Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته ای که گذشت برای بورسی ها شرایط تعادلی داشت به طوریکه از یک سو افت قیمتی و از سوی دیگر کمبود نقدینگی منتج به کاهش ارزش بازار به خصوص در آخر هفته گردید. اصلاح لاک پشت وار شاخص از یک سو از لحاظ تکنیکالی مناسب و خوب است...

سیگنال مهم حقوقی ها برای برگشت بازار

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی است که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • عملکرد صنایع
  • تحلیل بنیادی

o دارویی (بخش اول)

  • بررسی تکنیکال

o دارویی لقمان

o سرمایه گذاری رنا

  • هفته نامه کدال

o عملکرد شرکت ها

o آگهی مجامع

o تصمیمات مجامع

  • مجله خبری

o تحولات سیاسی

o تحولات کلان اقتصادی

o از دولت و مجلس چه خبر!!!

o تحولات بورس

1) عملکرد بازار بورس

هفته ای که گذشت برای بورسی ها شرایط تعادلی داشت به طوریکه از یک سو افت قیمتی و از سوی دیگر کمبود نقدینگی منتج به کاهش ارزش بازار به خصوص در آخر هفته گردید. اصلاح لاک پشت وار شاخص از یک سو از لحاظ تکنیکالی مناسب و خوب است و از سوی دیگر نگرانی حاصل از زمان خروج از رکود را افزایش می دهد. در هفته ای که گذشت برای چندین هفته پیاپی شاخص با روندی آهسته و کند در جهت اصلاح مسیر صعودی قرار گرفت تا به 73300 واحد نزدیک شود. آنچه در جدول زیر نشان داده می شود کاهش متوسط ارزش هر معامله در بازار است که در طی این چند هفته عمدتا صعودی بود اما این هفته با کاهش محسوس به کمترین رقم در 9 هفته اخیر رسید. باید منتظر ایستاد و دید آیا کم شدن شاخص سهام شناور آزاد اثری بر بازار خواهد داشت؟؟؟ بار قبل که شاخص شناور آزاد در اوایل تیرماه به حدود 80000 هزار واحدی رسید شاخص کل توانست از 70800 واحد به حوالی 73 هزار واحد و سپس 75 هزار واحد خود را برساند و این بار افت شاخص شناور آزاد به ایستگاه 8 هفته ی پیش، شاید بتوان شاخص را آماده یک رالی دیگر نماید. جزئیات بیشتر در جدول و نمودار یک ماهه آورده شده است.

2) عملکرد صنایع

همانگونه که در جدول زیر مشاهده می شود اگر دو یا سه صنعت بالا و پایین رو حذف کنیم، عمده نوسانات گروه ها در محدده صفر بوده است و این نشان از عدم تمایل به ریزش و عدم وجود پتانسیل برای رشد در کلیت بازار بوده است.

3) بررسی بنیادی

o صنعت دارو (بخش اول)

صنعت دارو یکی از صنایعی ست که اولا مطابق قوانین جمهوری اسلامی قیمت گذاری آن دولتی ست و ثانیا عمده تولیداتش وابسته به واردات می باشد. شرکت های تولیدی از این منظر که ارز مناسب و با قیمتی مشخص به آنها تحویل داده شود، بیشترین منفعت را در حال حاضر می برند چراکه وابستگی به ارز و نوسانات آن نه تنها سهام دارویی بلکه بازار داروو فروش آنها را نیز دچار اختلالاتی خواهد کرد که عوارض آن در طی یکسال تا حدودی ترمیم شده است. این صنعت که تقریبا به صورت فصلی مستعد رشد قیمتی در شرایط نرمال می باشد در دوبخش مورد تحلیل قرار گرفته است که علت دو بخشی شدن آن حجم بالای دیتا و شرکت های موجود در این صنعت می باشد.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

* هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.

* از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.

* هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.

* شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE) ، نسبت (P/E) ،(P/B) و (P/S) را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای دو نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد. (P/S) هر چه کمتر باشد پتانسیل بیشتر و احتمال رشد قیمتی بیشتر شرکت را نشان می دهد.

در جدول فوق آنچه برای میانگین صنعت آورده شده است بر اساس میانگین موزون شرکت هاست.

شرایط فروش صادراتی را می توان برای شرکت های مورد بررسی به صورت زیر تحلیل کرد. همانگونه که مشاهده می شود عمده فروش دارو در داخل می باشد و برنامه ای برای صادرات وسیع در شرکت ها دیده نمی شود.

شرایط وارداتی نیز به قرار زیر است. با توجه به واردات قابل توجه و آثار آن به نرخ های برابری ارز در عملکرد سه ماهه و اولین بودجه شرکت نگاهی می اندازیم. فلش های قرمز و سبز مقایسه دو دوره با یکدیگر برای یک شرکت است.

هرچه نرخ های سه ماهه کمتر باشند، عموما هزینه های مواد مصرفی کمتر خواهد بود و این یک مزیت برای شرکت ها محسوب می شود.

4) بررسی تکنیکال

الف) دارویی لقمان

در صنعت داروسازی سهام مختلفی وجود دارد که یکی از آنها را در زیر بررسی خواهیم کرد. سهمی که شرایط بنیادی قایل قبولی دارد و از لحاظ تکنیکال نیز افت قال توجه قیمتی را تجربه کرده است. این سهم در نزدیکی 350 تومان حمایت قوی دارد و در حقیقت با قیمت تعادلی 400 تومان می تواند برخی را به ارزندگی سهم ترغیب کند.

340 تومان که مصادف با تراز 78% فیبوناچی موج بزرگ صعودی در بلند مدت است به عنوان سطحی مهم در زیر این سهم قرار گرفته است. باید توجه داشت که واگرایی مثبت تشکیل شده در هفته قبل قدرت نسبت مناسبی دارد و انتظار می رود پیش از رسیدن به حمایت مذکور حمایت گردد با این حال در روند صعودی و پس از عبور از 400 تومان نیز، سهم آماده رشد تا محدوده 460 تا 480 تومان خواهد شد. افت به زیر محدوده 330 تا 350 تومان کار را برای آغاز روند صعودی سخت خواهد کرد.

