگاه بورس در روز دوشنبه حضور پیدا نکرده بود،در روز دوم بازدید نمادینی از این رویداد سمبلیک داشت،همه اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار او را در این بازدید همراهی می کردند.یکی از تصمیمات مهم وی در این نمایشگاه موافقت با انتصاب لیلا مهرابی پور سردبیر سنا به سمت مدیریت روابط عمومی بورس کالای ایران و رونمایی از وب سایت انگلیسی سنا بود.

این انتصاب به دنبال انتقاد رسانه ها از جمله بورس24 از انفعال بورس کالا در مقابله با جریان ضدبورسی خروج پتروشیمی ها از بورس کالا رخ می دهد.

شرایط بورس در حال تغییر است،سال متفاوتی در راه است

فطانت همچنین در بازدید از غرفه بورس24 از سال متفاوت بورس در سال 95 خبر داد و گفت:شرایط بورس در حال تغییر است و امیدواری ها به بازگشت بازار از شرایط کنونی بسیار تقویت شده است.

یکی از رخدادهای قابل توجه نمایشگاه امسال بازدید محمود شیری ، مدیر عامل سابق تاپیکو و رئیس فعلی هیات مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود.وی گپ کوتاهی با خبرنگار بورس24 داشت و گفت:در حال حاضر مدیر عامل بنیاد شریف وابسته به دانشگاه صنعتی شریف هستم. همچنین پیشنهاداتی هم از شرکت های مختلف دارم که فعلا نمی توانم بازگو کنم و هر جایی که بتوانم بهترین نقش را ایفا کنم حتما قبول خواهم نمود.

تکذیب شایعات پست بانکی!

یکی از مقامات حاضر در نمایشگاه رئیس سازمان خصوصی سازی بود،از این مقام مسئول درخصوص آخرین وضعیت واگذاری پست بانک توسط دولت پرسیدیم که گفت:فعلا برنامه واگذاری 51 درصد از سهام پست بانک توسط خصوصی سازی در دستور کار نیست و هر کجا از سوی دولت درخواست شود ما اجرای واگذاری را انجام خواهیم داد.ما وظیفه داشتیم تا پایان برنامه پنجم یعنی پایان 94 معادل 49درصد را واگذار نماییم و اگر حکم جدیدی در برنامه ششم داده شود ما نیز مابقی سهم را خواهیم فروخت.

سهام عدالت،چند...؟

وی درخصوص استراتژی سازمان خصوصی سازی در سهام عدالت عنوان نمود:حدود 47میلیون نفر سهام عدالت ثبت نام نشده هستند و سهامی به این ها اختصاص داده شده و قیمت مصوب آن 30هزار میلیارد تومان است. اما احتمالا بخشی از این سهام به دلیل زیان ده بودن از این سبد کنار گذاشته می شوند. مقدار این سهام در حدود 15هزار میلیارد تومان با قیمت برآوردی به این سهام عدالت اختصاص پیدا کرده که تا به امروز قیمت گذاری نشده و به سهام عدالت اختصاص پیدا نکرده است.اما این که این 30هزار میلیارد تومان در بازار به چه قیمتی می ارزد؟ فقط شرکت های بورسی قابل ذکر هستند چرا که غیر بورسی ها قیمت گذاری جدید نشده است. اما برآورد می شود که این عدد در حدود 55هزار میلیارد تومان ارزش دارد و البته این عدد تخمینی است . اگر قرار بر این باشد که 15هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده هم محاسبه شوند ، حدود 70هزار میلیارد تومان ارزش پرتفولیوی سهام عدالت می باشد.

