Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در خصوص تحریم های امریکا عمده صنایع و موارد کلیدی شامل موارد زیر می شود: مالی و بانک ، بیمه، بیمه اتکایی، انرژی و پتروشیمی، کشتی رانی، کشتی سازی و حمل و نقل، هواپیما، طلا و فلزات گران بها، نرم افزار، فلزات ، خودروسازی و سایر موارد

فردای توافق؛ چه سهم هایی خریدنی هستند؟


بورس24 : توافق اصلی و نهایی پس از 12 سال بدست آمد و صرف نظر از موضع گیری های دوطرف اتفاقی مثبت برای اقتصاد و بورس تلقی می شود. مسلما هر توافقی در هر سطح اکنون رینگی برای موافقان و مخالفان تلقی می شود اما حقیقت آن است که پاسخ بورس به توافق چیزی نیست جز، بلی

بدون بحث سیاسی و کنکاش مسائل هسته ای یک راست میرویم به سراغ آنچه که بدست آورده ایم و ماحصل تلاش تیم مذاکرات هسته ای و چه بهتر آنکه عملکرد آنها نیز با این فاکتورها سنجیده شود. نگاهی به اصل متن توافق می اندازیم تا ببینیم چه مواردی در این توافق به نفع بورس بوده است و همانگونه که اشاره شد بخش فنی میزان غنی سازی یا اقدامات ایران برای بازرسی چیزی نیست که برای بورس اهمیت داشته باشد و با علم به آنکه این اقدام عملی خواهد بود، به سراغ بررسی تحریم ها و رفع آنها و عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد و بالاخص بورس خواهیم رفت. در اینجا تحریم ها از دو منظر بررسی می شود اولی اتحادیه اروپا و دومی امریکا.

باید اشاره کرد که فرض بر آن است که این توافقنامه کاملا اجرایی و عملی باشد و از سوی همه دولت ها مورد قبول قرار گیرد.

  

اتحادیه اروپا

در ادامه به بررسی تحریم های لغو شده اتحادیه اروپا از آن جهت خواهیم پرداخت که ایران مراودات سیاسی و اقتصادی قوی را با کشورهای اروپایی برقرار خواهد کرد و احتمالا بیشترین نفع ایران از رفع تحریم ها در کنار چین و روسیه از محل باز شدن مبادلات تجاری با اروپا خواهد بود.

لغت terminate به معنای لغو تحریم های این اتحادیه در موارد زیر صورت خواهد گرفت. ابتدای به امر سرفصلها مطرح خواهد شد و بعد به سراغ جزئیات خواهیم رفت.

1) مالی، بانکی و بیمه

رفع تحریم ها برای موارد کلیدی زیر

  • نقل و انتقال مالی
  • فعالیت های بانکی
  • فعالیت های بیمه ای و بیمه اتکایی
  • سرویس های مالی
  • حمایت مالی برای تجارت با ایران
  • وام و کمک های مالی
  • معامله اوراق تضمین شده دولت ایران
  • هر یک از خدمات وابسته به موارد ذکر شده در بالا

افتتاح شعب و فعالیت های بانکی در خارج از کشور از عمده موارد این گروه می باشد. همچنین بیمه کردن شرکت ها، اشخاص یا بیمه اتکایی آنها از موارد با اهمیت در تجارت به حساب می آید.

2) بخش نفت، گاز و پتروشیمی

رفع تحریم ها برای موارد کلیدی زیر

  • واردات نفت و گاز از ایران
  • واردات محصولات پتروشیمی از ایران
  • صادرات تجهیزات کلیدی صنعت گاز، نفت و پتروشیمی به ایران
  • سرمایه گذاری در صنایع مربوطه
  • هر یک از خدمات وابسته به موارد ذکر شده در بالا

واردات محصولات از ایران، سواپ و کلیه مراودات تجاری مربوطه ، مبادلات تکنولوژی استخراج، بهره برداری و صنعت فرآوری نفت، گاز و پتروشیمی از عمده موارد مهم و کلیدی ست. معاملاتی که می تواند به صورت جوینت ونچر با افراد یا شرکت های ایرانی خواهد بود نیز مورد رفع تحریم قرار گرفته است.