ب ) سرمایه گذاری رنا

سرمایه گذاری رنا که یکی از ارزانترین سهام بازار بورس به حساب می آی در حوالی 110 تومان معامله می شود و این در حالی ست که با کف قیمتی 100 تا 104 تومان فاصله زیادی ندارد. این سهم در حال جمع کردن نیروی خود برای حرکتی قوی ست. به نظر می رسد اگر قصد داشته باشد در مسیر صعودی حرکت کند، در مرحله نخست باید به سمت ترند نزولی (قرمز رنگ) یورش ببرد.

مقاومت مهمی که می تواند پیش روی سهم باشد 120 تومان است که شاید مانع از رشد قیمت شود.اما باید توجه داشت که در صورت حرکت گروه خودرویی، این موضوع چندان دور از اتظار نیست که سهم با توجه به هم پوشانی دوالگوی هارمونیک نشان داده شده، خود را به هدف 140 تومان نزدیک کند. بی شک برای این اتفاق واکنش به مقاومت 120 تومان از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمالا سهم در یک روند کند، قیمت های جذابی را برای سهامداران رو خواهد کرد و با توجه به اطلاعات فوق ، در جهت رسیدن به اهداف قیمتی بالا، روند صعودی کوتاه مدتی را تا اوایل مهر ماه را دنبال کند.

5) هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

6) مجله خبری

الف) سیاسی

مذاکرات ایران و 1+5که از مهمترین مسائل سیاسی روز کشور به حساب می آید بزودی و بعد از پایان دوره 6 ماهه اول و بعد از چند هفته تعطیلی مذاکرات رو در رو از اوایل سپتامبر و با دیدار کاترین اشتون و ظریف در بروکسل از سر گرفته خواهد شد قبل از این دیدار هم وزیر امور خارجه کشورمان سفری یک روزه به مسکو و دیدار با وزیر امور خارجه روسیه در مورد مذاکرات هسته ­ای خواهد داشت .در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که پیش‌نویس چارچوب توافق آماده است و وقتی اقدامات دو طرف مشخص شود مثلا در حوزه تحریم‌ها در چه مقاطع زمانی طرف مقابل باید چه اقدامی انجام دهد، نقطه‌چین‌ها را پر می‌کنیم. در سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه سلاح جمهوری اسلامی را در ادامه روند مذاکرات ، اقتدار و انعطاف و تلفیق هنرمندانه این عنصر دانست و تصریح کرد که اگر به نتیجه هم نرسیدیم فاجعه رخ نمی دهد، ما سر برنامه خود بر می گردیم، آن ها هم تحریم های خود را از سر می گیرند،اما فضای منفی موجود علیه جمهوری اسلامی هرگز باز نخواهد گشت.

از دیگر اخبار این حوزه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در هفته اخیر بود که دیدارهایی با مقامات عالی رتبه عراقی از جمله رئیس جمهور عراق، ایت اله سیستانی و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق داشت ، که بیشتر گفتگوها در مورد تحولات اخیر عراق و گروه تروریستی داعش بود و به گفته تمامی مقامات عراقی ایران نقش مثبتی را در اتفاقات اخیر از خود به نمایش گذاشت .

اما در حالی که 7 هفته از جنگ غزه میگذرد و در چند مرحله آتش بس برای انجام مذاکرات صورت گرفت این بار حماس با شرایط طرف صهیونیسم موافقت کرد و آتش بس دائمی برقرار شد در همین ارتباط حماس از این توافق به عنوان یک پیروزی برای مقاومت فلسطین، تجلیل و ستایش کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در هفته های اخیر بسته خروج از رکود که توسط دولت برای رهایی از وضعیت فعلی نابسامان اقتصادی طراحی شده بود رونمایی شد و لایحه آن تقدیم مجلس شد تا برای تصویب به صحن مجلس بیاید و تبدیل به قانون شود .در همین ارتباط وزیر اقتصاد این بسته را یکی از مهمترین راهکارها برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت ارزیابی کرد . همچنین دکتر بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی اصل این هدف ، یعنی خروج از رکود بدون دامن زدن به تورم بیشتر را، در کوتاه مدت دست یافتنی دانست ولی یک نقیصه کلی در این بسته را غفلت از پدیده «انحراف نقدینگی» در اقتصاد ایران و «چگونگی تأمین مالی بنگاه های تولیدی بدون دامن زدن به انحراف نقدینگی» دانست. امید است با تصویب این لایحه توسط مجلس تورم کاهش پیدا کرده وبه تبع آن هزینه های تولید هم کاهش پیدا کند و تقاضا در بازار افزایش پیدا کند و تولیدات بیشتر رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد .

از دیگر بخشهای حوزه اقتصاد تولید و تجارت می باشد که حمایت از آن با تصویب قوانین تسهیل کننده موانع و ارائه تسهیلات به این بخش می تواند باعث اشتغال زایی و در نتیجه رونق کسب و کار شود ، در همین زمینه معاون امور صنایع وزیر صنعت تعیین تکلیف بدهی بانکی با پرداخت بخشی از تسهیلات و توافق با بانک درباره میزان و نحوه پرداخت تسهیلات مطابق برنامه جریان نقدینگی واحدهای تولیدی را دو شرط اعطای وام به تولیدکنندگان بدهکار اعلام کرد . همچنین وزیر صنعت پرداخت نشدن یارانه های سهم تولید را به دلیل مشکلات خزانه دانست و گفت امیدواریم به زودی این مشکلات برطرف شود .در ادامه سیف رئیس کل بانک مرکزی هم از افزایش اعطای تسهیلات تا 280 هزار میلیارد تومان خبر داد.