پوری حسینی ادامه داد: در خصوص برنامه واگذای ما تا پایان سال 94 صبر خواهیم کرد و حدود 55شرکت از 60شرکت سهام عدالت سال مالی29اسفند ماه دارند لذا پس از 4ماه از سال مالی این شرکت ها و برگزاری مجمع ، تکلیف ما بابت آورده دقیق مشمولین سهام عدالت مشخص می شود. به هر فردی حدودا 1میلیون تومان اختصاص داده شده که بخشی از آن بلاتکلیف است. قرار بر این است که این یک میلیون تومان را از محل سود سهام پرداخت کرده و مابقی آورده نقدی باشد و به همان اندازه ما از یک میلیون تومان آزاد خواهیم نمود. برنامه داریم که مهر ماه سال 95، به مشمولین سهام عدالت اعلام مانده بدهی نماییم ، اما از آن پس، آیا این که سهام عدالت آزاد شود و یا در غالب ETF و یا سرمایه گذاری استانی باشد ، مشخص خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که چرا خصوصی سازی به واگذاری سهام شرکت های چادرملو گل گهر با پروانه بهره برداری معادن پایبند نبوده و این پروانه بهره برداری ها پس از واگذاری این شرکت ها از آن ها گرفته شده است،گفت:هر شرکتی که در بورس معامله می شود سازمان خصوصی سازی آن سهم را کارشناسی نمی کند ، یعنی صورت مالی نگرفته و اطلاعی از دارایی ثابت و غیر ثابت آن شرکت ندارد . این اطلاعات باید در بورس باشد و بورس باید پاسخ گو شود. آنچه که در خصوص برخی از معادن در خصوص بهره مالکانه یا پروانه اتفاق افتاده ، باید بورس پاسخ گو باشد. همچنین در این خصوص باید از سوی ذی نفعان ادعایی وجود داشته باشد و به سازمان خصوصی سازی اعلام شود اما تاکنون به سازمان خصوصی سازی مراجعه ای نشده است.

پتروشیمی ها در بورس کالا هستند،البته فعلا/بین الملل از روابط عمومی جدا می شود

در حاشیه برگزاری همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم با حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران،هم مصاحبه ای داشتیم و در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس کالا پرسیدیم که گفت:فعلا برنامه ای برای خروج پتروشیمی ها از بورس وجود ندارد و طی صحبت هایی که دولت در آن مواضع خود را مطرح کرده ، تصمیم برای خروج وجود ندارد. طی مذاکراتی که با وزارت صنعت داشته ایم ظرفیت های بورس کالا را برای تامین مالی شرکت های پتروشیمی و پوشش ریسک اعلام کرده ایم و این که برنامه ریزی کلی و همه درخواست هایی که دارند را پوشش دهیم و نیازهای شان را مرتفع نماییم. تا اگر نیازی خارج از سیستم بورس وجود دارد همه را در بورس برآورده نمائیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین اخباری که دریافت شده دولت موضع رسمی خود را اعلام کرده ، که تصمیم برای خروج وجود ندارد. بحث های اخیر بیشتر رسانه ای است و باید به این موضوعات پایان داد.

وی در خصوص وضعیت روابط عمومی بورس کالا گفت: ساختار روابط عمومی بورس کالا در حال تغییر است و انتخاب شخص خاص برای این روابط عمومی به این ساختار بستگی دارد. شرایط پساتحریم ایجاب می کند که بخش بین الملل بورس کالا بیشتر از گذشته فعال شود و احتمال دارد که درصورت موافقت هیات مدیره بخش بین الملل را از روابط عمومی جدا کرده و همین تغییر ساختار کمی زمان بر شده است . اما تمام نیروهای روابط عمومی تلاش خود را برای ارتباط با سایر نهاد های خواهند نمود.

به گفته وی،با توجه به دنبال کردن برنامه های بین المللی ، بیشتر به سمت ساختار سازی در بورس کلا رفته ایم . چراکه کسانی که به عنوان سرمایه گذار خارجی و یا خریدار خارجی مراجعه می نمایند بیشتر به دنبال ساختار هستند و ترجیح می دهند از ظرفیت های بورس ها برای بهره مندی از یک ساختار استفاده نمایند. سرمایه گذار خارجی برای خرید کالا به دنبال تناوب عرضه برای محصول خود است و به دنبال یک بازار متناوب مانند بورس کالا است. مدیریت ریسک، تحویل به موقع کالا و ساختار مناسب که برای سرمایه گذار خارجی جذاب است در بورس کالا فراهم است.