3) بخش حمل و نقل، کشتی سازی و کشتی رانی

رفع تحریم ها برای موارد کلیدی زیر

  • کشتی سازی و کشتی رانی
  • صنعت حمل و نقل
  • هر یک از خدمات وابسته به موارد ذکر شده در بالا

کلیه تحریم ها در خصوص کشتی های تجاری و نفت کش و همچنین خرید هواپیما لغو خواهد شد.

4) طلا، فلزات گرانبها، اسکناس و مسکوکات

5) فلزات

صادرات آلومینیوم و فولاد، ذغالسنگ (تحریم توسط امریکا)به ایران چه در زمینه تکنولوژی و چه محصولات از عمده موارد این بند می باشد.

6) نرم افزار

7) اسلحه

8) اشخاص

 
 ایالت متحده امریکا

امریکا به عنوان قدرتمندترین و سرسخت گیرانه ترین کشور در میان قدرتهای جهان، تحریم های زیادی را چه در صنایع و چه به صورت موردی برای ایران وضع نمود لذا لیست و اسامی به طور خاص برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی جزئیات خواهیم پرداخت.

در خصوص تحریم های امریکا عمده صنایع و موارد کلیدی همانند تحریم های اتحادیه اروپاست که شامل موارد زیر می شود:

مالی و بانک ، بیمه، بیمه اتکایی، انرژی و پتروشیمی، کشتی رانی، کشتی سازی و حمل و نقل، هواپیما، طلا و فلزات گران بها، نرم افزار، فلزات ، خودروسازی و سایر موارد

همچنین باید اشاره کرد که مثلث فرضی امریکا مبنی بر اینکه سه کشور سوریه، کره شمالی و ایران محکوم به داشتن سلاح هسته ای هستند از هم پاشید تا ایران خود را به عنوان کشوری صلح طلب معرفی کرده باشد.

این توافق 160 صفحه ای شامل موراد بسیار جزئی و ریزی ست از امکان صادرات فرش ایرانی، پسته، زعفران، خاویار و غیره تا رفع تحریم شرکت سورینت(وابسته به بابک زنجانی) ، وزرای نفت، انرژی و حتی علی اکبر صالحی تا واردات تسلیحات نظامی اما آنچه برای ما اهمیت پیدا می کند از سوی تعهدات امریکا با جزئیات به شرکت ها و اشخاص باز می گردد که در ادامه آورده شده است. این لیست شامل ده ها صفحه و هزاران اسم بود که صرفا موارد اصلی و شرکت های مهم بورسی که برای ما اهمیت دارند به طور کامل به شرح زیر آورده شده است.

در جدول زیر 8 گروه بورسی شامل حدودا 40 شرکت آورده شده است. با توجه به توافق وین برای این 40 شرکت ورق برگشته و جالب آنکه اسم آنها دقیقا در متن آمده است. لازم به ذکر است که P/E سهام مورد نظر عموما با توجه به بودجه 94 آنها محاسبه شده است. برای برخی شرکت ها که بودجه 94 موجود نیست، امکان محاسبه آن وجود نداشته است که معمولا این سهام به بازار توافقی مربوط می شدند. این سهام در 8 گروه وابسته به هم قرار گرفته اند که تحلیل آنها با شرایط صنعت منطقی و جذابتر شده است.

منبع خبر: سازمان خبری_ تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 4 نظر دارد.

  • علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)
    علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)

    گزارش به موقعی بود.تشکر

    8 سال پیش
  • سیاوش صبور (همکار)
    سیاوش صبور (همکار)

    خواهش می کنم، امیدوارم مفید بوده باشه

    8 سال پیش
  • حجت حکیمی
    حجت حکیمی

    در مورد p/e هم توضیح دهید

    8 سال پیش
  • سیاوش صبور (همکار)
    سیاوش صبور (همکار)

    تحلیل نسبت P/E کمی پیچیده است اما در بازار آنچه عموما سهامداران می دانند آن است که هر چه کمتر باشد شرایط برای رشد قیمت سهم بیشتر و ریسک سهم در شرایط بد بازار کمتر است

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24