همچنین رئیس سازمان مالیاتی هم از گرفتن مالیات از مطالبات معوق بانک ها خبر داد که می تواند امری مهم در زمینه پرداخت شدن معوقات بانکی و در نتیجه سرمایه در گردش بیشتر و اعطای تسهیلات بیشتر باشد.اما از حمایت های قانونی در بخش تولید و تجارت اجرای پنجره واحد تجارت است که توسط گمرک اجرا شده است که رئیس کل گمرک در این باره توضیح داد : طرح اظهار از راه دور که یکی از مزایای سامانه جامع گمرگی است، با کاهش تماس فیزیکی بین طرفین محقق می‌شود؛ از آنجایی که به صورت سیستمی و یکسان با ذینفع برخورد می کند مانع برخورد سلیقه ای و تبعیض آمیز با صاحب کالا می شود و امکان هرگونه سوءاستفاده و رانت را در فرآیند گمرکی به صفر می‌رساند. در این طرح تمامی سازمانهای هم‌جوار و همکار گمرک ایران باید به شکل الکترونیک و از یک مجاری واحد تحت نظارت گمرک ایران به صاحبان کالا خدمات بدهند که همین امر ضمن تنظیم رفتار واحد و یکسان با صاحبان کالا، موجب توقف برخورد‌های سلیقه‌ای و تخلفات اداری می‌شود.

اما آمار گمرک در پنج ماهه اول امسال نشان می­ دهد که میزان واردات 33.58 درصد و صادرات غیرنفتی 20.83 درصد افزایش یافت. همچنین آمار وزیر صنعت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت بر این اساس است: افزایش 60 درصدی در تولید خودروهای سواری ،رشد 9 درصدی تولید فولاد و رشد 21 درصدی میزان صادرات غیرنفتی در 5 ماه ابتدای امسال، جذب 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی پس از تحریم، آزادسازی 80 درصد پهنه های معادن کشور برای فعالیت بخش خصوصی و اختصاص 7 میلیارد دلار از پول های آزاد شده بابت واردات کالاهای اساسی .

وجود تولید و تجارت در یک اقتصاد و سرازیر شدن سرمایه های خارجی برای سرمایه گذاری در یک کشور نیاز مبرم به ثبات در کشور و همچنین مشخص بودن اوضاع اقتصادی در ماه ها و روزهای آینده دارد در همین حال یکی از زمینه های مبهمی که چند وقتی فضای اقتصادی کشور را با نابسامان کرد نرخ ارز بود که با تلاطم شدیدی که داشت پیش بینی برای سرمایه گذاری در آینده را برای صنایع سخت و دشوار کرده بود اما بحث تک نرخی شدن و ثبات آن که چند وقتی است مطرح شده است می تواند در این امر راهگشای بسیاری از گره ها باشد در همین رابطه رئیس بانک مرکزی گفت : بازار ارز نیاز به ثبات دارد .تولید، اشتغال و صادرات نیاز به ثبات دارد. در حال حاضر یک بازار با ثبات داریم. در تیرماه سال 1393 نسبت به 1392 قیمت متوسط نرخ ارز شش درصد پایین آمده است. نوسان قیمت‌ها هم 70 درصد پایین آمده است که باعث ثبات و بلند‌شدن افق پیش‌بینی برای فعالین اقتصادی شده است.

ثبات در بازار باعث شد که رشد 11 درصدی مبادلات تجاری ایران و اروپا در نیمه نخست 2014 داشته باشیم و واردات اروپا از ایران در این دوره با رشد 20 درصدی مواجه شد و صادرات به ایران 10 درصد افزایش داشته باشد . و نتیجتا نرخ تورم شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به مردادماه امسال طبق مرکز آمار ایران 22.3 درصد و تورم نقطه به نقطه 14.7 درصد اعلام شد.

اما از ابعاد دیگر اقتصاد که می تواند در بهبود آن نقش بسزایی داشته باشد نظام بانکداری است که در این زمینه وزیر اقتصاد دستورات مهمی را به 7 بانک دولتی ابلاغ کرد که برخی از این دستورات شامل افزایش نسبت دارایی‌ های مولد (درآمدزا) به کل دارایی‌ها، افزایش رضایت مشتریان حقیقی و حقوقی، کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی، تکمیل سامانه بانکداری یکپارچه، افزایش نسبت درآمد عملیاتی به هزینه عملیاتی، کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات می باشد . یکی از این دستورات کاهش مطالبات غیر جاری است که منظور از آن همان ندادن تسهیلات به اشخاصی است که احتمال باز پرداخت تسهیلات در انان بسیار کم است. از دیگر دستورات وزیر پیگیری برای افزایش سرمایه می باشد،که بانک ها موظفند با فروش اموال و املاک مازاد و واگذاری شرکت‌های مازاد خود توان تسهیلات دهی خود را افزایش دهند .آنچه از تمامی این دستورات بر می آید این است که توان اعطای تسهیلات بانک ها افزایش خواهد یافت و یکی دیگر از موتورهای اقتصادی را همیشه روشن نگاه می دارد. اما از دیگر پروژه هایی که چند وقت اخیر در صنعت بانکداری مطرح است تغییر سود بر اساس نرخ تورم است که در همین زمینه و با توجه به این که در چند وقت اخیر میزان تورم کاهش یافت نرخ سود بانکی هم کاهش یافت و بانک ها ملزم به اجرای آن شدند در همین رابطه بانک مرکزی طی بخشنامه‌ ای به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد از تاریخ 93.06.01 نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار 10 درصد است که برخی از بانک ها از این امر خودداری کردند که بر همین اساس پرونده 6 بانک به هیات انتظامی برای بررسی بیشتر ارائه شد.