این مقام مسئول در بورس کالا درخصوص آخرین وضعیت تشکیل بورس ارز هم توضیح داد: در بیشتر کشور های دنیا بحث نوسانات ارزی تدابیری اندیشیده شده، بازار فارکس تغییرات ارزهای رایج دنیا را نسبت به هم پوشش می دهد. اما همه کشور ها برای پوشش نرخ ارز داخلی خود نسبت به نرخ ارزهای جهانی هم برنامه و هم بازار دارند و سازو کار طراحی می کنند. لازم است که ما نیز این سازو کار را طراحی کرده و قطعا هدفی که ما دنبال می کنیم هم سرمایه گذاران خارجی و هم واردکنندگان و صادرکنندگان هستند و به دنبال بازار منسجم و متناوب هستند. اگر ریال خود را در مقابل یک ارز رایج مانند ریال و یا یورو پوشش دهیم قطعا می توانیم با این ابزار سازوکاری برای پوشش ریال خود را در مقابل سایر ارزهای معتبر جهانی فراهم نمائیم.

وی ادامه داد: ما در بورس کالای ایران طرح راه اندازی بورس ارز را ارائه نمودیم و در جلسات مختلف با حضور همه نمایندگان اقتصادی بخش های مختلف و عموما اجماع دارند که این یک نیاز است که باید تشکیل شود و راه اندازی شود اما در این که شکل آن جور باشد اختلافاتی وجود دارد که در حال مذاکره هستیم.

سلطانی نژاد درخصوص ورود سیمان به رینگ صادراتی هم گفت: شرایط کاملا فراهم است و ما آمادگی این را داریم با کارگزاران بورس کالای ایران در عراق و امکانی که در بحث مبادلات پولی و ارزی به وجود آمده از حضور بانک های ایرانی در عراق امکان تسویه پولی هم به راحتی به وجود آمده است. مشخص نیست که خریدار سیمان در کشور های همسایه ، سیمان را با قیمت مناسبی خریداری می کند یا خیر و آیا منجر به دامپینگ سیمان شده یا خیر. اما اگر خریدهای صادراتی را منحصر به بورس کالا نمائیم. می توانیم مطمئن باشیم قیمت ها عادلانه و بر مبنای منافع داخلی باشد. بورس کالا زیر ساخت های لازم را فراهم کرده اما سایر موارد به شرایط و سایست گذاری های کلان نیز بستگی دارد.

سودهای بالا در صندوق های ثابت می مانند

محمود رضا خواجه نصیری، مدیر عامل تامین سرمایه آرمان در ادامه این همایش درخصوص وضعیت صندوق های با درآمد ثابت پس از کاهش نرخ سود به خبرنگار ما گفت: اگر کاهش نرخ سودبانکی عملیاتی شود . تحقق سود های پیش بینی شده برای صندوق های با درآمد ثابت کار ساده ای نباشد. البته طبیعتا لازم نیست که صندوق های با درآمد ثابت این نرخ ها را حفظ نمایند و کافی است مزیت رقابتی خود را نسبت به بازار حفظ نمایند. طبیعتا اگر کاهش نرخ سود بانکی به صورت واقعی و نه دستوری رخ دهد نرخ کل بازار کاهش یافته و صندوق های با درآمد ثابت هم مزیت رقابتی خود را به دلیل این که اوراق مشارکت و صکوک با نرخ های بالاتری در اختیار دارند،حفظ می کنند.

وی افزود: اما اگر نرخ سود بانکی غیر واقعی باشد که صندوق های بادرآمد ثابت می توانند همچنان به این وضعیت ادامه دهند. این صندوق ها براساس پیش بینی سود هستند در صورت کاهش نرخ سود باید امیدنامه و پیش بینی سود خود را تغییر دهند و در مجمع این موضوع را اعلام نمایند.در هر حال نگرانی برای سهامداران وجود ندارد و این اشخاص درصورت عدم نیاز به صندوق می توانند واحدهای صندوق های خود را ابطال نمایند.