اما یکی دیگر از مباحث تامین منابع مالی از طریق فاینانس است که رایزنی هایی با کشور چین در این مورد صورت گرفته است که طبق گفته وزیر نتایج مذاکرات نمایندگان بانک مرکزی با چینی‌ها در مورد فاینانس پروژه‌های اقتصادی کشور مثبت بوده و این مسئله باعث می‌شود تا اجرای طرح‌ها صنعتی با سرعت بیشتری همراه شود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

دولت و مجلس دو رکن اساسی برای ایجاد ثبات و توازن در همه بخش های پایه ای یک کشور به حساب می آیند و چرخه حرکت به سمت جلوی یک کشور به طرح ها و قوانین مصوب این دو قوه بستگی شدیدی دارد در این بین یکی از قسمتهای پایه­ ای که می­تواند حرکت رو به جلو کشورمان را رقم بزند توجه به بازار سرمایه است .حال اینکه در ماههای اخیر این بازار با چالش هایی مواجه شده است که روند این بازار را در تامین مالی دیگر بخش های اقتصاد با ابهام مواجه ساخته است.در همین رابطه اضهارات دولتمردان و نمایندگان مجلس نتوانسته آنطور که باید و شاید رکود ایجاد شده در این بخش را از بین ببرد و نیاز این بخش را پیش از اظهار نظر به رفتارهای عملی مربوط کرده است .

با این اوصاف دولت که چند وقتی است بسته خروج از رکود خود را رونمایی کرده در این بسته یکی از مهمترین فصلهایی که قرار داده است بازار سرمایه است که از طریق آن بتواند محرک اقتصادی دیگر بخشهای کشور باشد در همین رابطه معاون وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد در بسته خروج از رکود بیش از 100 هزار میلیارد تومان سهام قابل واگذاری ذکر شده است. در ادامه معاونت عملیات‌ونظارت بورس کالای ایران هم با تاکید بر اینکه بورس کالا می‌تواند از طریق شفافیت معاملات اقتصادی در برنامه دولت برای خروج غیرتورمی اقتصاد کشور از رکود نقش ایفا کند، گفت: تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از مهم‌ترین‌ همکاری‌هایی است که بورس کالا می‌تواند در راستای بسته اجرایی دولت داشته باشد و این روش تامین مالی می‌تواند کوتاه‌مدت و در قالب قرارداد سلف یا بلندمدت و در قالب اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی باشد.

اما تامین مالی از بازار سرمایه که چند وقتی است به صورت جدی تر مورد توجه قرار گرفته یکی از مواردی است که به گفته مدیر عامل سازمان بورس امسال برای اولین بار، دولت نیازهایش را توسط اوراق بهادار تامین مالی می کند و این بدان معنا است که دولت هم می خواهد از این طریق تامین مالی را انجام دهد.وی در باره اوراق تبعی بعد از افزایش سرمایه شرکتها هم گفت که این اوراق به سهام جدید نیز تعلق میگیرد. قالیباف در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی تعداد زیادی سرمایه گذاران خارجی وجود دارند که تمایل دارند با بازار سرمایه ایران جهت سرمایه گذاری آشنا شوند این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون 103 نفر سرمایه گذار خارجی طی جلساتی با مدیران شرکت بورس جهت آشنایی با بورس تمایل به سرمایه گذاری داشتند

از دیگر چالش های جدی که بازار سرمایه در حال حاضر از آن ضربه دیده است نبود نقدینگی در بازار است.در همین زمینه مدیرعامل شرکت بورس گفت: نبود نقدینگی عامل اصلی وضعیت رکودی بورس در حال حاضر است و عرضه های اولیه در شرایط فعلی، رونق را به بازار سرمایه بازنمی‌گرداند . یکی از کارشناسان بازار سرمایه هم کم شدن سود بانکی را از عواملی دانست که می تواند نقدینگی را به سمت رفتن به بازار سرمایه سوق دهد. با این حال به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سهام در شرایط حاضر نسبت به بقیه بازار های سرمایه گذاری از موقعیت ایده ­آل تری برخوردار است و نقد شوندگی بهتری نسبت به بقیه بازار ها دارد . در همین رابطه وزیر اقتصاد معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد همیشه تاکید داشته ایم که روند بلندمدت بازار سرمایه قابل اتکاست و زمانی که می گوییم سرمایه گذاری در این بازار خوب است منظورمان دوره کوتاه مدت نیست اما اصلاحات مربوطه و شفاف سازی در بخش های مختلف این بازار انجام شده است .

د) بازار بورس

خودرو

قیمت خودرو از چالش هایی است که بعد از گذشت هفته­ ها ­هنوز بحث وبررسی در مورد آن ادامه دارد این در حالی است که عمده این بحثها از طرف مجلس پیرامون کاهش قیمت خودرو ها می باشد نمایندگان مجلس که چند وقتی است در بسیاری از مسائل ناهماهنگی هایی با دولتی ها دارند در هفته گذشته طرح کاهش 3 درصدی قیمت خودرو را توسط شورای رقابت و همکاری خودروسازان به اجرا درآوردند که مقرر شد خودروسازان قیمت برخی محصولات پر فروش خود را کاهش دهند .در حالی که به نظر می رسید بازی قیمت خودرو به پایان رسیده است نمایندگان مجلس از تهیه طرحی برای کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری و آزادسازی بازار خودرو خبر دادند. در این طرح قرار است خودرو از لیست کالاهای انحصاری کنار برود و شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شود و در نتیجه تنها عرضه و تقاضا است که قیمت خودرو را در بازار تعیین می کند این طرح از طرف مجلس از آنجا گرفته شد که شورای رقابت تن به کاهش 15 درصدی قیمت خودرو مد نظر نمایندگان نداد و تنها با 3 درصد کاهش آن هم در محصولات پر تیراژ موافقت کردند .

در این بین یک نماینده مجلس و رئیس تحقیق و تفحص از خودروسازان کاهش نیافتن قیمت خودرو را به دلیل صاحبان منافع در دولت نام برد و گفت : صاحبان منافع در دولت نمی‌گذارند تا انحصار موجود در خودروسازی از بین رود وزیر در این مورد به مذاکره تن نمی‌دهد و مدام از کاهش قیمت خودرو طفره می‌رود. در همین ارتباط وزیر صنعت کاهش قیمت خودرو را در گرو افزایش تیراژ آن دانست و اعلام کرد و این موضوع خود به خود و با تعادل بین عرضه و تقاضا بوجود خواهد آمد.