حضور چشمگیر «غدیر» در نمایشگاه بورس کیش

در هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی، شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان هلدینگ چندرشته ای 46 هزار میلیارد ریالی بازار سرمایه کشور با ارزش بازار 11 هزار میلیارد تومان و ارزش دارایی های 17 هزار میلیارد تومان، به تشریح برنامه های خود برای سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان این نمایشگاه پرداخت.

حضور 10 درصدی جامعه ایران در غدیر به واسطه حضور صندوق های بازنشستگی در ترکیب هیات مدیره غدیر سبب شد تا در اولین روز افتتاح این نمایشگاه، اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در بدو ورود خود به نمایشگاه، با بازدید از غرفه غدیر، بر اهمیت فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری سهامداران خرد تاکید کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بازدید نقش سرمایه گذاری غدیر در صنعت پتروشیمی و سایر صنایع استراتژیک کشور را با اهمیت خواند و تاکید کرد: این هلدینگ توانسته کشور را در حوزه صنعت پتروشیمی به خودکفایی رساند تا جایی که درحال حاضر کشور در آستانه بی نیازی به واردات برخی از محصولات پتروشیمی از جمله اوره رسیده است.

در این بازدید دکتر کنعانی معاون امور سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار مشاور رییس جمهور و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را درجریان وظایف و آخرین برنامه های این شرکت قرار داد و گفت: در کنار سرمایه گذاری در صنایع استراتژیک و با اهمیت کشور، غدیر توجه ویژه ای به مسوولیت های اجتماعی یک هلدینگ اقتصادی دارد.

معاون امور سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار ادامه داد: پیش از این غدیر سرمایه گذاری های خود را بیش از هر چیز در صنعت پتروشیمی متمرکز کرده بود، اما در شرایط کنونی با توجه به نیاز کشور علاوه بر سرمایه گذاری های این شرکت در صنایع نفت و گاز ، برق و انرژی، ساختمان، سیمان، صنعت و معدن، حمل و نقل، مالی و تجاری، در صنعت بهداشت و درمان نیز ورود یافته ایم که نمونه مهم آن سرمایه گذاری یک هزار و 300 میلیارد ریالی آن در حوزه پیشگیری و درمان از سرطان است.

وی تصریح کرد: در واقع این شرکت در سال گذشته با انجام بررسی های متعدد از وضعیت فعلی برای بهبود وضعیت آتی، تصمیم به بررسی مجدد برنامه استراتژیک خود گرفت تا به این واسطه با ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و پایبندی به رعایت اخلاق حرفه ای، در راستای منافع ملی و همسو با جهت گیری برنامه توسعه اقتصادی کشور حرکت کند.

وی با تاکید بر این که غدیر در فعالیت های خود به خلق ارزش و ثروت در چارچوب بازدهی نقدی و ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری توجه ویژه ای دارد، تصریح کرد: با توجه به تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور، در نظر داریم تا با بکارگیری رویکردهای دانش بنیان مبتنی بر بین الملی شدن، از فرصت های پیش رو در دوران پساتحریم بهره بریم.

صندوق بازنشستگی متحول می شود با 7 هلدینگ تخصصی

علیرضا برادران مدیر عامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه دوم کیش در خصوص آخرین وضعیت برنامه های «وصندوق» به خبرنگار بورس24 توضیح داد:به سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی ماموریت جدیدی واگذار شده که در واقع فعالیت هرچه بیشتر در صنعت نفت ، گاز پتروشیمی و نیروگاه است.در این میان سهام نیروگاه 850مگاواتی تبریز و سهمی از بازار برق کشور را به این هلدینگ اختصاص خواهیم داد.از طرفی دیگر حدود 10درصد پتروشیمی کشور در مجموعه صندوق بوده که به شکل هلدینگ تخصصی انرژی پتروشیمی و نیروگاهی نشان داده می شود.

وی با تائید برنامه راه اندازی 7 هلدینگ در مجموعه صندوق بازنشستگی گفت:با تخصصی شدن هلدینگ ها هر شرکتی در مجموعه هلدینگ بالادست خود قرار خواهد گرفت،لذا با توجه به رویکرد جدی احتمالا حضور شرکت لوله سازی اهواز در مجموعه هلدینگ صنعت و معدن پیش بینی شده که به طور قطع به صورت تخصصی به آن توجه خواهد شد.

برادران افزود: شرکت صبا فولاد یک مگامدول 1.7میلیون تنی است که طرح های توسعه آن تا 4.6میلون تن افزایش ظرفیت خواهد داشت و فاز اول آن در مرداد ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل «وصندوق» در خصوص برگشت سهام ایران خودرو به پرتفولیوی شرکت گفت:قراردادی از سال 89 بین صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری رنا منعقد شد.با ورود شورای رقابت و تغییرات مدیریتی در شرکت سایپا بحث بر این شد که سایپا نمی تواند هم سهام مدیریت سایپا و هم ایران خودرو را داشته باشد و قرار بر این شد کار به این صورت پیش برود که در تعاملی میان شرکت سرمایه گذاری صندوق ، گروه سایپا و موافقت و تعامل وزرای تعاون و صنعت و معدن این سهام به مجموعه صندوق بازگردانده شود. البته با توجه به دید مثبتی که ما نسبت به صنعت خودرو در پسابرجام داریم فکر می کنیم که این حرکت مناسب بوده ، کما این که با توجه به فروش اقساطی خودرو تا سقف 25میلیون تومان و درخواست های متعدد خرید ، تصور بر این است که این توافق مناقع ذینفعان صندوق را حفظ کرده و دربازدهی آینده صندوق نقش موثری داشته باشد.

این مقام مسئول در "وصندوق" درخصوص ورود شرکت های زیر مجموعه به بازار سرمایه نیز گفت: در سال جاری شرکت پتروشیمی جم از فرابورس وارد بورس شد و برای عمده شرکت ها این برنامه دنبال می شود تا عرضه اولیه و کشف قیمت این شرکت ها را داشته باشیم .رایزنی هایی هم با سازمان بورس شده و امیدواریم این شرکت ها را به قیمتی نزدیک به ارزش ذاتی وراد بازار نمائیم.

به گفته وی، مجموعه های پتروشیمی که در قالب طرح و پروژه هستند و تعدادی شرکت های 100درصدی که در حوزه بالا دست نفت و پایین دست هستند را وارد بازار سهام خواهیم کرد و نیروگاه تبریز را در بورس انرژی وارد می کنیم و خود نیروگاه را در فرابورس ایران.

وی گفت:صندوق بازنشستگی بزودی در قالب 7 هلدینگ تخصصی از جمله هلدینگ مالی،هلدینگ صنعت و معدن و ...اداره خواهد شد.

در حاشیه این نمایشگاه از تبدیل شعب کفش ملی به بانک امیرکبیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی بازهم شایعاتی به گوش می رسید.

در غول سنگ آهنی بورس چه خبر است؟

اما در غرفه چادر ملو درخصوص خرین وضعیت این شرکت با بشیری راد ، مدیر طرح و برنامه شرکت به گفت و گو نشستیم که گفت: برنامه تولید کنستانتره چادر ملو در سال 9میلیون و 500هزار تن است که تا 15،آبان ماه 6میلیون 500هزار تن معادل 64درصد انجام شده است . در مورد سنگ آهن دانه بندی شده هم برنامه شرکت 750هزار تن است که تولید تا تاریخ مذکور 517هزارتن معادل 69درصد تولید کرده ایم. در مورد فروش شرکت کنسانتره حدود 60درصد سال بوده و هم اکنون حدود 800هزار تن موجودی کنسانتره داریم.