از دیگر اخبار گروه خودرو می توان به گفته های مدیر عامل سایپا اشاره کرد که تدابیر دولت در وضع قوانین تسهیل کننده را از مهمترین عوامل از خروج از رکود چند وقت اخیر در این شرکت دانست و اعلام کرد به زودی در زمینه صادرات به جهش و ارز آوری خوبی خواهیم رسید ضمن اینکه وی اعلام کرد خودرو های چینی کمتر از 10 درصد محصولات این شرکت را به خود اختصاص داده اند. از این شرکت همچنین شنیده میشود که خودرو تیبا2 با قیمت 28 میلیون تومان به کشور آذربایجان صادر شده است که مورد توجه این کشور قرار گرفته است .

مدیر عامل پارس خودرو هم از تلاشهای دولت در زمینه حضور شرکتهای خارجی تقدیر و تشکر کرد و گفت در سال گذشته بسیاری از نیروها بیکار بودند که با اقداماتی که انجام شد این مسئله حل شد و رکود موجود در حال رخت بر بستن از صنعت خودرو است .وی در ادامه افزود ظرفیت های فراوانی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد که جایگاه این صنعت را در ایران و منطقه خاورمیانه بالا برده و جذابیت های زیادی را هم برای طرف های بین المللی برای حضور در این صنعت و مشارکت در تولید به وجود آورده است.

اما از سایپا دیزل هم خبرها حاکی از آنست که فروش این شرکت در سال 93 نسبت به مشابه سال قبل حدود 640 درصد افزایش داشته است .همچنین برنامه این شرکت برای امسال افزایش در تولید به میزان 300 درصد می باشد.در همین رابطه مدیرعامل شرکت سایپادیزل اعلام کرد با عنایت به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری کشور که در دستور کار دولت محترم می باشد و مقرر گردیده بودجه مصوب در نیمه دوم سال جاری در اختیار شرکت های لیزینگ قرار گیرد که در این راستا، شرکت سایپادیزل، با برنامه ریزی مدون و اهداف از پیش تعیین شده در این حوزه، آمادگی کامل جهت تأمین نیازهای اعلام شده از سوی وزارت راه، مسکن و شهرسازی را دارد.

از قطعه سازها هم خبرها حاکی از آنست که خمحرکه درخواست افزایش نرخ محصولات خود را به شرکت ساپکو ارسال کرده که به احتمال قوی، مجوز این افزایش نرخ داده خواهد شد. بنابراین در صورتی که نرخ فروش محصولات شرکت نیرو محرکه افزایش یابد، احتمال سودآوری در "خمحرکه" دور از ذهن نخواهد بود. اما وزیر صنعت هم از ایران خودرو و شرکت سایپا خواسته است که با فروش اموال مازاد خود بدهی های شرکت های قطعه سازی را پرداخت کنند . که این خبرها می تواند خودرو سازها و در ادامه آن قطعه سازها را در کانون توجه بازار قرار دهد.

محصولات شیمیایی

از مهمترین بخش های صنعتی کشور که ارز آوری خوبی هم برای کشورمان به ارمغان دارد صنعت پتروشیمی می باشد که طی ماه های اخیر به علت نرخ خوراک بالا در رکود قرار گرفت.این بخش از صنعت با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که از مهمترین این مشکلات را می توان مشکل تامین مالی این شرکت ها در طرح های توسعه ای و... و همچنین مشکل تامین خوراک آن ها و تامین مالی از طریق فاینانس دانست.در همین زمینه و برای حل این مشکلات راهکارهای ارائه شده است که تاکنون از لحاظ عملی چندان مورد توجه نبوده است و نتوانسته این صنعت را از رکود قرار گرفته در آن خارج کند. از دیگر راهکارهای عملی در زمینه تامین مالی صنعت پتروشیمی درخواست مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای به دست آوردن 20 درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است تا از آن طریق سود حاصل از این بخش را در طرح های توسعه ای پتروشیمی که دولت باید آن را راهبری کند و احداث زیرساخت ها برای جذب سرمایه های بیشتر بخش خصوصی در این صنعت،هزینه کنند.

شعری مقدم تصریح کرد: اگر این امر محقق شود، سود حاصل از این بخش را می توانیم در طرح های توسعه ای پتروشیمی که دولت باید آنرا راهبری کند و احداث زیرساخت ها برای جذب سرمایه های بیشتر بخش خصوصی در این صنعت، هزینه کنیم.

در زمینه تامین مالی شرکتهای پتروشیمی می توان به صندوق توسعه پتروشیمی اشاره کرد که در این مورد مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از آنجا که برخی از سهامداران طرح های پتروشیمی با مشکل تامین منابع ریالی مواجه بودند، برای این گروه در نظر داریم با احداث صندوق توسعه پتروشیمی که به کمک سازمان بورس و تنی چند از اقتصاد دانان بنام کشور پیشنهاد شده است، مشکلات‌شان را حل کنیم. اما در زمینه فاینانس هم معاون وزیر نفت با اعلام اینکه 5 طرح پتروشیمی منتظر تایید فاینانس با چین از سوی بانک مرکزی است، گفت: اولویت نخست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک سال گذشته بدون انجام سرمایه گذاری خاص در مجتمع ها، رساندن مقدار تولید به ظرفیت اسمی بوده است . همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد فاینانس چین گفت : صنعت پتروشیمی 10میلیارد یورو از فاینانس چین، سهمیه خواسته است که تاکنون از این میزان حدود 2 میلیارد یورو برای طرح های جدید پتروشیمی فراهم شده ولی مشکلات مربوط به بانک مرکزی هنوز حل نشده است دراین زمینه با تاخیر مواجه شده است .