وی افزود: فقط در مورد سنگ آهن دانه بندی باتوجه به رکود بازار و عدم نیاز فولاد سازان داخلی ما مقداری از برنامه عقب هستیم و پیش بینی 1میلیون تن فروش را کرده ایم که 150هزار تن فروش داشته ایم. در مورد گندله نیز 2میلیون 700هزار تن پیش بینی شده برای امسال انجام شده که 50درصد آن تا تاریخ مذکور فروش رفته است. علت این بود که کارخانه گندله سازی ما امسال با تعمیرات اساسی همزمان شد و اجرای طرح توسعه که باید 3میلون و 400هزار تن به 4میلیون تن برسد کمی زمان بر شد، به همین علت برنامه ریزی کرده ایم که اجرای طرح توسعه و تعمیرات اساسی همزمان انجام شود.

بشیری راد ادامه داد: در زمینه طرح ها علی رغم وجود کمبود نقدینگی ما تلاش کرده ایم با راهکارهای مدیریتی و ابزار های مالی طرح ها را متوقف نکنیم و طرح فولاد سازی هم اکنون 95درصد پیشرفت داشته و در اسفند ماه راه اندازی می شود.همچنین فاز 3نیروگاه برق در اواخر بهمن راه اندازی می شود. برنامه افزایش سرمایه شرکت هم در دستور کار شرکت است که گزارش توجیهی آن فعلا تهیه نشده است.

نرخ سود همچنان ثابت است

مدیر عامل بانک صادرات نیز در نمایشگاه بورس کیش درخصوص آخرین وضعیت نرخ سود بانک ها توضیح داد: در رابطه با تسهیلات جدیدی که انجام می شود در قالب خرید خودرو و کالا و کالای واسطه ای نرخ سود 16و 12درصد است و اما در خصوص سایر سپرده ها تصمیمی گرفته نشده است. تسهیلات عقود مبادله ای 21درصد و تسهیلات عقود مشارکتی 24درصد. استثنائا در قالب حمایت واحد های تولیدی و به خاطر ایجاد رونق در بخش های مختلف اقتصادی تسهیلات خرید کالا و خرید خودرو فعلی با نرخ های پایین تر خواهد بود.

وی ادامه داد: این دو رقم تسهیلات کاری به نرخ سپرده بانکی ندارد و نرخ سود سپرده بانک همان 20درصد است.

تحقق پیش بینی سود ایرانول ، فروش ساختمان در سال جاری

در ادامه عیسی اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول در خصوص وضعیت این شرکت به خبرنگار بورس24 توضیح داد: تعمیر و نگهداری شرکت ایرانول بعد از 17سال انجام شد که کیفیت روغن پایه را بالابرده و دومین اورهال شرکت موجب می شود محصول نهایی تولیدی کیفیت روغن های صنعتی را افزایش دهد و این که روغن صنعتی منحصر به نفت ایرانول است و رقبا این محصول را ندارند.

به گفته وی، همچنین برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان نیز تا پایان سال در دستور کار شرکت است.

اسحاقی ادامه داد: در سال جاری شرایط فروش شرکت ها مناسب نبوده و در مقایسه با سایر شرکت ها ایرانول مناسب بوده و امیدواریم در 5ماه آینده فروش بهتری داشته باشیم.

وی افزود: ما از نظر مقدار فروش رکود خود را در 6ماه نخست شکسته ایم ولی از نظر مبلغ کمی پایین تر هستیم. همچنین تحقق پیش بینی سود شرکت به فروش ساختمان بستگی دارد اما امیدواریم که تا پایان سال در صورت رونق بازار مسکن ، سود پیش بینی شده محقق گردد.

این مقام مسئول گفت: با افزایش نرخ ارز حاشیه سود فروش صادراتی شرکت افزایش خواهد داشت اما در خرید مواد اولیه باید محاسبه انجام شود و با کاهش قیمت جهانی نفت فروش صادراتی نیز کاهش داشته و قیمت روغن پایه از 1030دلار سال گذشته به 430دلار رسیده است.

وی درخصوص طرح توسعه این شرکت توضیح داد: طرح توسعه مخازن شرکت در دستور کار است که تاکنون 15درصد پیشرفت داشته و تا پایان خرداد ماه به بهره برداری رسیده است که البته در نگهداری محصولات به شرکت کمک می کنند.

خرید تضمینی ذرت ، در دستور کار است

مدیر عامل بانک کشاورزی هم در حاشیه برگزاری این نمایشگاه درخصوص وضعیت این بانک و استراتژی آن در بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 توضیح داد: نخستین بانکی که بورس کالای کشاورزی را راه اندازی نمود بانک کشاورزی بوده و در دوره جدید برای تنظیم قیمت ها در بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت بازار با توجه به اهمیت بورس کالای کشاورزی تلاش کرده ایم که بتوانیم تاثیر زیادی داشته باشیم. همچنین در انتخابات هیات مدیره بورس کالا شرکت کرده ایم و خوشبختانه موفق بوده ایم. برنامه برای خرید ذرت در دستور کار است که با سازمان مدیرت برنامه جلساتی داشته ایم و امیدواریم با مذاکراتی که خواهیم داشت بتوانیم کالا های دیگری غیر از گندم که امکان حضور و فروش در ررینگ کالای ، بورس کالا دارند پشتیبانی کرده و همچنین از کارگزاران حمایت نماییم.

مرتضی شهید زاده افزود: بانک کشاورزی مشکلی از بابت پشتیبانی تسهیلات دهی به فروشندگان و کارگزاران در بورس کالا نداریم و بر اساس نرخ های مصوب شورای پول واعتبار تاکنون نیز تسهیلات اعطا کرده ایم.

به گفته وی، در سال جدید با تدابیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی توانستیم با ورود بانک کشاورزی برای خرید گندم میزانی خرید داشته باشیم که نیازی به ورادات گندم نداشته باشد و در کوتاه ترین مدت بیشتر مقدار را که سابقه 30ساله داشته ، از کشاورزان خریداری نماید و در کوتاه مدت پول های کشاورزان را پرداخت نماید که امیدواریم با همین روش سایر محصولات هم خریداری خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک کشاورزی افزود: بانک کشاورزی در بازار سرمایه از طریق شرکت کارگزاری خود فعال است و فعالیت ها حاکمیتی خود را انجام می دهد . ما بر اساس دستورات بانک مرکزی به بخش خصوصی واگذار نماییم. حمایت دولت باید به صورت قانونی باشد اما حمایت از بازار سرمایه به نوسانات قیمت های جهانی و وضعیت بازار سرمایه بستگی دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت تسهیلات دهی به شرکت کمباین سازی گفت: اکثریت سهام کمباین سازی ایران مربوط به آستان قدس رضوی است و بانک کشاورزی در حدود 150میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت داده و بر اساس بخش نامه جدید بانک مرکزی این شرکت هر با آوردن مشتری ، بانک کشاورزی خرید دین انجام می دهد تا از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده نمایند.

از همکاران سیستم چه خبر؟

در نمایشگاه بورس کیش شرکت همکاران سیستم هم غرفه پرطمطرقی داشت و البته خبری مهم برای شرکت های بورسی.این شرکت توانسته نرم افزار ویژه تهیه صورت های مالی بر اساس IFRS (زبان گزارشگری مالی بین المللی) را آماده کند.همچنین این شرکت جزئیات بیشتری را از نرم افزار راهکاران ویژه شرکت های پتروشیمی در این نمایشگاه ارائه کرد.

افزایش سرمایه ذوب آهن؟

اما در حالی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تغییر کرده که غرفه این شرکت فولادی با حضور طلایی معاون اداری مالی و مجتبی فریدونی مدیر سرمایه گذاری و سهام در کیش پر رونق بود.در این نمایشگاه معاون اداری و مالی ذوب آهن نسبت به انجام افزایش سرمایه 380 درصدی «ذوب» تا آخر سال ابراز امیدواری کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24