در زمینه تامین خوراک پتروشیمی ها که دغدغه اصلی صنعت پتروشیمی می باشد با افتتاح پارس جنوبی بسیار از مشکلات این شرکتها بر طرف خواهد شد این در حالی است که به علت نبود خوراک کافی به خصوص در فصل زمستان عملا هیچ تولیدی ندارند و فقط بار هزینه ها را بر دوش می کشند.تامین خوراک باعث شده است که صنعت پتروشیمی ایران با حدود 70درصد ظرفیت خود کار کند و حدود 30 درصد از این ظرفیت خالی است .در همین زمینه معاون وزیر نفت سال 94 را سال جهش در صنعت پتروشیمی دانست و اعلام کرد با راه اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی مشکل تامین اتان پتروشیمی ها مرتفع خواهد شد و به حداکثر ظرفیت خود خواهند رسید .در زمینه خوراک پتروشیمی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تامین خوراک آینده‌ صنعت پتروشیمی به ویژه پتروشیمی های مستقر در منطقه ماهشهر یکی از اولویت های صنعت پتروشیمی است، و یکی از استراتژی‌های آینده صنعت پتروشیمی در 7 تا 8 سال آینده را توسعه‌ منطقه و توجه به افزایش تولید پروپیلن با توجه به نیاز آن در صنایع زیر دستی است.

از دیگر مسائلی که صنعت پتروشیمی را تهدید می کند مسئله تحریم است که در این زمینه معاون وزیر نفت با انتقاد از پابرجا ماندن تحریم‌های پتروشیمی به ویژه در حوزه صادرات، 3 شرط بازگشت خارجی‌ها به صنعت پتروشیمی را تشریح کرد: اول تعیین بلند مدت قیمت خوراک که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین است .

برخلاف همه مشکلات ذکر شده یکی از مواردی که توانست در این چند هفته اخیر کمی از دغدغه های این صنعت بکاهد نرخ گذاری بر اساس نرخ ارز آزاد و عرضه محصولات پتروشمی در بورس کالا بود که باعث ثبات در این بازر شد در همین رابطه مدیر فروش پتروشیمی جم اعلام کرد : به طور حتم اگر دولت قصد آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی را در بازار آزاد و بدون استفاده از ظرفیت های بورس کالا را داشت، با نواقص و دشواری های زیادی روبه رو بود اما با توجه به شفافیت، سازوکار و قوانین مشخص بورس کالا روند آزادسازی قیمت ها به مراتب آسان تر شده است .

خاطر نشان می سازد مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مجموع در 5 ماهه نخست سال بیش از 8 میلیون و 177 هزار و 853 تن کالا شامل پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول،کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان، متانول و امثال آن ها به ارزش 6 میلیارد و 938 میلیون و 447 هزار و 315 دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر وزن 13 درصد و از حیث ارزش 18 درصد رشد نشان می‌دهد. ضمن اینکه یک عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، از خط لوله اتیلن غرب به عنوان اولویت اول توسعه پتروشیمی یاد کرد که قرار است با راه‌اندازی این خط لوله تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی جنوب ایران به مصرف صادرات برسد و تولیدات پتروشیمی غرب ایران افزون بر مصرف داخلی، به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، گرجستان و ارمنستان نیز صادر شود . وی همچنین از مجتمع های پتروشیمی کاویان، کرمانشاه، خرم آباد و سنندج و مهاباد به عنوان برخی از طرح های اولویت دار صنعت پتروشیمی نام برد .

فرآورده های نفتی، كك و سوخت هسته ای

یکی از چالش های موجود در این صنعت را می توان بحث کیفی سازی محصولات این شرک ها نام برد که ابتدا قرار بود در سال 93 تکمیل شود که به گفته وزیر اقتصاد این زمان تا سال 95 تمدید شد در همین بین در هفته اخیر در حالی که نمادهای این گروه متوقف می باشند نشست سه جانبه ­ای از نمایندگان شرکت ملی نفت با مدیران شرکت‌های پالایشی با حضور مدیران بورسی برگزار شد که مقرر شد به گفته عربی معاون سازمان بورس قراردادی بین شرکت پالایش و پخش با شرکت‌های پالایشی امضا شود که طرفین بتوانند بر پایه قرارداد مستند ارتباط مستمری داشته باشند تا ارتباط دقیقی بین طرفین برقرار شود. عربی درباره بحث دوم مطرح شده در این نشست گفت: مساله کیفی‌سازی مساله مهمی بود که ابهام زیادی داشت، بنابراین مقرر شد این فرمول کیفی‌سازی با در نظر گرفتن دیدگاه شرکت‌های پالایشی و فرمول این تصمیم بر عملیات سود‌آوری شرکت‌ها به نتیجه قطعی برسد و فرمول جامعی در نظر گرفته شود که هم کیفی‌سازی و بهبود کیفیت محصولات پالایشی انجام بگیرد و هم پالایشی‌ها از اجرای این طرح توسعه‌ای متضرر نشوند. این مقام مسوول تصریح کرد: مقرر شده است ظرف چند روز آینده، نتیجه فرمول کیفی‌سازی قطعی و قراردادهای فی‌مابین امضا شود که با روشن شدن این موضوع به روند سود‌آوری شرکت‌های پالایشی کمک خوبی می‌شود. وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های پالایشی گفت: تا اواخر شهریور فرآیند نهایی شدن طرح‌های توسعه‌ای با همکاری شرکت پالایش و پخش به نتیجه می‌رسد و همان نقشه، راهی برای طرح‌های توسعه‌ای است که باعث افزایش کیفیت محصولات شرکت‌های پالایشی و افزایش قیمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر می‌شود.

در مورد عرضه نفت در بورس انرژی هم که چند وقتی است مطرح شده وزیرنفت اعلام کرد بحث توقف عرضه نفت در بورس کالا به علت این است که وزارت نفت باید مطمئن شود که خریداران نفت در بورس انرژی مصرف کننده واقعی هستند و فعالیت پالایشی انجام می دهند. همچنین وی اضافه کرد تا سه سال آینده در تولید روزانه گاز در پارس جنوبی، ایران از قطر جلو می‌افتد،وی همچنین از احداث 10 پالایشگاه میعانات گازی در کشور خبر داد و اعلام کرد: با ساخت پالایشگاه های جدید صادرات خام میعانات گازی ایران متوقف خواهد شد .

همچنین معاون وزیر نفت با اشاره به راه اندازی بزرگترین پروژه ذخیره سازی گاز ایران و منطقه خاورمیانه از مشارکت یک شرکت اروپایی در طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت پالایش گاز کشور امسال از مرز 600 میلیون مترمکعب عبور می‌کند .

از عرضه پالایشگاه های جدید در بورس هم خبر می رسد که در حال حاضر 7 شرکت پالایش نفت جی، سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، پتروشیمی مبین، توسعه سرمایه و صنعت غدیر، سیمان ساوه و فولاد کاوه جنوب کیش در حال تکمیل مدارک خود برای ورود به بورس هستند که از میان این شرکت ها مراحل ورود به بورس شرکت هایی نظیر پالایش نفت جی و پتروشیمی مبین سریع تر ازشرکت‌های دیگر انجام شود.

انبوه سازی، املاك و مستغلات

بازار مسکن این روزها همانند دیگر بخشهای اقتصادی دچار رکود شده و ساخت و سازها و معاملات بخش مسکن به کمترین میزان خود رسیده است و از آن طرف هم قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس هم به بیشترین قیمت خود در طی سالیان اخیر رسیده است که کارشناسان این افزایش قیمت را به خاطر سفته بازی و دلایل بورسی نمی دانند بلکه رکود صنعت املاک و مستغلات و هجوم مردم برای خرید مسکن در این موقعیت و طبیعتا افزایش میزان وام بانک مسکن را از عمده دلایل رشد آن عنوان می کنند در این شرایط یکی از راهکارها در چنین حالتی افزایش عرضه این اوراق توسط فرابورس و بانک مسکن است که می تواند راهگشایی بر کاهش قیمت آن باشد در همین زمینه یک نماینده مجلس و عضو کمیسیون مجلس اعلام کرد نماینده مجلس با تاکید بر این که به مدیران فرابورس، وزارت راه و شهرسازی تذکر خواهیم داد، گفت: نمایندگان مجلس در آینده از وزیر راه و شهرسازی در مورد چرایی افزایش قیمت اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن سؤال مطرح خواهند کرد.

از دیگر بحث های مطرح شده در این حوزه برای فرار از رکود ایجاد صندوق های پس انداز مسکن است که می تواند راه گشایی برای فرار از بحران موجود و رونق این بخش از اقتصاد باشد در همین رابطه وزیر مسکن گفت که حدود 50 درصد از مبلغ خرید یک خانه باید تسهیلات داده شود و اقساط آن حدود 40 درصد از درآمد یک خانوار را در بر گیرد. در همین ارتباط رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گفت: رکود مسکن، انبوه سازان را ورشکست کرده است و سرمایه گذاران رغبتی برای حضور در این بخش ندارند، بنابراین برای تامین نیاز کشور و ایجاد اشتغال باید به سمت ایجاد صندوق های پس انداز برویم .بر طبق اخبار رسیده صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم، با تکمیل فرآیندهای لازم، مجوز پذیره نویسی را از سازمان بورس دریافت کرده است .

در حالی که این طرح از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر مسکن مورد تایید است کارشناسان ایرادات متعددی را به این نوع تسهیلات وارد کرده و معتقدند اجرای برنامه مشترک آخوندی و سیف می‌تواند چیزی شبیه فاجعه برای بخش مسکن را به‌دنبال داشته باشد. گذشته از تبعات منفی احتمالی طرح مذکور، به گفته وزیر راه‌وشهرسازی سود تسهیلات خرید مسکن از محل بودجه‌های عمومی تامین خواهد شد. گرچه مسئولان کنونی دولت انتقادات زیادی به نحوه تامین منابع طرح مسکن مهر داشته و دارند و این مسئله قاعدتا در تامین سود تسهیلات مورد نظر آخوندی نیز باید صادق باشد، اما با این حال بررسی میزان سود تسهیلات 50 درصد معادل ارزش واحد مسکونی چندین برابر طرح مسکن مهر سود نصیب بانک‌ها خواهد کرد.

بر این اساس مبلغ کل سود دوران بازپرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی 12 ساله با نرخ بهره 25 درصد 173 میلیون تومان است. مبلغ کل سود تسهیلات 80 میلیون تومانی 12 ساله با نرخ بهره 14 درصدی نیز 85 میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب مابه‌التفاوت یارانه سود پرداختی توسط دولت به ازای هر فقره وام 88 میلیون تومان و برای 150 هزار فقره تسهیلات 13 هزار و 200 میلیارد تومان خواهد بود.

از دیگر طرح های رونق بازار مسکن انتشار اوراق رهنی است که این اوراق مشارکت رهنی سبب می شود توان بانک ها جهت اعطای تسهیلات جدید افزایش یابد. از طرف دیگر الزام بانک مرکزی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان در قالب عقود مشارکتی سبب افزایش اقبال بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن شده و به تبع آن به تعادل بازار مسکن کمک می کند.

همچنین در طرحی دیگر که پیش از این به عنوان لیزینگ مسکن در جهت تسهیلات مسکن تا حدود 70 درصد مطرح بود این طرح به دلایلی از طرف بانک مرکزی فعلا منتفی شده است .

اما گروه مسکن در این هفته هم در حالت رکود به سر می برد و معاملات بیشتر نمادهای این گروه کاهشی بود.همچنین در حالی که قرار بود مسکن زاینده رود در این هفته عرضه شود این عرضه به هفته جاری موکول شد و عرضه مسکن پردیس هم به پاییز موکول شد .

از دیگر نمادهای این گروه همچنین وساخت قصد دارد حدود 58.2 میلیون حق تقدم معادل 7.27 درصد از مجموع سهام و حق تقدم شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین را به قیمت پایه هر سهم 1300ریال در بازار پایه واگذار کند . مطابق اعلام شركت در صورت فروش به قیمت تعیین شده مبلغ 140 ریال به سود هر سهم سال مالی منتهی به 93.6.31 اضافه خواهد گردید.

لبنی

در مورد افزایش قیمت فرآورده های لبنی صحبت های زیادی در روزهای اخیر مطرح شد که در این باره دبیر انجمن صنایع لبنی این افزایش ها را برمبنای 15 درصد قبلی اعلام کرد و گفت:برخی کارخانه های لبنی این افزایش را در ماه مبارک رمضان لحاظ نکردند و آن را به بعد از ماه مبارک موکول کردند .وزیر هم در واکنش به افزایش قیمت لبنیات اعلام کرد دولت در دادن یارنه این بخش از تولید مصوبه ای را تصویب نکرد بنابراین قرار شد قیمت سه کالا شامل شیر، ماست و پنیر بین 13 تا 15 درصد افزایش پیدا کند و مابقی کالاها که مصرف عمومی ندارند همچون بستنی، کره، خامه و غیره بر مبنای قیمت کارخانه اعمال شود.

حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در ۱۰ سال گذشته در بنادر کشور به قیمت دفتری ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال در بنادر ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد.همچنین معاون بندری ‌سازمان بنادر از جذب 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی در 4 ماه اول سال خبر داد و گفت: در حال انجام عملیات پولی-بانکی 107میلیون یورو فاینانس هستیم تا تجهیزات بندر شهید رجایی افزایش یابد. این اخبار می تواند بر روی سهام حتاید و حسینا تاثیر مثبت بگذارد .

همچنین عرضه سهام حمل و نقل بین المللی ایران و روسیه لغو شد .

بیمه

در هفته­ های اخیر خبرهایی از کاهش سود اوری و در مواردی امکان به زیان رفتن شرکت های بیمه­ ای با شرایط موجود به گوش می رسید که علت آن پرداخت خسارت بیشتر نسبت به حق پرداخت بیمه بویژه در بیمه شخص ثالث اعلام شد .بر همین اساس وزیر اقتصاد دستوری بیمه ای را صادر کرد که بر اساس آن قانون بیمه شخص ثالث این است که شرکت های بیمه بر اساس ویژگی‌های خودرو به لحاظ ایمنی، ویژگی‌های رانندگان با توجه به سوابق، وضعیت اجتماعی و تحصیلات، بیمه‌نامه را بر پایه ارزیابی ریسک راننده و خودرو صادر کنند .این دستور می تواند روند سود آوری شرکت های بیمه را با افزایش مواجه کند و از به زیان رفتن این شرکت ها جلوگیری شود . یکی دیگر از مباحثی که بر سود دهی شرکت های بیمه می تواند تاثیر مثبت بگذارد بحث بیمه عمر است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی این میزان در حال حاضر 10 درصد میباشد که سعی بر این است در سال های بعد این میزان به 20 درصد برسد .

همچنین از این صنعت خبر می رسد که تمام ناوگان نفتکش های ایران با پوشش بیمه‌های ایرانی در حال تردد هستند .

از دیگر گروه های بازار

از مپنا خبر ها حاکی از آن است که علی آبادی مدیر عامل این شرکت در خصوص برنامه مپنا برای توسعه برق اعلام کرده : ما در حال حاضر برای تولید ۱۰ هزار مگاوات با وزارت نیرو قرارداد داریم و ۵ هزار مگاوات نیز در سطح داخلی وخارجی در دست مذاکره داریم.همچنین این شرکت که قرار بود در یک پروژه 4 میلیارد دلاری را توسعه میدان گازی و تبدیل آن به برق مشارکت کند به علت نداشتن پول کنار گذاشته شد .

فولاد

در هفته اخیر پروژه مگامودول فولاد مبارکه شماره ۲ شهید خرازی با هدف تولید سالانه 5.1 میلیون تن آهن اسفنجی در زیربنایی به مساحت ۷۷۷۰ متر مربع به بهره برداری رسید .

از شوینده ها اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد از یک سو دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده اظهار داشت درصد افزایش نرخ محصولات شوینده هنوز قطعی نشده است و در صورت دریافت مجوز افزایش نرخ که در حدود 15 درصد نیز می باشد از نیمه دوم شهریور ماه سال جاری این افزایش نرخ در قیمت محصولات شوینده اجرایی خواهد شد. و از سوی دیگر بختیار علم بیگی دبیر انجمن صنایع شوینده گفت : افزایش نرخ شوینده ها فعلا اعمال نخواهد شد و انجمن در راستای همکاری با دولت این افزایش نرخ را به تعویق می اندازد. شرکت پاکشو یکی از شرکت هایی است که از این افزایش نرخ سود خواهد برد .

از وخارزم هم خبر می رسد که این شرکت دوشنبه 10 شهریور، بلوک 49 درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری آذر را در بازار فرابورس به صورت مدیریتی غیرکنترلی واگذار می کند.

از قندی ها خبر می رسد که به گفته معاونت مالی و اداری انجمن قند و شکر درخواست افزایش 30 درصدی قیمت قند و شکر به سازمان حمایت از تولیدکنندگان ارسال شده است و در صورت اخذ مجوز، این افزایش قیمت در دستور کار قرار خواهد گرفت. این افزایش قیمت برای شرکتهایی که نرخ فروش خود را با قیمت های سال قبل دیده اند می تواند حاشیه سود بالایی داشته باشد.

از سیمانی ها هم در شرایط حاظر خبر های خوبی نمی رسد و کاهش صادرات به عراق و کاهش پروژه های عمرانی بازار آنها را با رکود مواجه کرده است .

از مخابرات هم خبر های خوبی می رسد که از جمله آن می توان به لغو توقف فروش پهنای باند در برخی استان ها و همچنین دستیابی به نسل 3 و چهار تلفن همراه از طریق این شرکت نام برد که در سود دهی این شرکت در آینده نزدیک تاثیر گذار خواهد بود.

واگذاری سهام 5 شرکت دولتی؛ پرورش کرم ابریشم ایران، ایران ایرتور، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و سنگ آهن شرق در شهریور جاری از طریق فرابورس واگذار می شود.

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • ali khojaste
    ali khojaste

    با سلام .تشکر بابت بولتن

    9 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24